کد خبر: ۳۶۵۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۱

پنج قدرت هسته ای خواستار ادامه همکاری ایران با اروپا شدند

آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام ارشد دولتی که نخواست نامش فاش شود نوشته است: پنج کشور بریتانیا، فرانسه، امریکا، روسیه و چین در روزهای اخیر به طور جداگانه نظرات خود را در مورد تصمیم ایران مبنی بر شروع تحقیقات سوخت هسته ای به تهران ارسال کرده اند.
اگر چه امریکا در تلاش بود تا بیانیه ای مشترک از سوی کشورهای عضو دائم شورای امنیت علیه ایران صادر شود اما در نهایت هر کدام به طور جداگانه از ایران خواستند فعالیت هایش را متوقف کند.
این مقام امریکایی گفته است:« ما به طور فشرده با روس ها، چینی ها، فرانسوی ها و دیگران کار کرده ایم»، « ایرانی ها این پیام ها را دریافت کرده اند.»
به علاوه پنج قدرت هسته ای از ایران خواسته اند به مذاکرات با 3 کشور عضو اتحادیه اروپا ادامه دهد.
یک دیپلمات غربی هم گفته است: چین مانع از ارسال یک بیانیه مشترک به ایران شده و سعی کرده پیام های فرستاده شده ملایم تر باشند.
به نظر این دیپلمات برای چین سخت خواهد بود که در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تنهایی به مخالفت بپردازد.
منابع دیپلماتیک نیز خبر می دهند احتمال دارد نشست فوق العاده آژانس بین المللی انرژی اتمی ظرف یک هفته برگزار شود. این نشست می تواند در مورد چگونگی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گیری کند.
رویترز می افزاید: دوسال، تلاش های امریکا برای ارجاع ایران به شورای امنیت با مخالفت چین و روسیه ناموفق باقی مانده است.
مسکو در روزهای اخیر سعی کرد با پیشنهاد غنی سازی مشترک اورانیوم با ایران در خاک روسیه تنش های بین ایران و غرب را برطرف کند اما مقامات ایرانی این طرح را غیر قابل پذیرش دانسته اند.
سخنگوی کاخ سفید اسکات مک کلان گفته است: ایران یا باید با محترم شمردن توافقات بین المللی اش غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و یا به شورای امنیت سازمان ملل برود.
وی همچنین افزود: جامعه بین المللی این مساله را روشن کرده که اگر آنها( ایرانی ها) تصوراتشان را نادیده بگیرند، قدم بعدی ارجاع به شورای امنیت خواهد بود.
او گفت: تهران باید تمام تعهدات بین المللی اش را رعایت کند.
او به توافق پاریس در 24 نوامبر 2004 اشاره کرد، که بر اساس آن ایران موافقت کرده ضمن ادامه مذاکرات با 3 کشور اروپایی، برنامه غنی سازی اش را به حال تعلیق در آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین