کد خبر: ۳۶۲۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰

درخواست تجدیدنظر رییس مجلس آمریکا در شکایت از دولت سعودی

پل رایان رییس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه گفت که به نظر وی کنگره باید در باره لایحه پیشنهادی برای اجازه دادن به شهروندان آمریکا برای شکایت از دولت عربستان سعودی به علت حمایت از حملات 11 سپتامبر، تجدیدنظر کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز،رایان که پس از ملاقات با نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان سخن می گفت، افزود: توجه به تاثیر منفی این طرح بر روابط ائتلاف آمریکا و سعودی، از اهمیت برخوردار است.

به گفته وی،ما باید این لایحه شکایت از سعودی را برای اطمینان یافتن از ایجاد نشدن سوء تفاهم با همپیمانانمان، بررسی کنیم.

رایان افزود: این مساله در دیدار اخیر وی از کشورهای خاورمیانه، مطرح نشده است.

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه نوشت: عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی به نمایندگان کنگره آمریکا گفته است: عربستان در واکنش به تصویب این لایحه، وادار به فروش750 میلیارد دلار اوراق بهادار وزارت دارایی آمریکا ودیگر دارایی هایش در آمریکا، خواهد شد.

برنی سندرز نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز دوشنبه از لایحه ای که به خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر اجازه خواهد داد که از دولت عربستان سعودی به علت مشارکت در این حملات تروریستی شکایت کنند، حمایت کرد.

هر چند دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با تصویب این لایحه در کنگره مخالف است،اما این لایحه برای خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر که برخی از آنها بر این باورند که مقام های سعودی در این حملات نقش داشته اند، از اهمیت برخوردار است.

سندرز روز دوشنبه در آستانه برگزاری انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری درنیویورک،درحمایت از تصویب این لایحه در برنامه «تودی شو» شبکه «ان بی سی» گفت: داشتن آگاهی کامل از نقش احتمالی دولت سعودی در حادثه 11 سپتامبر، مهم است.

درتحقیقات دولت آمریکا ارتباطی میان دولت سعودی و مقام های بلندپایه آن با این حملات دیده نشده است، هر چند که به گفته سندرز، برخی از نتایج این تحقیقات، محرمامه نگهداشته شده است.

از 19 هواپیماربای حملات سپتامبر 2001 که در آن برج های مرکز تجارت جهانی فروریخت و هزاران قربانی گرفت، 15 تن شهروند عربستان سعودی بودند.

سندرز روز دوشنبه در شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز، مواضع سعودی ها درباره یازده سپتامبر را نگران کننده دانست و گفت: خاندان ثروتمند سعودی، حامی گروه های افراطی هستند.

سندرز با بیان به این که خاندان بزرگ آل سعود که شامل صدها و شاید هزاران تن است، بسیار ثروتمندند، گفت: همانطور که قبلا گفتم خیلی ها نسبت به نقشی که عربستان طی سال های گذشته داشته، نگرانند و این تنها به عاملان حملات 11 سپتامبر که سعودی الاصل بوده اند، مربوط نیست، بلکه به حمایت سعودی ها از گروه های تروریستی داعش و دیگر گروه های افراطی و تندرو نیز ارتباط دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iraq
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
عربستان مستعمره امریکاس یا امریکا مستعمره عربستان؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین