کد خبر: ۳۶۳۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۷

جشن سينمايی ژاپن آغاز شد

آفتاب‌‌نیوز : باد مارا خواهد برد و خانه دوست كجاست به كارگرداني عباس كيارستمي ، نون وگلدون ساخته محسن مخملباف ، دو زن ساخته تهمينه ميلاني ، پير هارا ساخته  مهوش شيخ‌الاسلامي، بيد وباد ساخته  محمدعلي طالبي، شش فيلمي هستند كه نمايش آنها، در ژاپن آغاز شد .

"باد مارا خواهد برد" نهمين فيلم بلند كيارستمي است كه هنوز به اكران عمومي درنيامده است و عباس كيارستمي بارها به اين مسئله اعتراض كرده است . اين فيلم درباره يك گروه فيلمسازي مستند است كه براي تهيه گزارشي از مراسم ويژه سوگواري به روستايي در كردستان مي روند . كيارستمي درباره نمايش فيلم « باد ما را خواهد برد » در گروه آسمان باز گفته بود : به هيچ عنوان مايل به نمايش اين فيلم نيستم . در اين مدت به قدركافي در اين ارتباط اذيت و تحقير شدم كه ترجيح مي‌دهم اين بازي را ادامه ندهم . فيلم « باد ما را خواهد برد » با سياست‌هاي غلط عده‌اي از بين رفته حالا مي‌خواهند دو ميليون سود هم به ما برسانند بعد هم با دو هفته نمايش به ما ثابت كنند كه اينگونه فيلم ها فروش ندارد! .

او براي نمايش “باد ما را خواهد برد” نيز با مشكلات بسياري مواجه بود . شرط‌ هايي مطرح شده بود مبني بر اينكه بخش‌هايي مربوط به اشعار فروغ و خيام حذف شود ولي كيارستمي كه نمي توانست اشعاري را حذف كند كه در كتاب شعرش نيز در كتابفروشي‌ها به فروش مي‌رسد.

"خانه دوست كجاست" نيز ديگر ساخته عباس كيارستمي است كه بر اساس كتاب معتبري كه كريستين براد تامسون فيلمساز معروف دانماركي درباره صد فيلم تاريخ سينما نوشته‌ است “اين ساخته ” عباس كيارستمي، در ميان اين صد فيلم قرار دارد.

" خانه دوست کجاست" همچنين پيش از اين جزو 10 فيلم ويژه ي کودکان زير 14 سال جهان انتخاب شده است.

چندي پيش انستيتو فيلم بريتانيا اين فيلم را در ميان ده فيلمي قرار داد که کودکان بايد پيش از رسيدن به سن چهارده سالگي حتماً آنها را تماشا کنند. اين انستيتو، با تمجيد از فيلم كيارستمي عنوان كرده بود هيچ فيلمساز ديگر در دنيا چنين صداقتي را در مسايل دشوار دوران کودکي به تصوير نکشيده است. خانه دوست کجاست" محصول سال 1365 و درباره پسرکي شمالي است که دفتر مشق دوستش را ناخواسته به خانه برده و حالا براي رساندن آن به دست دوست خود هيچ آدرسي از خانه او ندارد. 

از ديگر فيلم هاي اين فهرست جالب و عجيب مي توان به "اي تي" استيون اسپيلبرگ، "بيلي اليوت" استيفن دالدري "جنرال" به کارگرداني باستر کيتن ، "زندگي من به عنوان يک سگ" به کارگرداني لاسه هالستروم و محصول سوئد، انيميشن "شهر اشباح" به کارگرداني هايائو ميازاکي و فيلم هايي از کن لوچ، چارلز کرايتن، راب راينر و ميشل اوسلو اشاره کرد.

"نون وگلدون" از ساخته هاي مخملباف يك سيمرغ بلورين و دو نامزدي را براي او از جشنواره چهاردهم فجر به ارمغان آورد تقدير نامه ي هيات داوران جشنواره ي لوكارنو نيز به اين فيلم رسيد.

"دوزن" نيز از ساخته هاي تهمينه ميلاني مي باشد که هنوز از آن به عنوان يکي از بهترين فيلمهاي ميلاني نام برده مي شود يكي از پر فروش ترين فيلم هاي سال 78 سينماي ايران شد و جوايزي را از جشنواره هاي فجر و جشنواره هاي بين المللي دريافت كرده است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین