کد خبر: ۳۶۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۲۳:۴۸

الشرق الاوسط وتکرار اتهام های گذشته

آفتاب‌‌نیوز : در ادامه سیاست های ضد ایرانی مطبوعات عربی وبخصوص وابسته به عربستان که پس از سخنان سعود الفیصل در مورد دخالت ایران در عراق دو چندان شده است ، روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد تحقیقی ایرانی را در مورد ترسیم استراتژی آینده جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی به دست آورده ودر چارچوب آن دریافته است که ایران قصد دارد در ترسیم آینده ی سیاسی عراق به تمام توان خود شرکت کند. 

به نوشته الشرق الاوسط در این پژوهش ابتدا نوع عملکرد ایران در عراق در سایه حضور اشغالگر آمریکایی مورد تحلیل قرار گرفته است. 

به ادعای این روزنامه فرا منطقه ای این پژوهش توسط موسسه فرهنگی پژوهش های غرب که ریاست آنرا اسماعیل منصوری لاریجانی یکی از فرماندهان سابق سپاه به عهده دارد تهیه شده است ودر بخشی از آن آمده است برای تامین امنیت ایران باید از تجارب جنگ در عراق استفاده کرد زیرا در مقابل آمریکا هم در هر حمله نظامی احتمالی برای سرنگونی نظام ایران از این تجارب سود خواهد برد. 

در این چارچوب این پژوهش 19 بند را بعنوان راهکارهای موجود در مقابل تهران برشمرده است که مهمترین آنها دخالت در تحولات سیاسی آینده عراق وتاکید بر اهمیت حضور مثبت در این کشور برای مشارکت در ترسیم نظام سیاسی آینده عراق ، حفظ زیر ساخت ها وپایه های سابق ، ترسیم طرحی برای بازگرداندن حقوق سلب شده ایران در جنگ با عراق ، کسب تضمین های امنیتی در آینده عراق بر خلاف افغانستان که این مهم میسر نشد . 

همچنین این پژوهش خواهان حفظ انساد استراتژیک ایران در لبنان وسوریه وتقویت حمایت از جنبش اصیل شیعه شد. 

در پژوهش مذکور مچنین بر اهمیت مقابله با تهدیدهای فزاینده ی آمریکا علیه سوریه با توجه به روابط این کشور با لبنان ومقابله با رژیم صهیونیستی که در آینده احتمال آن می رود ، شد . 

علاوه بر آن خواستار کاهش تسلط وحضور امریکا در عراق برای تامین منافع وامنیت اران شد ودرخواست کرد تا زمینه ای فراهم شود تا هزینه های نظامی آمریکا در عراق افزایش یابد تا احتمال انجام عملیات مشابه علیه ایران کاسته شود. 

در این پژوهش که الشرق الاوسط ادعا کرده نسخه ای از آنرا در اختیار دارد به چند راهکار در سطح بین المللی اشاره کرده است که در این میان استفاده از اسناد مستند وموثق که در جریان رویارویی آمریکا علیه ایران برملا گردیده پیشنهاد شده است ، در کنار آن گزارش عراق به سازمان ملل که در آن تاکید شده است 24 شرکت آمریکای و8 شرکت اروپایی وتعداد دیگری شرکت های غربی در طرح های تسلیحات کشتار جمعی عراق مشارکت داشته اند. 

شکایت در مراجع بین المللی وسعی در بسیج گسترده یی افکار عمومی جهان وبخصوص مسلمانان علیه آمریکا . 

جلوگیری از تکرار سناریوی بازرسی به کار گرفته شده در عراق علیه مراکز هسته ای ایران ومشروط کردن فعالیت بازرسان به عدم تکرار تجربه عراق. 

در پژوهش مذکور همچنین بر اهمیت ارائه ی اسناد ومدارک به دولت عراق علیه رژیم صدام حسین ودریافت غرامت فراموش شده تجاوز عراق به ایران که بر اساس نظر کارشناسان 972 میلیارد دلار زیان های مستقیم و 34535 میلیارد دلار زیان های غیر مستقیم است. 

همچنین پیشنهاد پیگیری جدی جنایات بین المللی صدام حسین وسعی در تشکیل دادگاهی برای رسیدگی به جنایات صدام علیه ایران وصدور حکم اعدام علیه وی در این دادگاه نیز در چارچوب این پیشنهادات قرار دارد. 

استفاده از توان بالقوه ی موجود در دولت عراق با هدف نفوذ به دادگاه فعلی ومطرح کردن جنایات صدام حسین علیه ایران بر خلاف میل ونظر مسئولین آمریکایی نیز دیگر پیشنهاد موجود بود . 

همچنین خواسته شد تا از شکاف موجود بین مسئولین مستقل ونیروهای آمریکایی برای افزایش شک وتردیدها در مورد ادامه حضور اشغالگران ونشان دادن مسئولین عراقی به عدم داشتن مشروعیت واستقلال سود برده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین