کد خبر: ۳۶۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۰۹

انحلال ارتش عراق اشتباهي بزرگ بود

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري رويتر، پل برمر حاكم غير نظامي سابق آمريكا در عراق، با حضور در برنامه‌ي Date line در شبكه‌ي تلويزيوني ان.بي.سي، به مجري اين برنامه گفت كه وي طي يادداشتي براي دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا، پيشنهاد كرده بود كه حدود نيم ميليون سرباز يعني سه برابر تعداد سربازهايي كه دولت بوش به خدمت گرفته بود، مورد نياز است.

برمر افزود: من هيچ گونه پاسخي از رامسفلد دريافت نكردم.
وي ادامه داد كه به رغم آن‌كه درخواست وي از سوي رامسفلد جواب داده نشد؛ اما موضوع را با بوش در ميان گذاشت. برمر همچنين گفت: جورج بوش در پاسخ اظهار داشت كه سعي خواهد كرد شمار نظاميان ساير كشورها را افزايش دهد؛ اما از افزايش شمار سربازان آمريكايي سخني به ميان نياورد.

به اعتقاد برمر، پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) چهره‌ي غلطي از توانمندي‌هاي ارتش عراق را ترسيم كرده بود. حاكم غير نظامي سابق آمريكا در عراق بيان داشت: من نگراني‌هاي خود را بابت تعداد و كيفيت نيروهاي ارتش عراق به درستي به گوش رييس‌جمهور رساندم.

برمر در پاسخ به اين سوال كه چرا نگراني‌هاي خود را به طور علني اعلام نكرده، ضمن دفاع از اقدام خود گفت كه وظيفه‌ي وي در وهله‌ي اول آن بوده كه به طور خصوصي از نظرات رييس جمهور آگاه شود و اين كار را از طريق كانال‌هاي مناسب انجام دهد كه البته همين گونه عمل كرد.

اين در حالي است كه بسياري از منتقدان دولت آمريكا، بوش را به خاطر عدم اعزام نيروي كافي به عراق جهت ممانعت از روند رو به گسترش خشونت پس از اشغال آمريكا و نيز عدم رسيدگي كافي به سرويس‌هاي خدماتي مهم از قبيل آب رساني، تامين نيرو و برق متهم ساخته‌اند.

از آنجايي كه حملات شبه نظاميان بر ضد شهروندان عراقي و نظاميان آمريكايي هم‌چنان روندي رو به افزايش را طي مي‌كند، بنابراين ميزان اقبال عمومي از رييس‌جمهور آمريكا با افت محسوسي رو به رو شده است. اظهارات پل برمر كه پيشتر در دوره‌ي تصدي‌اش در عراق از سياست‌هاي آمريكا دفاع مي‌كرد، موج جديدي از انتقادات را به همراه داشته است.

برمر اذعان داشت كه هنگام ديدارش با ديك چني معاون بوش در نوامبر سال 2003، مراتب نگراني خود را بابت نبود استراتژي جنگي مشخص در عراق به گوش وي رسانده بود. وي هم‌چنين به چني بيان داشته بود كه سياست آمريكا تحت الشعاع برنامه‌هاي پنتاگون مبني بر فراهم آوردن بستر بازگشت نظاميان آمريكايي مستقر در عراق تا بهار 2004 اتخاذ شده بود.

برمر اخيرا كتابي با نام "سالي كه در عراق بودم" را به رشته‌ي تحرير درآورده است. برمر همچنين گفت، چني به وي اعلام كرد كه نگراني‌هاي مشابهي دارد. حاكم غير نظامي سابق آمريكا در عراق تصميم كشورش را مبني بر انحلال ارتش عراق به محض حمله به اين كشور اشتباهي بزرگ خواند.

برمر خاطرنشان كرد كه وي مقصر نبوده؛ چرا كه در حقيقت او تصميم گيرنده‌ي اصلي نبوده است. وي اظهار داشت: اين تصميم توسط مشاوران من و همچنين مقامات ارشد پنتاگون هفته‌هاي متمادي مورد بررسي قرار گرفت، پيش از آن‌كه من نظرات خود را بيان كنم.

برمر يادآو شد كه به رغم انتقاداتش، هنوز از جنگ در عراق حمايت مي‌كند. وي در اين باره گفت: هم‌چنان جوانان آمريكايي جان خود را به خاطر جنگ از دست مي‌دهند. اين بهاي سخت جنگ است، البته اين موضوع باعث نمي‌شود جنگ اشتباه تلقي شود، بلكه تنها آن را به امري دشوار و پر زحمت تبديل مي‌كند.

در همين حال، خبرگزاري DPA آلمان گزارش داد، پل برمر طي مصاحبه‌اي با روزنامه‌ي Volkskrant اعلام كرد، چنان‌چه هلند به تامين نيرو براي عمليات‌هاي صلح جويانه در افغانستان نپردازد، منافع اين كشور در آمريكا متحمل خساراتي خواهد شد.

برمر كه از مه 2003 تا ژوئن 2004 به انجام ماموريت خود در عراق به عنوان حاكم غيرنظامي آن پرداخت، در اين مصاحبه گفت كه هلند قادر نخواهد بود به سادگي اعلام دارد كه ديگر قصد اعزام نيرو به افغانستان را نخواهد داشت. اين امر غير ممكن است.

وي افزود: چنان‌چه هلند تصميم به عدم اعزام نيرو به افغانستان بگيرد، به منافع اين كشور در آمريكا ضربه وارد خواهد آمد. برمر ادامه داد: مقامات آمريكا در صورتي كه متحدان ما آمادگي همكاري نزديك با آمريكا را نداشته باشند، نقش ناتو را زير سوال خواهند برد.

اين درحالي است كه دولت هلند بر سر استقرار بيش از هزار سرباز در افغانستان به منظور پيوستن به عمليات‌هاي بازسازي ناتو با مشاركت نيروهاي بين‌المللي كمك به برقراري امنيت موسوم به ايساف هم‌چنان تصميم‌گيري نكرده است.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین