کد خبر: ۳۶۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۴ - ۲۲:۳۷
رییس دفتر امور موسیقی :

محدویتی برای موسیقی از طرف وزارت ارشاد اعمال نشده است

آفتاب‌‌نیوز :
وی افزود: از دو میلیارد و 200 میلیون تومان بودجه تاکنون 800 میلیون به ما تعلق گرفته است که بیش ار 500 میلیون آن صرف هرینه های همیشگی شده است.

هما فر خاطرنشان کرد: اگر همه در بخش بودجه با کمبودهایی رو به رو هستیم از مرکز برنامه ریزی و بودجه است و خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کوچکترین کم کاری نکرده است. 

همافر رویکرد این دوره از جشنواره را توجه به جوانان دانست و افزود: امسال20 گروه جدید به شرکت کنندگان اضافه شده که علاوه بر جوانان بودن کیفیت بالای آنهاست همچنین باید متذکر شدم که در بیست و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر, بیشترین گروههای ارکستر و گروه ها بویژه بانوان را خواهیم داشت.

وی پرداختن به بخش ویژه موذن زاده اردبیلی را یک ادای دین به موسیقی مذهبی دانست که موسیقی ما را از تنگناهای تاریخی نجات داده است.

رئیس دفتر موسیقی با اشاره به 140 گروه های متقاضی شرکت در جشنواره, اظهار داشت : به خاطر تنگناهای بودجه ای به ناچار برخی گروهها حذف شدند و طبیعی است که بعد از هر تغییر و تحول در جامعه این مسائل پدید می آید.

حمید بنی اردلان دبیر بخش موسیقی نواحی جشنواره نیز در ادامه سخنان " همافر" گفت: در تداوم نگاه جشنواره نواحی بخش موسیقی نواحی جشنواره فجر هم همان نگاه تخصصی را دنباله می کند و این بار به موضوع منظومه و منظومه سرایی خواهد پرداخت ؛ این منظومه های سرکش زیبا بیانگر و راوی تاریخ و فرهنگ این مملکت است که در هر کدام از نقاط کشور پهناورمان در زندگی مردمان رایج است.

وی در ادامه با اشاره به حضور چند پژوهشگر جوان, تصریح کرد: در بخش دیگری از این جشنواره با دعوت از چند" آنتوموزیکو لوژیست "سعی داریم میان واژگان و کاربرد آنها ارتباط برقرار کنیم. 

داریوش پیرنیاکان ( دبیر بخش پژوهشی موسیقی ردیفی ) به عنوان یکی دیگر از حاضران در جلسه گفت: در بخش نظری موسیقی ردیفی ما به بررسی بداهد نوازی در موسیقی ایران شیوه های نوازندگی کمانچه و مکتب های آوازی خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت بداهه نوازی در موسیقی ردیفی و برابر دانستن آن با آهنگسازی گفت: سعی ما بر این است که با دعوت از کسانی چون" داریوش طلایی " ، "محسن نفر", " ارشد طهماسبی" و چند نوازنده دیگر این مقوله را به بحث و بررسی بگذاریم.

"پیر نیاکان " همچنین درباره بخش بررسی شیوه های نوازندگی کمانچه, اظهار داشت و کمانچه جز سازهایی بوده است که از نظر تکنیک به دلیل ورود ویلن بعد از دوره قاجار مورد اغفال و بی توجهی قرار گرفته است که با حضور استادان" مهدی آذرسینا" و" علی اکبر شکارچی" به اصالت آن خواهیم پرداخت.

وی درباره بخش بررسی شیوه های آوازی در ایران گفت : عرصه آواز خوانی در ایران با اختلاط روبه رو بوده است. همه جوانان امروز شبیه شجریان می خوانند در حالی که برای این کار خود شجریان وجود دارد.

" فرزین پیروزپی" ( مدیر بخش بین الملل جشنواره ) نیز با اشاره به اسامی گروههای شرکت کننده خارجی گفت : در این دوره از جشنواره گروههایی از کشور های آلبانی ، آذربایجان ، افغانستان ، ارمنستان ، فرانسه ، هلند ، ایتالیا ، لهستان ، اوکراین ، تاجیکستان و هند حضور خواهند داشت .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین