کد خبر: ۳۶۲۸۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳

تكرار زمین‌خواری در گلستان

جانشین فرماندهی انتظامی استان گلستان از كشف زمین‌خواری به ارزش یك میلیارد و 300 میلیون ریال در شهرستان رامیان واقع در شرق استان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 زمین خواری در رامیان در فاصله حدود یك هفته ای از موارد دیگر در نقاط مختلف استان كشف شده است.

در این خصوص فرمانده انتظامی گلستان اواخر فروردین سال جاری نیز از تشكیل 9 فقره پرونده زمبن‌خواری به ارزش 30 میلیارد و 420 میلیون ریال دراستان خبر داده بود. 

براساس اعلام نیروی انتظامی گلستان، سرهنگ علی‌اكبر جاویدان زمین خواری در رامیان را در 10 هزار و 76 مترمربع از اراضی ملی بیان كرد و گفت: با بررسی های پلیس آگاهی و اعلام منابع طبعی و آبخیزداری مشخص شد كه این اراضی توسط افرادی كه از ساكنان محلی هستند به صورت غیرمجاز تصرف و در آن كشت و زرع شده است. 

وی از شناسایی یك متهم در این ارتباط خبر داد و گفت: این متهم به دلیل نداشتن مدارك كافی برای اثبات مالكیت پس از تشكیل و تكمیل پرونده، برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد. 

زمین خواری یكی از آسیب ها در عرصه محیط زیست و منابع طبیعی گلستان است و شامل تخلفاتی بوده كه در عرصه های مختلف رخ می دهد، قسمتی از جرائم مربوط به زمین خواری ناظر به تصرف و تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی و اراضی دولتی است و نوع دیگر مربوط به تغییر كاربری اراضی و باغات بوده كه طی آن زمین های كشاورزی بدون اخذ مجوز تغییر كاربری داده می شود. 

به عبارت دیگر زمین خواری به مجموعه اقدام های متقلبانه و غیرقانونی گفته می شود كه از سوی اشخاص، گروه ها و تشكل هایی برای تصرف و تجاوز به املاك و اراضی دولتی سر می زند. 

در بحث زمین خواری درگلستان شهرستانهای مختلف از جمله گرگان، كلاله، بندرگز و علی آباد از نقاط آسیب پذیر هستند 

كلاله به دلیل دورافتادگی از مركز استان، گرگان با توجه به بالا بودن قیمت زمین، بندرگز و علی آباد نیز به علت موقعیت اراضی و آب و هوای مناسب جزء مناطق آسیب پذیرگلستان در بحث زمین خواری است. 

این درحالی است كه زمین خواری در كردكوی و رامیان نشان می دهد كه گسترده زمین خواری در دیگر شهرستان ها و مناطق استان با توجه به وضعیت جغرافیایی ، سرسبزی و دور بودن از مركز گسترش یافته است. 

از سوی دیگر به گفته مسئولان قضایی تجارب بررسی این گونه پرونده ها نشان می دهد كه سود ناشی از زمین خواری كمتر از سود حاصل از جرایم مربوط به موادمخدر نیست با این تفاوت كه در موادمخدر هزینه ارتكاب به جرم و ریسك پذیری بالا بوده و در زمین خواری این موضوع كمتر است. 

این مساله همچنین باعث شده كه زمین خواری جرم تركیبی از جرایم مختلف مانند جعل اسناد و مدارك، تغییر كاربری اراضی كشاورزی، تصرف عدوانی و فروش مال غیر نیز باشد. 

یكی از شگردهای زمین خوران این است كه بلافاصله پس از در اختیار گرفتن زمین، آن را به قطعات كوچك تقسیم و با اسنادی به ظاهر قانونی، اما در واقع جعلی، اقدام به فروش و واگذاری آنها به مردم می كنند. 

حوزه قضایی نیز در مرحله برخورد با این دسته افراد با عده زیادی روبرو شود كه این امر سبب بالارفتن هزینه اجرای حكم شده و دسترسی به عوامل اصلی بروز جرم را نیز سخت می كند. 

در بحث مقابله با زمین خواری دستگاه هایی مانند محیط زیست، منابع طبیعی و راه و شهرسازی برای حفظ و صیانت از اراضی دولتی و منابع طبیعی وظایفی دارند هر چند باید ابزار و امكانات لازم برای اجرای این وظیفه را در اختیار داشته باشند. 

از سوی دیگر آثار مخرب زمین خواری علاوه بر عرصه های طبیعی در زندگی اجتماعی مردم تاثیرگذار بوده و به عبارتی در مواردی همچون تعرض به منابع ملی و طبیعی و توجه نشدن به حریم رودخانه ها موجب می شود تا همه از زمین خواری متضرر شوند و به همین دلیل باید مردم نیز این موضوع را دغدغه خود بدانند و با دستگاه های متولی همكاری كنند. 

رئیس دادگستری كل گلستان پیش از این گفته بود كه طی سال 94 حدود سه هزار پرونده زمین خواری در محاكم استان تشكیل شد كه در 480 فقره حكم قلع و قمع صادر گردید.

هادی هاشمیان درنشست شورای معاونین این مجموعه افزوده بود كه این پرونده ها برای 832 هكتار از اراضی ملی، جنگلی و مرتعی استان تشكیل شد.

به گفته وی همچنین در سال 94 برای 107 هكتار از این اراضی سند به نام دولت صادر شد و بقیه پرونده ها نیز در دست بررسی است.

همچنین رئیس شورای حفاظت ازبیت المال استان گلستان با یادآوری اینكه حفاظت و حراست از منابع ملی، اهتمام همه مردم را می‌طلبد ازهم استانی ها خواست كه هر گونه تخریب و تصرف اراضی ملی را به مراجع انتظامی و قضایی گزارش داده و یا به شماره 09115232737 پیامك كنند.

در گلستان 70 درصد زمین ها را عرصه های مرتعی و جنگلی تشكیل می دهد و این مساله بروز پدیده زمینه خواری را افزایش داده و كشف زمین خواری در نقاط مختلف استان نشان دهنده این مساله است. 

به گزارش ایرنا،حوزه منابع طبیعی استان گلستان شامل یك میلیون و 397 هزار هكتار اراضی ملی، 452 هزار هكتار جنگل، 862 هزار هكتار مرتع، 26 هكتار بیابان، 20 هزار هكتار اراضی ساحلی و 62 هزار هكتار موات است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین