کد خبر: ۳۶۶۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶

قرارداد واگذاری عمارت مسعودیه فسخ شد

رییس صندوق احیا و بهره برداری اماكن تاریخی و فرهنگی كشور در گفت و گو با ایرنا از فسخ قطعی قرارداد واگذاری عمارت مسعودیه و ابلاغ آن به متولیان فعلی عمارت خبرداد.
آفتاب‌‌نیوز : عمارت مسعودیه دومین خانه نفیس و تاریخی تهران پس از كاخ گلستان است كه معماری آن مربوط به دوره قاجار است ، این اثر كه در میدان بهارستان واقع شده بیست و هفتم دی ماه سال ۱۳۷۷ به ‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و بنای بسیاری از نهاد‌های فرهنگی كشور در گذشته، در این عمارت گذاشته شده است.

از پنج سال پیش تاكنون، عمارت مسعودیه با مصوبه صندوق احیا و بهره برداری اماكن تاریخی و فرهنگی كشور به منظور مرمت، احیا و بهره برداری به بخش خصوصی (شركت سرمایه گذاری عظام) واگذار شد.
محمدرضا پوینده مدیر عامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا اظهار كرد كه تصمیم فسخ قرارداد واگذاری این بنا به بخش خصوصی كه در حال حاضر متولی آن است اتخاذ و این تصمیم دیروز به شركت مذكور ابلاغ شده است.
پوینده افزود: شركت عظام پنج سال پیش این بنای تاریخی را در اختیار گرفت و با وجود اینكه از آن زمان تاكنون، هیچ هزینه ای برای مرمت آن نكرده ، بهره برداری از این بنا را از همان اوایل در دستور كار خود قرار داده است ؛ از این رو صندوق احیا با استناد به برخی بند های قرارداد، پس از اخطارهای مكرر، دیروز 16 اردیبهشت، نامۀ فسخ قرارداد را به شركت عظام ابلاغ كرد.
وی تصریح كرد پس از این ابلاغ برای تحویل بنا در اسرع وقت جلسه ای برگزار خواهد شد تا با صورتجلسه ای تحویل صندوق احیا شود و اگر بخش خصوصی برای تحویل بنا پس از صورتجلسه اقدام نكند ما بر اساس مفاد قرارداد با آنها برخورد قانونی خواهیم كرد كه نوع برخورد هم در قرارداد پیش بینی شده است.

پوینده ادامه داد: این شركت در مجموع مرمت و احیای خانه عامری ها در كاشان، بازار وكیل كرمان و عمارت مسعودیه را پذیرفته بود كه در دوبنای بازار وكیل و مسعودیه هیچ اقدام موثری انجام نداد ، در بازار وكیل تاكنون یك ریال هم هزینه نشده و در عمارت مسعودیه هم فقط پنج درصد از مجموع قرارداد كه چهار میلیارد تومان تعیین شده بود هزینه شده و در مقابل، دهها برابر این مبلغ را با كار تجاری كسب و بهره برداری كرده اند كه علاوه بر اینكه هزینه های درآمدی آن شفاف نبوده و هیچ رقمی تحویل ما نشده ، بهره برداری را نیز به رغم مخالفت های ما متوقف نكرده است.
پوینده در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه این شركت خصوصی علت تاخیر و توقف مرمت را مشخص نشدن و تعریف دقیق نشدن كاربری به رغم جلسات متعدد با مسئولین صندوق احیا عنوان كرده است، گفت : در مزایده های صندوق و در همان زمانی كه افراد حقیقی و حقوقی برای شركت در مزایده اعلام حضور می كنند ، كاربری كاملا شفاف به آنها اعلام می شود و طرف مقابل امكان سنجی می كند تا ببیند مایل به تحویل بنا با شرایط مشخص شده هست یا خیر و بر اساس آن، تصمیم می گیرد.

وی اضافه كرد: شركت عظام نیز با علم به این تعریف كاربری از آغاز، این قرارداد را امضاء كرده است و در همان موقع شركت هایی بوده اند كه به بخش هایی از قرارداد ایراد یا نظر مغایر داشتند و در مزایده شركت نكردند ولی این شركت در دولت قبل به صورت انحصاری در این مزایده شركت كرده است و حال بعد از سالها از انعقاد قرارداد با كاربری تعریف شده برای عمارت مخالفت می كند كه هیچ توجیهی ندارد.
رییس صندوق احیا در پاسخ به سرنوشت عمارت پس از تحویل به دولت نیز تاكید كرد: ما بر اساس قرارداد، اعلام فسخ كردیم تا این بنا به دولت تحویل شود و هنوز تصمیمی برای آینده آن در سازمان میراث فرهنگی گرفته نشده است.

صندوق احیا و بهره برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی موسسه ای غیرانتفاعی و وابسته به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران است.
تشویق، هدایت و حمایت از فعالیت های قانونی سرمایه گذاران، تعیین كاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماكن تاریخی و فرهنگی كشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط، حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیای بناها و اماكن تاریخی جهت توسعه ظرفیت های فنی و مهندسی در این زمینه، اعطای تسهیلات حمایتی به بهره برداران و انجام سایر امر مرتبط با توسعه و تقویت احیا و بهره برداری اماكن تاریخی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه از جمله وظایف و اختیارت صندوق احیا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین