کد خبر: ۳۶۲۹۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶

سفیر ایران در کابل: پرونده ستایش قریشی خارج از نوبت بررسی می‌شود

سفیر ایران در افغانستان اعلام کرد: پرونده قتل ستایش قریشی خارج از نوبت در حال رسیدگی است و چون سن قاتل زیر 18 سال است تحویل مرکز تربیت و اصلاح شده است، اما این به معنی تبرئه وی از مجازات نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
«محمد رضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفتگو با شبکه تلویزیونی طلوع نیوز، وضعیت مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، چگونگی دسترسی آنها به آموزش و مسائل آموزشی، پرونده ستایش قریشی، جنگ و صلح با طالبان و موضع ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد. 

حادثه ستایش جنایت و محکوم است

به گزارش فارس، وی درباره پرونده ستایش و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفت: مساله ستایش جنایت بود و فرقی نمی‌کند که چه کسی، با چه هویتی، چه تابعیتی و جنسی مرتکب شده است، در هر صورت جنایت محکوم است.

سفیر ایران در کابل افزود: در مورد این کودک افغانستانی، ما به شدت این عمل را محکوم کرده‌ایم، من در طول این هفته چهار دفعه با رسانه‌های افغانستانی گفت‌وگو و به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را بیان کرده‌ام.

این دیپلمات ایرانی تأکید کرد:‌ در داخل ایران در چند سطح نسبت به این مساله عکس‌العمل نشان داده شد، در سطح دولت معاون رئیس جمهور ابراز همدردی و حادثه را محکوم کرد، در سطح مجلس شورای اسلامی نماینده ورامین به طور مستقیم ورود کرده و ضمن محکومیت این جنایت، از آمادگی مجلس برای کمک به پیگیری این پرونده خبر داد.

بهرامی یادآور شد: مقامات استانداری نیز به این پرونده ورود کرده و آن را محکوم کرده‌اند، دادستان محل نیز سریعاً وارد این موضوع شد، حتی معاون دادگستری تهران نیز اعلام کرد که به محض آماده شدن گزارش پزشکی قانونی خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی می‌کند.

پرونده ستایش خارج از نوبت بررسی می‌شود

سفیر ایران در کابل در ادامه گفت: بطور معمول پرونده‌هایی از این جنس حتی اگر در مورد اتباع ایرانی باشد، 5 الی 6 ماه طول می‌کشد تا رسیدگی شود اما در پرونده ستایش معاون دادگستری اعلام کرد که خارج از نوبت به آن رسیدگی می شود.

بهرامی افزود: سطح دیگر افکار عمومی و رسانه‌ها و جامعه مدنی در ایران است، حتی در مقطعی این نهادهای مدنی و رسانه‌ها به تریبون پیگیری این موضوع از طرف جامعه افغانستانی مقیم ایران تبدیل شدند و آنها بودند که با تکرار این موضوع تقاضای رشیدگی به پ1ونده ستایش را کردند.

سفیر ایران در کابل گفت: ما این حادثه رخ داده را پیگیری کرده و آن را محکوم می‌کنیم، خانواده ستایش نیز از نحوه رسیدگی به پرونده ابراز رضایت کرده اند.

اجازه دهیم سیستم قضایی بدور از هیاهو به موضوع رسیدگی کند

وی افزود: همه باید اجازه دهیم که سیستم قضایی ایران فارغ از هرگونه هیاهو با دقت و سرعت بیشتر به موضوع رسیدگی کند. بر اساس ماده 3 قانون مجازات اسلامی هر جرمی که در حوزه حاکمیتی ایران اتفاق بیفتد، این وظیفه سیستم قضایی ایران است که با آن برخورد کند .

بهرامی افزود: در تعریف قانون هیچ نکته‌ای گفته نشده که تابعیت یا هویت تاثیری در رسیدگی به این پرونده دارد. من با اطمینان می‌گویم که اراده جدی در بخش مربوطه قضایی ایران وجود دارد تا این پرونده را خارج از نوبت و به سرعت رسیدگی کند.

سفیر ایران در کابل گفت: باید سیستم قضایی بر اساسی مدارک و شواهد موجود پرونده را پیگیری کند.

به گزارش فارس، بهرامی در پاسخ به این سوال که چه حکمی متوجه قاتل می‌شود، گفت: قاتل چون زیر 18 سال است تحویل مرکز تربیت و اصلاح شده و این یک قانون است، اما این بدین معنی نیست که وی قرار است از مجازات تبرئه شود، اینکه چه حکمی مشمول متهم به قتل می‌شود، بستگی به گزارش پزشتکی قانونی دارد.

سفیر ایران افزود: ما بر اساس آنچه در رسانه‌ها آمده، با سه موضوع مواجه هستیم که باید آنها را پزشکی قانونی ثابت کند، یک تجاوز به عنف، دو قتل و سه آسیب رساندن به بدن مقتول. هر کدام از این موضوعات بر اساس قوانین اسلامی و قوانین موجود در جمهوری اسلامی ایران یک جرم محسوب می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که سلیقه‌های سیاسی در روند رسیدگی به این پرونده تاثیری نگذارد، گفت: ما در گذشته نیز پرونده‌هایی مشابه ستایش داشته‌ایم و اما قانون در مورد آن اجرا شده است.

بهرامی با اشاره به اینکه نباید پرونده ستایش را ایرانی و افغانستانی کنیم، گفت: گفت‌وگویی در این راستا با مقامات افغانستانی داشته‌ایم و به آن‌ها اطمینان داده‌ایم که در رسیدگی به این پرونده تابعیت هیچ تاثیری نخواهد داشت.

نباید پرونده ستایش را ایرانی و افغانستانی کنیم

سفیر ایران در کابل در بخش دیگر این مصاحبه به موضوع رفتار ایرانی‌ها با مهاجرین افغانستانی اشاره کرد و گفت: شما باید جامعیت را در این قضیه درنظر بگیرید. ما با یک جمعیت چند میلیونی در افغانستان مواجه هستیم.

وی افزود: گروهی از افراد هستند که در چارچوب موافقتنامه ایران، افغانستان و کمیساریای عالی ملل متحد قرار دارند و تکلیف برخورد با آنها مشخص و روشن است.

بهرامی گفت: گروه دوم افرادی هستند که تحت عنوان «طرح سازمان‌دهی» یاد می‌شوند و رقم اولیه آنها 450 هزار نفر است که البته این آمار کمی قدیمی است.

وی افزود: توافق ایران با دولت افغانستان این گونه بود که دولت افغانستان به این افراد گذرنامه بدهد، ما به آنها اقامت دهیم و این افراد به داخل افغانستان بازگردند و با کسب روادید به ایران بیایند.

این مقام ایرانی ادامه داد: حدود 3 سال است که ما هر 6 ماه یک بار بنابه شرایط کنونی افغانستان و درخواست مقامات این کشور، اقامت این افراد را تمدید می‌کنیم و توافق اولیه ما این نبوده است.

وی افزود: گروه دیگر افرادی که به صورت غیرقانونی وارد ایران شدند.

بهرامی در ادامه به عملکرد دولت ایران در قبال مهاجرین افغانستانی اشاره کرد و گفت: تمام افرادی که مدرک معتبر دادند، اجازه تحصیل، افتتاح حساب بانکی و استفاده از خدمات عمومی را دارند.

سفیر ایران گفت: 17 هزار دانشجوی افغانستانی در سطوح مختلف دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند، بیش از 14 هزار فارغ‌التحصیل از سطوح مختلف دانشگاه‌ها داریم و بیش از 300 هزار دانشجوی افغانستانی در کشور ما مشغول به تحصیل هستند.

وی به فرمان رهبر ایران درخصوص ثبت‌نام مهاجرین افغانستانی که کارت هویتی ندارند، اشاره کرد و گفت: با صدر این فرمان، 50 هزار کودک افغانستانی در ایران اجازه ثبت‌نام پیدا کردند.

بهرامی در ادامه این مصاحبه به بحث گرفتن شهریه از اتباع افغانستانی مقیم ایران اشاره کرد و گفت: نگاه دولت ایران این بود که شهریه نگیرد اما در عمل تفاوت بین ایرانی و افغانستانی ممکن بود برای شهروندان افغانستانی واکنش ایجاد کند. تلاش ما این است تا حدی که امکان‌پذیر است، در خصوص شهریه، مراعات جامعه افغانستانی را بکنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین