کد خبر: ۳۶۶۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶

تلفن همراه باعث تومور مغزی می‌شود؟

محققان استرالیایی اعلام کردند تجزیه و تحلیل 29 سال اطلاعات آماری هیچ ارتباطی میان گوشی همراه و تومور مغزی نشان نمی‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
 دانشمندان استرالیایی در طی یک بررسی دریافتند که با وجود افزایش استفاده از تلفن همراه در طی 29 سال اخیر، هیچ افزایشی در آمار افراد مبتلا به تومور مغزی دیده نشده است. این مطالعه بر این اساس همه نمونه‌های سرطان ثبت‌شده در استرالیا است.

به گزارش آفتاب به نقل از TheRegister،این امر بدین معناست که سرپرستان این پژوهش قادر به بررسی ارتباط بین سن و میزان بروز خاص جنسیتی در جمعیت آماری متشکل از 19858 مرد و 14222 زن در استرالیا شدند که بین سال‌های 1982 تا 2012 به تومور مغزی مبتلا بودند. همچنین محققان در این پژوهش از داده‌هایی بهره گرفتند که میزان استفاده از تلفن همراه را از سال 1987 تا 2012 پوشش می‌داد.

سایمون چپمن، سرپرست ارشد این تحقیق و پروفسور بازنشسته بهداشت عمومی از دانشگاه سیدنی، در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «به طور خلاصه، با توجه به نسبت بسیار بالای جمعیت در استفاده از تلفن همراه در طی بیست و اندی سال اخیر (از 9 درصد در سال 1993 تا 90 درصد امروزی) متوجه شدیم که میزان بروز تومور مغزی متناسب با سن (در افرادی با سن 20 تا 84 سال، در هر 100هزار نفر) تنها کمی در مردان افزایش داشته اما همین آمار در زنان میزان ثابتی در طی 30 اخیر داشته است».

همچنین در این مطالعه افزایش قابل توجهی در بروز تومور مغزی، تنها در افرادی که 70 سال یا بیشتر سن داشتند، دیده شد. اما این رشد در سال 1928، پنج سال قبل از فرارسیدن گوشی‌ همراه به بازارهای استرالیا، آغاز شده است. بنابراین چپمن ترجیح می‌دهد این آمار را به تشخیص بهتر نسبت دهد تا اینکه آن را وابسته به ظهور یک عامل جدید سرطان‌زا بداند.

چپمن همچنین درباره این استدلال که هر چه قرارگیری در معرض گوشی‌های موبایل بیشتر شود، در نتیجه نرخ ابتلا به تومور مغزی نیز افزایش خواهد یافت، اعتراض کرد. وی در مقاله خود این گونه نوشت که با توجه به استدلال مذکور باید هم‌اکنون شاهد افزایش بروز تومور مغزی باشیم که خوشبختانه اکنون چنین مشکلی را نداریم.

وی همچنین اضافه کرد که گوشی‌ها پرتوهای غیریونیزه از خود ساطع می‌کنند که معمولا آسیبی به DNA وارد نمی‌کند. چپمن با اطمینان اعلام کرد که تلفن‌های همراه موجب بروز تومور مغزی نمی‌شوند و به نظر نمی‌رسد که باعث بروز این بیماری در آینده نیز بشوند.

منبع: آنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین