کد خبر: ۳۶۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۴ - ۲۲:۱۳
دبیر کل اتحادیه عرب از آن پرده برداشت

تلاش اعراب برای تمرکز بر فعالیت های هسته ایران

آفتاب‌‌نیوز : دبیر کل اتحادیه عرب که به سئوال خبرنگار الحیات در مورد صحت وسقم ارسال نامه ای از سوی وی به شورای همکاری ودرخواست برای تغییر قطعنامه شورای همکاری در مورد ایران پاسخ می داد گفت : 

بی تردید اکنون برخی از مراکز پژوهشی موجود در کشورهای غربی سعی دارند نوع دیدگاه ما را در مورد ایجاد منطقه ای عاری از تسلیحات کشتار جمعه وتسلیحات اتمی درخاور میانه تغییر دهند وآنرا همسو با خواست خویش وبرخی از کشورهای عربی قرار دهند، این در حالی است که اسرائیل باید در سایه فشارها ومسئله پرونده اتمی خویش  هم سطح وهمطراز ایران قرار  گرفته وهر دو در کنار هر کشور دیگری که چنین تلاش هایی دارد قرار  گیرند. 

این نوع رویکرد می تواند موضعی منطقه ای را متبلور سازد که در چارچوب آن با اسرائیل هم باید رفتاری همانند آنچه ایران یا هر کشور دیگری که احتمال وجود تلاش های تسلیحات اتمی در آن است با آن روبرو می شود ، متحمل گردد . 

این باید موضع اعراب باشد اما برخی از مراکز پژوهشی معروف سعی کردند ین رویکرد را تغییر دهند به نحوی که سعی کردند موضوع ایران را از موضوع اسرائیل جدا کرده وایران را بر اسرائیل مقدم داشتند وسعی کردند اسرائیل را از معادله وفرایند ایجاد منطقه ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی خارج کنند. 

این گروه تلاش های خود را هم گسترش داده وجلسه ای هم در فوریه گذشته در شارقه انجام داد واین نوع رویکرد را هم متبلور ساختند. 

چندی پیش هم که اتحادیه عرب از برخی از مراکز پژوهشی جهانی خواستار ارائه ی تحلیل هایی در این رابطه شد متوجه خطرناک بودن چنین رویکردی گردید ، وتحلیلگران اتحادیه عرب پی بردند که برنامه ای غربی برای تاثیر گذاری بر منطقه خاور میانه در حال اجراست . 

موسی سپس در این گفتگو که امروز یکشنبه به چاپ رسید افزود : اینجا بود که دبیر کل اتحادیه عرب ترجیح داد این مسئله را با برخی از رهبران شورای همکاری خلیج فارس در میان بگذارد وآنها نیز به وی پیشنهاد کردند که نظرات خود را مکتوب به آنها ارائه کند در میان این شخصیت ها دبیر کل شورای همکاری هم مؤید این نظر بود ، من هم از این ایده استقبال کردم ودر 29 ژوئن این نامه را که یک پژوهش حقوقی ـ سیاسی بود در اختیار شورای همکاری قرار دادم . 

در این پژوهش امده بود که نباید در منطقه خاور میانه تفرقه وتعبیض وجود داشته باشد از اینرو نباید فعالیت های اسرائیل را نادیده گرفت. 

به گفته موسی این نظرات مربوط به ژوئن گذشته بود ودر آن زمان من اعلام کردم که اکنون فشارهایی علیه ایران اعمال می شود این در حالی است که هیچ کس با اسرائیل حتی در این رابطه مذاکره هم نمی کند. 

دبیر کل اتحادیه عرب در ادامه گفتگوی خود با الحیات افزود : من در این نامه خواستار توجه به هر دو (ایران واسرائیل) شدم واعلام کردم که تبعیض وجدایی بین دو مسئله خطرناک است ودر واقع نادیده گرفتن وکان لم یکن شدن تمامی توافقنامه های نشست سران عرب ، سازمان ملل وسازمان وحدت آفریقا است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین