کد خبر: ۳۶۵۵۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

ماجرای خودکشی قاتل ستایش چه بود؟

زمزمه شده بود که قاتل ستایش دست به خودکشی زده است که موضوع سریعا توسط دادستان ورامین مورد بررسی قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، 22 فروردین امسال، مردی همراه پسر 16 ساله اش به كلانتری خیرآباد مراجعه و اعلام كرد كه پسرش، دختر 6 ساله افغان همسایه شان را به خانه كشانده و به قتل رسانده است. ماموران با گفته های این مرد، پسرش را به اتهام قتل بازداشت كردند و  مورد بازجویی قرار دادند تا مشخص شود، متهم پس از ارتكاب قتل، جسد را مورد اسیدپاشی قرار داده بود. اكنون با گذشت دو هفته از زمان وقوع حادثه، تحقیقات پلیس همچنان برای كشف سایر زوایای حادثه ادامه دارد.

*قاتل مصرف مشروبات الکلی داشته

سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی  و سخنگوی ناجا بلافاصله به خبرنگاران با اشاره به این جنایت هولناک اعلام کرد: این پرونده درحال بررسی است ولی تاکنون ردپایی از مواد مخدر در آن پیدا نشده ولی قاتل مواد الکلی زیادی مصرف کرده بود که پلیس درحال بررسی گذشته و وضعیت خانواده او است.

*اولین اظهار نظر دادستان ورامین

سرانجام 10 روز پس از انتشار خبر تعرض و قتل ستایش ابولقاسم مرادطلب دادستان عمومی انقلاب ورامین از ابهامات و شایعات پیرامون حادثه پرده برداشت و روایت دقیق‌تری از آن را بازگو كرد. 

به گفته او متهم 16 ساله، در روز حادثه، مقتول را كه برای بازی به خانه‌شان آمده بود، به طبقه دوم كشاند و به قتل رساند.

وی افزود: ربودنی اتفاق نیفتاده و متهم به شكل دیگری ستایش را به خانه آورده بود. روز حادثه، متهم با خواهر و خواهرزاده خردسالش در خانه بود كه ستایش برای بازی با آن‌ها به خانه‌شان آمد.

 دقایقی بعد، خواهر و خواهرزاده متهم خانه را ترك كردند و از ستایش هم خواستند كه به خانه خودشان برگردد اما با رفتن آن‌ها، ستایش برای لحظه‌ای در خانه تنها شد. متهم او را صدا زد و به طبقه دوم كشاند و در آشپزخانه به قتل رساند.

دادستان ورامین صحت موضوع تعرض را منوط به نتیجه پزشکی قانونی دانست و گفت:  متهم پس از ارتكاب قتل، به فرض این‌كه اسید می‌تواند جنازه را از بین ببرد، به خارج از خانه رفت و مقداری اسید از مغازه مصالح ساختمانی در محله‌شان خرید. پس از آن جنازه را در جعبه ادوات موسیقی (ارگ) قرار داد و روی آن اسید ریخت اما موفق به از بین بردن آن نشد.

*ایران اجازه خدشه‌دار شدن حقوق ستایش را نمی‌دهد

همزمان با انتشار جزئیات این پرونده بهره‌برداری معاندان نظام از آن نیز آغاز شد و این جو رسانه‌ای از سوی آن‌ها به راه افتاد که ایران حقوق افغانستانی‌ها را رعایت نمی‌کند و قصد محاکمه قاتل ستایش را ندارد. در این زمان «نصیر احمدنور» سفیر افغانستان در ایران با بیان این‌که سفارت افغانستان پیگیر پرونده قتل «ستایش قریشی» است، اظهار داشت: فاجعه قتل این طفل معصوم 6 ساله جرمی فردی محسوب می‌شود.

وی افزود: با اقدام به موقع مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی ایران مجرم دستگیر و پرونده قتل این طفل معصوم توسط دستگاه‌های قضایی در ایران به جریان افتاده و در حال پیگیری است. از حضور مسئولان و مردم ایران جهت ابراز همدردی و حضور در مراسم ختم ستایش و منزل خانواده مرحوم کمال تشکر دارم. مقامات ایرانی از جمله فرمانده نیروی انتظامی شرق تهران ضمن ابراز همدردی، بر پیگیری این پرونده و مجازات مجرم تاکید داشتند لذا مطمئن هستیم که مجرم مجازات خواهد شد و مقامات قضایی ایران به این پرونده رسیدگی عادلانه‌ای را انجام خواهند داد.

احمدنور در رابطه با ایجاد فرافکنی و اختلاف افکنی توسط برخی جریان‌ها پس از وقوع این رخداد تلخ گفت: در فضای مجازی این اختلاف افکنی‌ها وجود دارد و این مطالب تنها مربوط به افراد و گروه‌های خاصی است که به دنبال ایجاد کدورت و کینه بین ایران و افغانستان هستند، ضمن این‌که از اقدام سریع مقامات امنیتی ایران برای کشف جرم و دستگیری مجرم قدردانی می‌کنم.

*تبعه خارجی بودن «ستایش» اثری بر ماهیت رسیدگی به پرونده ندارد

محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ایران، بیان کرد: واقعه تلخ و دردناک ورامین که طی آن ضمن تعرض به یک دختر بچه 6 ساله افغانستانی و قتل وی، تاسف و تاثر آحاد جامعه را در پی داشت، از ابعاد مختلف قابل بررسی و رسیدگی می‌باشد. آنچه مسلّم است دستگاه قضایی کشور هیچ‌گونه اغماضی در رسیدگی به این پرونده و مجازات مجرم به دلیل این‌که مقتول از اتباع و مهاجرین افغانستانی بوده، نخواهد داشت.

وی افزود: تبعه خارجی بودن مقتول هیچ اثری بر ماهیت مراحل رسیدگی به پرونده ندارد. جمهوری اسلامی ایران  بیش از 3 دهه است که میزبان بالغ بر 3 میلیون نفر از مهاجرین و اتباع کشور دوست و همسایه افغانستان است و تاکنون خدمات بسیار وسیعی به این عزیزان ارائه نموده و خواهد نمود.

الفت ادامه داد: مهاجرین و اتباع خارجی مقیم، میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند و حفظ حقوق و صیانت از جان، مال و ناموس آن ها وظیفه ماست . البته متقابلا دستگاه قضائی جمهوری اسلامی نیز انتظار دارد ایرانیان حاضر در سایر کشورهای دنیا، تحت حمایت نهادهای انتظامی و قضائی آن کشورها قرار داشته باشند.

*گزارش پزشکی قانونی آماده شد

مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی تهران گفت: جواب آزمایشات پزشکی قانونی در رابطه با قتل دختربچه 6 ساله افغان در ورامین آماده شده است و علت فوت تا فردا (ششم اردیبهشت) به مراجع قضایی مربوطه اعلام خواهد شد. 

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری تهران نیز در تشریح آخرین وضعیت پرونده قتل دختر 6 ساله افغان در ورامین اظهار کرد: در رابطه با پرونده حادثه ورامین تاکیدات زیادی صورت گرفته و در پیگیری‌هایی که شخصا انجام داده‌ام مکررا تاکید شده است که فرآیند دادرسی این پرونده در حوزه قضایی شهرستان ورامین در اسرع وقت و با دقت انجام شود. پس از اعلام نظر پزشکی قانونی و تکمیل فرآیند دادرسی به تمام ابعاد احتمالی این فاجعه رسیدگی خواهیم کرد.

 *تایید سن شناسنامه ای متهم

ابوالقاسم مرادطلب دادستان عمومی و انقلاب ورامین ،‌درباره نتیجه کمیسیون پزشکی قانونی گفت: نظریه کمیسیون پزشکی قانونی امروز به دادسرای ورامین واصل شد. بر اساس نظر پزشکی قانونی سن شناسنامه‌ای متهم تایید شده که عبارت است از تولد متهم در تاریخ آذر ماه سال 78.

*صدور کیفرخواست 

دادستان عمومی و انقلاب تهران بیان کرد: دادسرای ورامین در هنگام صدور کیفرخواست اتهام متهم را قتل عمد دانسته اما برای سایر جنبه‌های پرونده قرار عدم صلاحیت صادر کرده و پرونده را به دادگاه کیفری استان تهران می فرستد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در نظریه پزشکی قانونی تجاوز به ستایش تایید شده است یا خیر، گفت: ما باید در کیفرخواست در خصوص این موضوع اظهارنظر کنیم و طبق قانون، کیفرخواست تا زمانی که به دادگاه برسد محرمانه است و ما در این خصوص نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب ورامین با بیان این‌که از قاتل ستایش در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شود تا پرونده شخصیت‌شناسی او تکمیل شود، اضافه کرد: نظر مددکار اجتماعی برای تکمیل پرونده باقی مانده است بنابراین پس از اخذ نظر او، پرونده را به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال می‌کنیم.

 مرادطلب در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که با توجه به سن قاتل که زیر 18 است، پیش‌بینی شما در خصوص صدور حکم او چیست و آیا برای او حکم اعدام صادر می‌شود، توضیح داد: در این مورد ما نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم چون مرجع صدور حکم، دادگاه کیفری یک است. ممکن است اظهار نظر ما با تصمیمی که قرار است از سوی آن‌ها اخذ شود مغایرت داشته باشد. صدور حکم اعدام یا هر حکمی دیگر بر عهده این دادگاه است.

*اعترافات تکان‌دهنده قاتل ستایش قریشی

دادستان عمومی و انقلاب ورامین با بیان این‌که روز گذشته آخرین دفاعیات قاتل ستایش اخذ شد به برخی از اعترافات تکان دهنده این فرد اشاره کرد.

ابوالقاسم مرادطلب با بیان این‌که روز گذشته آخرین دفاعیات قاتل ستایش اخذ شد، در خصوص انگیزه قتل توسط این فرد توضیح داد: انگیزه اولیه قاتل ستایش، قصد ارتکاب عمل خلاف منافی عفت بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب ورامین ادامه داد: با سوالاتی که از او پرسیده شد به این نتیجه رسیدیم که این فرد به مسائل مذهبی هم گرایشی نداشته است.

 مرادطلب با اشاره به قسمتی دیگر از اعترافات قاتل ستایش اضافه کرد: بر اساس اظهارات اخذ شده از قتل ستایش، او از سن 15 سالگی هرازگاهی مشروب مصرف می‌کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب ورامین بیان کرد: بر اساس اعترافات قاتل ستایش، این شخص در صبح روز حادثه به وسیله گوشی همراهش در حالی که در مدرسه بوده به مشاهده کلیپ‌های مستهجن مبادرت کرده است و این در حالی است که جنایت بعدازظهر همان روز به وقوع پیوست.

*موضوع آزار واذیت در این پرونده تا روز محاکمه محرمانه می‌ماند

بازپرس این پرونده درباره این خبر گفت: موضوع آزار واذیت در این پرونده تا روز محاکمه محرمانه می‌ماند.

همچنین مرادطلب دادستان عمومی و انقلاب ورامین درباره آخرین دفاعیات قاتل ستایش اعلام کرده است: «انگیزه اولیه قاتل ستایش، قصد ارتکاب عمل خلاف منافی عفت بوده است.» او با اشاره به اعترافات قاتل ستایش ادامه داد: «این فرد اعلام کرده از 15 سالگی با بعضی از اشخاص جنس مخالف رابطه نامشروع داشته است.»
 
هفته گذشته گفتید در نظریه پزشکی قانونی تایید سلامت روانی قاتل ستایش تایید شده است، اما هنوز موضوع تجاوز مشخص نیست. از سوی دیگر با تحقیقی که از خانواده ستایش انجام دادم، مشخص شد او هیچ طلا و جواهری به همراه نداشته است. مستقل از نظر پزشکی قانونی می‌خواهم نظرتان را بدانم که فکر می‌کنید یک پسر 17 ساله به جز تجاوز چه ‌انگیزه دیگری می‌تواند برای ربودن یک دختر 6 ساله‌ای که هیچ طلایی به همراه ندارد داشته باشد؟

نظر خودم را بخواهید که می‌گویم تعرض انجام شده است. یعنی اگر به من بود همین امروز کیفرخواست را با در نظر گرفتن تجاوز صادر می‌کردم، ولی درباره نظریه پزشکی قانونی باید تا روزی که آن‌ها تحقیقات‌شان تمام شود صبر کنیم، پس از آن نیز تا روزی که پرونده به دادگاه کیفری می‌‌رود باید نظریه را محرمانه نگاه داریم، ولی نظر خود من همین است.

در اینستاگرام قاتل ستایش هفت ماه پیش چهار پست گذاشته شده که مچ خونی دستش را نشان می‌دهد و گفته است به دلیل شکست عشقی خودکشی کرده است. این موضوع را بررسی کرده‌اید؟

بله؛ در ابتدای تحقیقات این موضوع را هم بررسی کردیم، ولی صحت نداشت. پزشکی قانونی جوشگاه مچ دست را مورد بررسی و آزمایش قرار داد ولی تا حالا رگ مچ دستش بریده نشده بود. این در حالی است که در ابتدا ادعای خودکشی داشت.

اصلا این اکانت اینستاگرامی که به‌شدت هم مورد ناسزای برخی افراد قرار گرفت، برای خودش بود؟

بله؛ همه عکس‌ها متعلق به خودش بود و توسط خودش هم اداره می‌شد، اما تحقیقات‌مان نشان داد تاکنون خودکشی نکرده است.

این‌که گفته می‌شود متهم با خانواده ستایش در رفت و آمد خانوادگی بوده و پدرش اجازه داده بود به آنجا برود، چقدر صحت دارد؟

من در خیلی از شهر‌های کوچک مثل همین ورامین، دیده‌ام همسایه‌ها با هم خیلی صمیمی هستند و بچه‌هایشان به خانه همسایه‌ها می‌روند بدون این‌که خانواده آن کودکان خیلی از همسایه شناخت داشته باشند. درباره این پرونده هم تقریبا همین‌طور بوده و فکر نمی‌کنم این دو خانواده با هم ارتباط خاصی داشته باشند که با همسایه‌های دیگر نداشته باشند. من در اینجا روابط خیلی صمیمی دیده‌ام که حتی کودک می‌رود و در منزل همسایه شب هم می‌ماند. متهم این پرونده هم یک شب جسد ستایش را در منزل نگه داشته است.

یعنی فردای روز حادثه جسد را سوزانده و با دوستش تماس گرفته است؟

بله؛ روز اول قتل را انجام داده و روز دوم رفته اسید را از مغازه مصالح فروشی خریده و جسد را با اسید سوزانده است که راحت‌تر بتواند جسد را از بین ببرد.

با توجه به سن قاتل که زیر 18 است، پیش‌بینی شما درباره صدور حکم او چیست و آیا برای او حکم اعدام صادر می‌شود؟

از آنجا که در این باره ریاست آن شعبه از دادگاه کیفری صاحب نظر است، من نمی‌توانم اظهارنظر کنم و مرجع رسمی که در این باره باید حکم صادر کند، دادگاه کیفری است. صدور حکم اعدام یا هر حکمی دیگر بر عهده این دادگاه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
1
از نظرمن اين شخص يك آدم نيست..البته چهره آدم داره..
اما عزيزان من,با يك نگاه اجمالي وحتي سرچ از طريق اينترنت ميبينيم اتباع بيگانه چه جناياتي به نواميس ما كردند و ميكنند.حتي چندي پيش خودم شاهد بودم دختر 20ساله اي در يزدكه بيش از 14 نفرافاغنه بهش تجاوز كردند و زنده زنده تو فاضلاب انداختند تا صبح كه جان داد.آيا اين موضوع به اين شدت رسانه اي شد؟ آيا كشور افغانستان اين عمل پست و محكوم كرد؟در عجبم كه ما مردم خيلي زود خيلي مسائل و فراموش ميكنيم و آبروي شرافت ايراني و به زير ميكشيم.مطمئن باشيد قانون به اعمال نجس اين پسر رسيدگي ميكنه
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
2
مطمئن باشيد قانون به اعمال نجس اين پسر رسيدگي ميكنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین