کد خبر: ۳۶۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۵۳

مردن از سر خوشی؟!

آفتاب‌‌نیوز : دكتر محسن وزيريان درباره آمار مصرف كنندگان، مي گويد: طبق آماري كه در سال ۸۰ از يك تحقيق به دست آورديم، مي توانيم بگوييم كه بيش از ۴۰ هزار نفر كه بخش عمده اي از آن را دانش آموزان تشكيل مي دهند، اين داروها را تجربه كرده اند. 

عضو شوراي مركزي باشگاه پژوهشگران جوان مي گويد: مصرف كنندگان اين قرص ها بيشتر در سنين ۱۵ تا ۲۵ سال هستند كه در اثر شركت در محافل و پارتي هاي شبانه مورد سوءاستفاده گروه هاي سود جو قرار مي گيرند. مبارزاتي كه در جامعه ما عليه مواد مخدر و از جمله نوع جديد و به مراتب بسيار خطرناك تر آن (قرص هاي اكستازي) صورت مي گيرد، بيشتر در حد انهدام مواد و يا آگاهي سازي از مشكلات ايجاد شده پس از مصرف است. غافل از اينكه يكي از راهكارهاي قابل توجه كه بايد بر روي آن سرمايه گذاري كرد، فرهنگ سازي در اين زمينه و در نتيجه پيشگيري از اين مشكل است. اينكه ريشه يابي شود، چرا بعضي از افراد جامعه ما كه اكثراً جوان نيز هستند، به قرص هاي شادي آور روي مي آورند؟ چرا حتي با آگاهي از مشكلات پس از مصرف، باز گرايش بسيار بالايي براي استفاده از آنها وجود دارد؟ سعي ما در اين گزارش ارائه اطلاعاتي همچون، تركيبات و اثرات مصرف اكستازي، بررسي چرايي گرايش به مصرف اكستازي در ايران، بررسي عوامل زمينه ساز و ارائه راهكارهايي براي پيشگيري از مصرف اين مواد است. 

اکستازی چیست ؟
تركيب «۴ ، ۳ MDMA» يا متيلن دي اكسي متامفتامين كه به نام هاي اكستاسي، اكستازي، XTC ، X اكس هم معروف است. در ايران به نام قرص شادي هم شناخته مي شود. اين ماده در ۱۹۱۴ در آلمان به عنوان كم كننده اشتها مورد استفاده قرار گرفت كه به علت اثرات آن از رده مصرف خارج شد. در دهه ۷۰ ميلادي اين دارو كاربرد مجدد يافت و در روان درماني براي كمك به بيان احساسات بيماران استفاده شد كه در ۱۹۸۴ با اثبات اثرات آن روي مغز حيوانات آزمايشگاهي، از رده خارج شد. در ۱۹۸۵ در آمريكا، مصرف آن ممنوع اعلام شد. در سال هاي اخير مصرف آن در آمريكا، در پارتي هاي شبانه موسوم به Raves به شدت افزايش يافته است كه باعث نگراني دولت آمريكا شده است. در دوره زماني خاصي در اروپا، مصرف اين مواد انرژي زا و شادي بخش براي كاهش مصرف ساير مواد مخدر مثل هروئين تشويق شده است؛ به طوري كه مصرف آن سال ۱۹۹۵ از ۵۰۰ هزار قرص در سال به ۳۰ ميليون قرص در دو سال بعد رسيده است. 

اين دارو به صورت قرص هاي خوراكي و جويدني، كپسول و مواد تدخيني و تزريقي موجود است. قيمت هر قرص بين ۱۰ تا ۳۰ دلار است. در ايران قيمت قرص بين ۴ تا ۲۰ هزار تومان (متوسط ۱۰ هزار تومان) است كه با ماركهاي مرسدس بنز و ميتسوبيشي،ريال KO و صليب موجود است. اين دارو به علت اين كه به راحتي در لابراتوارهاي داخلي امكان ساخت دارد، به دليل افزودن مواد اضافي به آن، براي مصرف كننده عوارض بيشتري را خواهد داشت. پس از بلعيدن قرص پس از ۲۰ تا ۹۰ دقيقه اثرات آن ظاهر شده و حدود ۲ تا ۳ ساعت اثرات آن در يك حد حفظ شده و بعد افت مي كند و از ۳ تا ۲۴ ساعت اثرات آن باقي است. 

اكستاسي چه اثراتي برروي مصرف كننده آن دارد؟
افزايش شديد احساس خوب بودن در فرد، افزايش انرژي در فرد، احساس تمايل براي ارتباط با ديگران و احساس تعلق و نزديكي به ديگران، احساس عشق و سرخوشي، دست و دلبازي، افزايش هوشياري و درك موسيقي، افزايش حسهاي بويايي و چشايي، احساس تجربيات و حالات روحي جديد در زندگي، احساس روشنايي، تمايل براي در آغوش گرفتن و بوسيدن ديگران؛ به علت افزايش انرژي در افراد مصرف كنندگان تمايل براي فعاليت شديد و رقصهاي طولاني دارند. 

اثرات منفي:
كاهش اشتها، تغييرات بينايي، گشاد شدن مردمكها ، حركات غيرطبيعي چشم، توهم بينايي ، افزايش ضربان قلب و فشار خون، تغيير در حفظ نظم دماي بدن، فك زدن هاي طولاني (افراد مصرف كننده براي جلوگيري از حالت قفل شدن فك مجبور به مصرف آدامس هستند. تا ساعتها پس از مصرف اين حالت فك زدن هاي غيرطبيعي وجود دارد)، لرزيدن، عصبي شدن، عدم تمايل براي استراحت و تمايل شديد براي مصرف مجدد اين ماده پس از افت تأثير اوليه. 

دكتر محمدرضا شمس انصاري روانپزشك درباره اين مواد مي گويد: مصرف اين مواد علاوه بر آن كه علائم خطرناكي را در روح و روان مصرف كننده ايجاد مي كند، همچنين خطرات جسمي، همچون ايست قلبي و تشنج غيرقابل كنترل و منجر به مرگ در پي دارد، بسيار ديده شده كه فرد پس از مصرف اين داروها به حالت جنون دچار شده و از او كارهاي عجيب و غريب سر زده است. 

دكتر محمد زرين دست مي گويد: چون سلولهاي مغزي بعد از مصرف به اين مواد عادت مي كنند از خود واكنش نشان مي دهند و اين باعث وابستگي رواني مي شود. در حقيقت وابستگي رواني باعث مي شود فرد مصرف كننده براي يافتن قرص كنكاش كند. وابستگي جسمي به مواد مخدر باعث مي شود كه فرد نتواند مصرف را ترك كند. پس مي توانيم بگوييم وابستگي رواني عارضه بسيار بدتري از وابستگي جسمي است. 

دكتر هومان نارنجيها، مسئول واحد تحقيقات نظام سلامت در اعتياد (مؤسسه داريوش)، مي گويد: وقتي فرد يك بار از اكستازي استفاده كرد، بعد از مدتي دچار اضطراب، افسردگي و پرخاشگري مي شود. اين عامل باعث مي شود كه تداوم مصرف ايجاد شده و از اينجاست كه فاز دوم شكل مي گيرد. اكنون فرد با خانواده خود درگير مي شود، ممكن است در همين جا ديگر مصرف قرص را به خاطر اين مشكل كنار بگذارد (مصرف نابجا) و يا اينكه به مصرف ادامه دهد (سوء مصرف). سوء مصرف يعني اينكه اكنون فرد حاضر است براي به دست آوردن اكستازي دست به هر كاري بزند، قوانين جامعه را زير پا بگذارد، روابط خانوادگي را به هم بزند و... سوء مصرف راهي مي شود براي رسيدن به اعتياد كامل، در اين مرحله فرد حاضر است به خاطر اينكه مصرفش به تعويق نيفتد، خانواده اش را رها كند، وسايل خانه اش را بفروشد و خلاصه دست به هر كار ناشايستي بزند تا فقط بتواند قرص اكستازي را به دست آورده و مصرف كند.
 
دكتر مهرداد افتخار (روان شناس و استاد دانشگاه) معتقد است: بعضي افراد فكر مي كنند قرص هاي شاد ي آور، چون باعث وابستگي فيزيكي نمي شود پس آنقدرها هم خطرناك نيست. تصور آنها بر اين است كه وابستگي رواني زياد اهميتي ندارد. اما بايد گفت وابستگي رواني عاملي است براي اينكه فرد دست به هر كاري بزند تا بتواند مصرف داشته باشد. 

سماواتي، مسئول اداره مبارزه با مواد مخدر ناجا، با تأكيد بر از بين بردن نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به اين گونه قرص ها، گفت: تهيه فيلم هاي مستند و به نمايش گذاشتن آنها در مدارس، آموزش و اطلاع رساني به اين قشر آسيب پذير و ساخت برنامه هاي تلويزيوني و سي دي هاي واقعي از جمله برنامه هاي پيش گيرانه ناجا در زمينه اين آسيب اجتماعي بوده است.

 وي خاطر نشان ساخت: موارد ياد شده نمي تواند به تنهايي عامل مؤثري باشد بلكه بايد با ايجاد فضاهاي شاد و سالم و اماكن ورزشي، محلي براي تخليه انرژي جوانان در نظر گرفته شود. اما آيا واقعاً به راهكارهايي اينچنين توجيه مي شود؟! آيا سرمايه گذاري لازم در جهت كنترل و هدايت انرژي هاي جوانان در سطح جامعه صورت مي گيرد؟ يا بايد در اكثر موارد، فقط به چند راه محدود مقابله با اعتياد مانند انهدام مواد و يا مجازات معتادان بسنده كرد. نوش دارو بعد از مرگ سهراب! 




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین