کد خبر: ۳۶۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۲۶

88 درصد درآمد كشور را مردان دريافت می کنند؟!

آفتاب‌‌نیوز : براساس بررسي‌هاي صورت گرفته فراگير شدن اقتصاد جهاني در محل كار در هر نقطه‌اي از جهان مؤثر است و درآمد كمتر شاغلان زن در بعضي از كشورها را مي‌توان به پايين بودن سطح آموزش آنها نسبت داد. 

خسروآبادي، كارشناس مسايل فرهنگي در خصوص سهم درآمدي مردان و زنان در كشور ضمن اظهار تأسف از غفلت درباره قابليت‌سازي و توانمندسازي زنان كشور مي‌گويد: متأسفانه كشور از ظرفيت كاري زنان به درستي استفاده نكرده و تناسب را در اين زمينه رعايت نمي‌كند‏، در حالي كه اكثر زنان در انجام برخي امور توانايي و ‌تبحر بيشتري از لحاظ دقت و صحت دارند.

وي در ادامه بيان مي‌كند: بنابراين فرصت‌سازان ما اعم از مديران، مسؤولان و حتي قانونگذاران و برنامه‌ريزان بايد نگاه ويژه‌اي در اين مورد داشته باشند و زنان نيز براي توانمندسازي خود در تلاش باشند. 

منير آمدي، مديرعامل مؤسسه مطالعات و تحقيقات زنان در اين باره مي‌گويد: متأسفانه دستمزد زنان به اندازه درآمد مردان نيست، اين در حاليست كه زنان داراي برخي كارهاي پنهاني هستند كه هرگز براي آنها حساب نشده و يا خود آن را به حساب نمي‌آورند؛ در حالي كه مي‌توان به آن كار دستمزدي تعلق گيرد.

وي مي‌گويد: بعنوان مثال در كشور ما بخش اعظم كارهاي كشاورزي بر عهده زنان است، اما متأسفانه كار آنها به نفع مردان بوده و آنها هيچ انتظاري از مردان ندارند.

مديرعامل مؤسسه مطالعات و تحقيقات زنان نابرابري جنسيتي را دليل تفاوت حقوق و دستمزد بين زنان و مردان مي‌داند و خاطرنشان مي‌كند: همچنين وجود برخي عقايد همچون نان‌آور دانستن مردان در خانواده باعث ارتقاي حقوق آنها مي‌شود.

وي ادامه مي‌دهد: از آنجايي كه بخش اعظم كار بانوان در منزل انجام مي‌شود، كار زنان به دليل نداشتن نقش اصلي در زندگي با درآمد كمتري روبروست.

آمدي عدم برابري در حوزه اشتغال زنان و دستمزد آنها را موجب ايجاد نوعي نارضايتي اجتماعي مي‌داند و تصريح مي‌كند: اگر زنان در جايگاه واقعي خود قرار نگيرند اين نارضايتي‌ها در حوزه خانواده و جامعه خود را نشان خواهد داد. 

مديرعامل مؤسسه مطالعات و تحقيقات زنان در ادامه مي‌گويد: درصد درآمدي كشور با استانداردهاي جهاني بسيار زياد است؛ چرا كه در جهان اصل برابر حقوق زن و مرد به طور يكسان اجرا نمي‌شود، اما در بسياري از كشورها دستمزدها براي شغل‌هاي يكسان مقداري متفاوت است اما اين تفاوت در كشور ما بسيار زياد است و آمار آن قابل مقايسه با تفاوت فاحشي كه در كشور ما وجود دارد نيست.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین