کد خبر: ۳۶۶۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

آخرین وضعیت یک شورا و ماجرای سیگار در فیلم‌ها

رئیس شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از حضور محمد مهدی عسگرپور و حسن برزیده به عنوان نمایندگان خانه سینما در شورای علی نظارت بر نمایش خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : حبیب ایل‌بیگی در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا اضافه کرد: در سال جدید با تغییراتی مواجه شدیم و آقایان محمدمهدی عسگرپور و حسن برزیده به عنوان نماینده خانه سینما به شورای عالی نظارت معرفی شدند. در واقع دوستان خانه سینما آقای برزیده را به جای آقای دکتر حسین‌نژاد معرفی کرده‌اند.

این مدیر هنری درباره تشکیل جلسات شورای عالی نظارت بر نمایش فیلم‌ها در سال جدید توضیح داد: این شورا زمانی تشکیل می‌شود که فیلمی پروانه نمایش نگیرد یا اینکه از سوی شورای پروانه نمایش اصلاحاتی به فیلمی ارائه شود و تهیه‌کننده آن اثر خواستار دیده شده فیلمش در شورای عالی نظارت شود اما در ماه‌های گذشته درخواستی مبنی بر ارائه فیلم به شورا نداشته‌ایم و موارد، به نوعی در گفت‌وگو با شورای پروانه نمایش حل شده است.

ایل‌بیگی درباره احتمال دخالت شورای عالی نظارت در مرحله صدور پروانه ساخت فیلم‌ها و اصلاحاتی که گاه بر فیلمنامه‌ها اعمال می‌شود، تصریح کرد: نام این شورا، شورای عالی نظارت بر نمایش است و شرح وظایف آن مربوط به زمانی است که فیلمی در زمان پروانه نمایش دچار مشکل شود. اینجاست که قانون، آن اثر را به این شورا ارجاع می‌دهد.

رئیس شورای ارزشیابی و نظارت درباره قانونی که به موجب آن فیلم‌ها دو ماه بعد از دریافت پروانه نمایش، امکان اکران پیدا می‌کنند، نیز گفت: این قانون برای برقراری عدالت در اکران در آیین نامه شورای پروانه نمایش تصویب شده است. نکته این است که با این قانون امکانی برای نمایش فیلم‌هایی فراهم کنیم که زمان بیشتری منتظر اکران بوده‌اند. زیرا گاه دیده‌ایم سازندگان فیلمی بلافاصله بعد از ساخت اثرشان، خبر از اکران آن می‌دهند به همین دلیل برای عدالت در اکران، این فاصله زمانی را در نظر گرفته‌ایم.

ایل‌بیگی در ادامه این گفتگو درباره سخنان معاون اجتماعی وزیر بهداشت درباره محدود کردن صحنه‌های کشیدن سیگار در فیلم‌ها توضیح داد: سازمان سینمایی از سال گذشته درباره سیگار حساسیت بیشتری در فیلم‌ها نشان داده است. بعد از جشنواره فجر سال گذشته هم در اکران فیلم‌ها تلاش کردیم تا حد امکان نسبت به تعدیل کشیدن سیگار اقدام کنیم و حساسیت بیشتری در مورد آثار نمایش خانگی هم نشان دادیم.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: البته این تاکیدات پیش از ساختن فیلم باید انجام شود اما وقتی اثری ساخته شد، تنها کاری که می‌توانیم انجام بدهیم تعدیل کردن صحنه‌های سیگار کشیدن است. بر همین اساس پیش از شروع هر فیلم به نوعی از تهیه‌کنندگان تضمین می‌گیریم تا کمترین میزان کشیدن سیگار در فیلم‌ها نشان داده شود.

رییس شورای ارزشیابی و نظارت اضافه کرد: البته باید وجوه هنری و شخصیت‌پردازی را هم در نظر داشته باشیم زیرا از نظر منطق داستان و شخصیت‌پذیری فیلم، چاره‌ای نداریم که شخصیت‌های منفی و بدمن‌ها را به نوعی نشان دهیم و یکی از این راه‌ها این است که این شخصیت‌ها سیگار بکشند.

حبیب ایل‌بیگی در پایان یادآور شد: در قانونی هم که به امضای زنده‌یاد حسن حبیبی درباره منع تبلیغ دخانیات در فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی وجود داشت، تأکید شده بود شخصیت‌های مثبت سیگار نکشند اما درباره شخصیت‌های منفی چنین منعی نیست. البته همان‌طور که در دیگر موارد هم سینماگران خلاقیت داشته‌اند و توانسته‌اند بعضی امور را با صحنه‌های دیگری نشان دهند، در این مورد هم می‌توانند اکت جایگزین سیگار کشیدن داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین