کد خبر: ۳۶۶۱۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
اظهارات لاریجانی، ظریف، جهانگیری، واعظی، هاشمی و آخوندی در همایش نمایندگان مجلس دهم

در اولین گردهمایی منتخبان مجلس دهم چه گذشت؟+حاشیه‌ها و تصاویر

اولین گردهمایی منتخبان مجلس دهم صبح امروز (شنبه) با عنوان «همایش دوروزه فرآیند قانونگذاری - الزامات و راهکارها» برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
این همایش به دعوت علی لاریجانی و با حضور 272 نفر از منتخبین مجلس دهم در محل مجلس قدیم برگزار شد.

به گزارش آفتاب، در این همایش سیداحمدرضا دستغیب نماینده فعلی مردم شیراز در مجلس که اجرای همایش را بر عهده داشت، درگذشت محمدعلی حسین‌زاده منتخب مردم مراغه در مجلس دهم را تسلیت گفت.

علی لاریجانی طی سخنانی در این همایش با اشاره به تغییر 75 درصدی مجلس دهم نسبت به مجلس نهم، تاکید کرد: وقتی مجلس می‌تواند در راس امور باشد که طبق فرموده امام خود را مجهز به درایت نماید و در این شرایط است که می‌تواند با فهم درست شرایط و با قضاوت درست از مسائل کشور به خوبی اولویت‌ها را بشناسد و برای آن تصمیم‌گیری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ارائه تحلیلی از جهان در چهار دهه آینده گفت: جهان در چهار دهه آتی جهانی ثروتمندتر، باثبات‌تر و پایدارتر خواهد بود و آسیا در جهان آینده سهم غالب اقتصاد جهانی را به دوش خواهد کشید و سهم قاره آمریکا به شدت از اقتصاد جهانی کاسته خواهد شد و جمعیت جهان به 9 میلیارد نفر خواهد رسید که جمعیت سالخورده و بالای 60 سال را اکثریت تشکیل می‌دهند و دولت‌ها با چالش‌های عدم پرداخت مقرری بازنشستگی مواجه بودند و علوم زیستی نقش بسزایی در جهان آینده خواهد داشت و نفت رفته رفته ارزش خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: جنگ‌های منطقه‌ای بر محور سهم‌خواهی آبی جزو آشفتگی‌های چهار دهه آینده کشور است و در این میان ایران با ساختار سیاسی و اقتصادی خود و نظام پایدار داخلی نقش مهمی می‌تواند ایفا کند و شرایط رشد و توسعه برجسته‌ای دارد و فرصت حرکت رو به جلو برای آن فراهم است اما به شرطی که از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و جزئیات پرهیز شود و به اصول کلی و مسائل کلان بپردازیم.

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد گفت: رهبری نظام اولویت اصلی کشور را توجه به اقتصاد دانسته‌اند که به حق موضوعی سنجیده است که باید برای آن برنامه و استراتژی داشت. همچنین در این مسیر ایجاد رابطه موثر و گسترده‌تر بین تولید و دانشگاه و توجه به آسیب‌های اجتماعی از اولویت‌های مهم کشور است که مواجهه درست با آن همراه با واگذاری اکثر امور به مردم امکان‌پذیر است چراکه ما در حوزه‌های مختلف در این مساله دچار مشکلیم و متاسفانه در رقابتی کردن اقتصاد نیز توفیقی برای ما حاصل نشده است.

در ادامه سخنرانی آیت الله استادی مدرس اخلاق به بیان نصایحی برای منتخبان مجلس دهم پرداخت.

دولت و مجلس نیازمند همراهی و همکاری در پسابرجام هستند

معاون اول رئیس جمهور نیز در سخنانی با تاکید بر این که پیام انتخابات، اعتدال، عقلانیت، مبارزه با مفاسد و ارتقاء سطح زندگی و معیشت مردم است گفت که از این به بعد دولت و مجلس نیازمند همراهی و همکاری هر چه بیشتر و فشرده‌تر برای پاسخگویی به نیازهای مردم هستند. از این پس دولت و مجلس به عنوان دو قوه مستقل و دو بازوی مهم و توانمند نظام و برآمده از آراء مردم وظیفه سنگین‌تر از گذشته یعنی پاسخگویی به مطالبات مردم را بر دوش دارد . کما این که پیام انتخابات اعتدال ، عقلانیت، پیشرفت، بازگشت به قانون، مبارزه با مفاسد، بهره برداری از حداکثر فرصت‌های تاریخی، ارتقاء سطح زندگی و معیشت مردم بود.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در سال 92 کار خود را در شرایط بسیار دشواری آغاز کرد گفت: دولت با همه محدودیت‌ها توانست تنگناهای فراوان به وجودآمده در عرصه‌ی بین‌المللی و ملی را به حداقل برساند. در عرصه‌ی بین‌المللی با انتخاب تیم مذاکره کننده قوی و دیپلماسی هوشمند و حمایت‌های رهبری و تدابیر راهگشای ایشان در کنار پشتیبانی قوای یکدیگر و حمایت اکثریت قاطع مجلس بخصوص رئیس مجلس آقای لاریجانی، دولت توانست یکی از پیچیده‌ترین مذاکرات جهانی را در بین 6 قدرت بزرگ جهانی به نتیجه برساند. آقای لاریجانی شجاعانه و مدبرانه در مقطع خاص و حتی با گذشت از خود حمایت همه جانبه را از اجرای برجام عملیاتی کرد تا در نهایت با به نتیجه رسیدن این مذاکرات حقوق هسته‌ای ملت ایران به رسمیت شناخته شده و تحریم‌های ظالمانه برداشته شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که اهمیت دوره پسا برجام از دوره قبل کمتر نیست گفت: از این پس دولت و مجلس نیازمند همراهی و همکاری هر چه بیشتر و فشرده تر برای پاسخگویی به نیازهای توسعه‌ای و حل و فصل مسائل داخلی و منطقه‌ای و جهانی هستند.

وی افزود: درطول سال‌های90 تا 92 تغییرات لحظه‌ای قیمت ارز شاخص‌های اقتصادی، رشد منفی 6.8 درصدی در سال 91 و تورم بیش از 40 درصد رابه یاد داریم که دراین مدت تلاش کردیم ثبات را در اقتصاد کشور حاکم کنیم. تورم از 40درصد به 11 درصد کاهش پیدا کرد و در ماه‌های گذشته تورم نقطه‌ای به 8.9 درهم درصد رسید و پیش بینی می‌شود که در 6 ماهه اول سال 95 تورم یک رقمی شود. علاوه بر این تا حد زیادی از رکود خارج شده‌ایم، اما در عین حال به دنبال رونق جدی اقتصاد هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اقدام دولت برای افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت گفت : از اول شهریور ماه سال گذشته پیش بینی می‌کردیم توافق اجرایی شود. به همین دلیل منتظر روز اجرا برای افزایش تولید نشدیم و تلاش کردیم تا تمهیدی فراهم آورده تا در روز اجرا از ظرفیت افزایش تولید و فروش نفت استفاده کنیم. برای این کار به رقم بالایی حدود 800 میلیون دلار احتیاج داشتیم به همین دلیل نامه‌ای به رهبری برای اجازه‌ی برداشت نوشتیم تا در روز توافق، نفت برای فروش آماده کنیم. با همین ترتیب اکنون و با گذشت 3 ماه از اجرای برجام توانستیم تولید نفت را از 2.7 میلیون بشکه به 4 میلیون بشکه یعنی به رقمی نزدیک به قبل از تحریم برسانیم.

برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود

وزیر امور خارجه نیز در سخنانی این همایش اظهار داشت: در شرایط فعلی و در حوزه پسابرجام اولویت اصلی ما در کنار نمایندگان فشار بر روی طرف مقابل برای عمل به تعهدات خود در متن برجام است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف گفت: براساس قانون اساسی و طبق اصول تبیین شده در کشور حوزه سیاست خارجی حوزه‌ای فراجناحی و خارج از مسائل سیاسی داخلی است و ضرورت تعامل در مسیر حضور عزتمدارانه و مقتدرانه در سطح جهان از ملزومات این حوزه است و از این رو است که شخص رهبری نظام اصول کلی سیاست خارجی را تبیین می‌کند و بر ضرورت داشتن یک سیاست فراجناحی و ملی تاکید دارد. وزارت امور خارجه نیز ملتزم به عمل به دستورات و فرامین رهبری در حوزه‌های مختلف است.

همایش فرآیند قانون‌گذاری الزامات و راهکارها

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعلام آمادگی وزارت خارجه برای همکاری و تعامل و همفکری با منتخبان ملت، افزود: نکاتی که در سطح جهانی مطرح می‌شود نباید دستاویز اختلافات داخلی شود و بدانید هر آنچه که در سطح جهانی مطرح است پیگیری حقوق، مصلحت و نیازهای جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس اسلامی است.

وی تضمین اجرای صحیح برجام توسط غربی‌ها و دیگر طرف‌های برجام را اولویت امروز وزارت خارجه عنوان و تاکید کرد: برجام یک ضرورت تاریخی در شرایط ویژه کشور بود که با نظر رهبری پیگیری شد و پدید آمد و امروز هیچ‌کسی در عرصه جهانی پیدا نمی‌شود که بگوید ایران در برجام ضرر کرده است. ما در شرایطی به برجام رسیدیم که فروش نفت هر ماه 20 درصد کاهش می‌یافت و در ادامه این مسیر فروش نفت کشورمان به صفر می‌رسید. همچنین سرمایه‌گذاری خارجی متوقف شده بود و درآمد کشور از محل سرمایه‌های آزاد شده از طریق توافق ژنو بود. اما امروز پس از برجام به نقطه‌ای رسیدیم که شاهدیم هفته گذشته رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با 25 میلیارد دلار فاینانس به ایران آمده است و پیش از آن نیز روس‌ها و اروپایی‌ها و بسیاری از کشورها برای توسعه روابط اقتصادی با ایران به کشورمان آمدند.

ظریف تاکید کرد: ما همانطور که بارها اعلام کرده ایم و رهبری نظام نیز در روزهای اخیر بر این موضوع تاکید کردند به دنبال جنگ با هیچ کشوری در جهان نیستیم اما باید عرض کنم توان دفاعی ما و توانمندسازی مان در این حوزه به هیچ فرد و کشوری ارتباط نخواهد داشت.

دولت و مجلس برای "بیمه" و "منابع" نظام سلامت تصمیمی انقلابی بگیرند

وزیر بهداشت نیزدر سخنانی در همایش فرآیند قانون گذاری، الزامات و راهکارها با اشاره به تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی و خطر بازگشت زیرمیزی، از دولت و مجلس خواست که درباره وضعیت بیمه‌ها و همچنین منابع مالی حوزه سلامت، تصمیمی انقلابی بگیرند.

دکتر سیدحسن هاشمی با اشاره به مشکل بیمه‌ها و مطالبات مراکز درمانی از آنها گفت: بیمه‌ها در طول 10 ماه گذشته پول پرداخت نکرده‌اند. وقتی بیمه پول ندهد چرخ داروخانه نمی‌چرخد و مراکز پزشکی بدهکار می‌شوند. در نهایت هم پزشک و پرستار ناراضی هستند. در این شرایط دوباره زیرمیزی و اتفاقات ناگوار رخ می‌دهد. باید برای بیمه و منابع مالی حوزه سلامت فکری شود و حق بیمه افزایش یابد یا برای منابع فکری کنیم.

هاشمی همچنین با بیان اینکه اقدامات رئیس جمهور در حوزه سلامت نسبت به سایر روسای جمهور متفاوت است، گفت: قرار است طبق سیاست های کلی ما در حوزه سلامت رتبه اول را داشته باشیم. در همین راستا امید به زندگی در 40 سال گذشته افزایش یافته و متوسط عمر حدوداً 63 تا 64 سال خواهد بود و از آن به بعد تا 74 سال زنده هستند که این با معلولیت و مشکلاتی همراه خواهد بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سهم سلامت از تولید ناخالص ملی طی سال‌های 89 تا 92 کاهش داشته است، گفت: در طرح تحول سلامت وضعیت بهبود یافته به طوری که سهم پرداختی مردم برای درمان از 60 درصد به 40 درصد رسیده است که باز هم ما قبول داریم این میزان زیاد است.

وی افزود: در چنین شرایطی، دولت امید به سرانجام مذاکرات داشت ولی از طرف دیگر قیمت نفت به یک سوم کاهش پیدا کرد که این چالش ها پیش روی طرح تحول سلامت قرار گرفت. با تمامی این مشکلات وزارت بهداشت این طرح را اجرایی کرد و اکنون طبق نظرسنجی ها بالاترین رضایتمندی را مردم از این وزارتخانه دارند.

برای‌ ما چگونه قانون‌نویسی در مجلس مهم است

معاون منابع انسانی قوه قضاییه در سخنانیدر این همایش گفت: مرتب بودن و روایی بودن قانون از مهمترین ارکان قوانینی است که مجلس باید آن را تصویب کند؛ چرا که برخی قوانین به دلیل ابهاماتی که در آن وجود دارد در دستگاه قضایی مشکل ایجاد می‌کند. اقتدار نظام در گروی نفوذ قوانین است.


همایش فرآیند قانون‌گذاری الزامات و راهکارها

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی خاطر نشان کرد: هنر این نیست که ما دائم قانون تصویب کنیم، بلکه باید قوانینی موثر و کارآمد تصویب کنیم. بخشی از مشکلات ما با قوانین این است که قوانین روان نیست و جوانب کار در‌ آن دیده نشده است و بخشی از بار اطاله دادرسی در قوه قضاییه به خاطر شفاف نبودن قانون است.

وی خاطر نشان کرد: باید قانون کم‌شمار اما پرعمق باشد و مجلس باید در این مسیر قدمی بردارد که بتوانیم در سایه قوانین اندک ولی حساب شده حرکت کنیم. برای این مهم لازم است که سیستم قانونگذاری ما با ارتقای استاندارد و سطح همراه باشد و این مطالبه ما در قوه قضاییه از دوستان مجلس است.

تلاش برای مدیریت فضای مجازی/ روابط اجتماعی صیانت می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتطی سخنانی فضای مجازی را فرصت و تهدید دانست و از انجام پیگیری‌های لازم برای اجرای دو برنامه مشخص در زمینه افزایش امنیت شبکه و صیانت روابط اجتماعی خبر داد.

محمود واعظی فضای مجازی از حیث تهیه امکانات و زیرساخت های مربوط به وزارت ارتباطات مرتبط است. طبیعی است بخش های دیگر باید به مسائل فرهنگی و محتوایی آن توجه کنند.

وی خاطر نشان کرد: فکر می کنیم در فضای امروز نمی توانیم بدون این ابزار امورات را پیش ببریم. از این حیث استفاده از فضای مجازی لازم است. البته در عین حال یک تهدید نیز به شمار می آید و می تواند اخلاق و کانون خانواده را تهدید کند. دنبال این هستیم که همزمان با استفاده از فرصت های فضای مجازی برنامه ریزی دقیقی برای کم کردن تهدیدات داشته باشیم. دو برنامه مشخص برای این کار داریم که یکی از آنها افزایش امنیت شبکه است و دیگری صیانت روابط اجتماعی. وظیفه این است که این شبکه برای استفاده مردم پاک باشد البته خانواده ها نیز باید خودشان مراقب باشند و ما هم به عنوان دولت در این کار خود را مسوول می دانیم.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به انتخابات 7 اسفند گفت: انتخابات 7 اسفند دموکراسی را به منطقه و جهانیان نشان داد آن هم در شرایطی که کشور ما در منطقه با شرایط بسیار حاد و بحران های متعدد مواجه است و توانسته در این شرایط ثبات و آرامش را برقرار کند. با نگاهی به کشورهای پیرامون این موضوع مشهود است که افغانستان، پاکستان، عراق، یمن و کشورهای مختلف هر کدام با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هستند و از سوی دیگر بحث افراطی گری، داعش و القاعده و طالبان را پیش رو داریم و در این شرایط از ایران انتظار می رود که نقش سازنده و تعیین کننده را بازی کند. طبیعی است که ایران می تواند به عنوان کشوری الگو برای کشورهای منطقه و جهان اسلام باشد و برای مدیریت و مقابله با تندروی و تروریست به حفظ وفاق و همدلی نیاز دارد.

از پاییز امسال هواپیماهای جدید به کشور وارد می‌شود

وزیر راه، مسکن شهرسازی نیز طی سخنانیدر این همایش اعلام کرد که از پاییز به تدریج پس از اتمام مراحل تکمیل قرارداد شاهد ورود هواپیماهای جدید به کشور هستیم.

عباس آخوندی به توسعه فرودگاه‌ها و نوسازی ناوگان فرودگاهی کشور با فعال شدن عملیات عمرانی در شهر فرودگاهی امام (ره) و ایجاد شهر فرودگاهی و منطقه آزاد تجاری در فرودگاه امام (ره) اشاره کرد و گفت: ترمینال جدید این فرودگاه نیز طی قراردادی در آینده نزدیک به انجام می‌رسد و به دنبال تکمیل قرارداد برای ساخت یک ترمینال بزرگ فرودگاهی در منطقه فرودگاه امام خمینی(ره) هستیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در نوسازی ناوگان کامیون و اتوبوس نیز قرارداد سه جانبه ای بین وزارت راه، وزارت نفت و کارخانجات سازنده منعقد شد که بتوانیم از ظرفیت این وزارت خانه ها برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم. هم‌چنین در حوزه مسکن نیز اولویت دولت نوسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده حاشیه شهری است که با سرعت در حال انجام است.

طبق گفته احمدرضا دستغیب عضو هیات رئیسه مجلس و مجری این همایش قرار است فردا یکشنبه و در دومین روز این همایش رییس دیوان محاسبات، معاونان مجلس، نوبخت سخنگوی دولت، وزرای اقتصاد، صنعت و نفت، روسای اتاق بازرگانی و تعاون،شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به ایراد سخن بپردازند و قرار است که این همایش در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شود.

قدردانی جهانگیری از لاریجانی/ بازار داغ دیده بوسی و سلفی منتخبان

منتخبان مجلس دهم اولین بار و به دعوت رئیس مجلس نهم دور هم گردآمدند تا در قالب همایشی ضمن قرارگرفتن در جریان آخرین امور کشور از زبان وزرای کابینه یازدهم در جریان روند کاری مجلس قرار گیرند.

مجلس دهمی‌ها صبح امروز ( شنبه 18 اردیبهشت ماه) در روز پرمشغله شان در محل مجلس قدیم گرد هم آمدند تا در اولین روز همایش فرآیند قانون گذاری- الزامات و راهکارها شرکت کنند.

این همایش در حالی آغاز به کار کرد که تعدادی ازمنتخبان اصلاح‌طلب تهران برای ورود به سالن مجلس قدیم منتظر عارف سرلیست تهران مانند تا او را برای ورود به سالن همراهی کنند.

این همایش ساعت 8:30 و با سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد که کنار هم قرار گرفتن عارف و لاریجانی دو گزینه ریاست مجلس دهم شاید یکی ازنکات جالب این گردهمایی به شمار می آید.

مجری این همایش احمدرضا دستغیب عضو هیأت رئیسه فعلی است که از راه یابی به دوره بعدی مجلس بازمانده است و همین حضور او در بین منتخبان و قبول مسئولیت برای مجری گری همایش گمانه‌زنی‌ها را برای استمرار حضور دستغیب در مجلس دهم در کسوت مسئولیت دیگری جز نمایندگی تقویت می‌کند.

سخنران این افتتاحیه علی لاریجانی رئیس شورای اسلامی بود که در حین صحبت‌های رییس‌مجلس خبر جان باختن محمد علی حسین‌زاده منتخب مراغه در تصادفی منتشر شد و بر همین اساس دستغیب و برخی از وزرا و سخنرانان، این ضایعه را تسلیت گفتند.

بعد از سخنرانی لاریجانی آیت الله استادی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم به میان منتخبان آمد و قبل از نماینده شدن رسمی آن‌ها نکاتی را گوشزد کرد از جمله اینکه داشتن تکبر به مملکت ضرر وارد می‌کند و باید در دوران مسئولیت مراقب بیت المال باشند چون باید مراقب باشند که بعد از چهار سال نمایندگی یوم الحسره می‌تواند یوم المسره باشد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در سخنان مبسوطی ضمن تشریح وضعیت اقتصادی، موانع، راهکارها و لزوم در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی در دو مرحله از علی لاریجانی تشکر کرد.

در نوبت اول برای برگزاری چنین جلسه ای قدردانی کرد و بعد از آن وقتی صحبت به موضوع برجام رسید از لاریجانی با این تعبیر قدردانی کرد که شجاعانه و مدبرانه در مقطعی خاص با گذشت از خود و حمایت همه جانبه ، برجام را عملیاتی کرد.

در حین صحبت های سخنرانان بازار دیده بوسی منتخبان با وزرا و سایر سخنرانان داغ بود به طوری که با ورود هر مسئولی برای سخنرانی اکثر منتخبان دور آن وزیر یا مسؤول گرد آمده و با وی دیده بوسی می‌کردند و در این بین سلفی تعدادی از منتخبان با یکدیگر نیز بسیار جالب بود.

این همایش در حالی امروز با سخنرانی چهار وزیر بهداشت، ارتباطات، راه و شهرسازی و خارجه و هم‌چنین معاون اول رئیس جمهور و معاون قوه قضاییه به پایان رسید که قرار است فردا با سخنرانی سه وزیر دیگر اقتصاد ، صنعت و نفت ، سخنگوی دولت،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرمانده سپاه قدس ادامه پیدا کند.

همایشی که قرار بود یک روزه برگزار شود اما به دلیل تداخل با برنامه اصلاح طلبان برگزاری اش به دو روز به طول انجامید.

بعد از پایان این همایش از منتخبان درخواست شد تا اثر انگشت خود را برای ثبت جهت تردد از آغاز تشکیل مجلس دهم ثبت کنند و هم‌چنین برای حضور در ضیافت شام امشب رئیس جمهور کارت های دعوت را بگیرند.

لازم به ذکر است که بعد از این همایش دو همایش دیگر به صورت همزمان و جداگانه از سوی دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب برگزار می شود که قرار است در آن هر دو طیف فراکسیون های منتخب جریان خود را صورت رسمی اعلام موجودیت کنند.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
3
8
واقعا از رفتار عارف و لاریجانی در این عکس لذت بردم. آقای لاریجانی از گذشته پر از انتقاد خیلی فاصله گرفته و به یک بلوغ سیاسی رسیده.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین