کد خبر: ۳۶۶۳۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸

چه کسانی درباره مینو خالقی به رهبری مشورت می‌دهند؟

دیروز (شنبه) علی مطهری در حاشیه همایش هم‌اندیشی فراکسیون از بررسی موضوع مینو خالقی در هیأت عالی حل اختلاف قوا خبر داد، اما اعضای این هیأت چه کسانی هستند و وظیفه‌شان چیست؟
آفتاب‌‌نیوز : پس از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مینو خالقی از سوی وزارت کشور به عنوان منتخب سوم اصفهان معرفی شد، اما شورای نگهبان او را به عنوان منتخب نپذیرفت و اعلام کرد که تکلیف کرسی اصفهان در مجلس دهم در انتخابات میان‌دوره‌ای همزمان با انتخابات سال آینده ریاست جمهوری مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این مسأله باعث اختلاف نظر میان دولت و شورای نگهبان شد تا جایی که رئیس جمهور هم به مسأله ورود کرد و پس از پایان دور دوم انتخابات، تعداد زنان راه یافته به مجلس دهم را 18 نفر (با احتساب مینو خالقی) دانست. برخی نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری نیز وزیر کشور را تهدید کردند که اگر اعتبارنامه خالقی صادر نشود، رحمانی فضلی را استیضاح خواهند کرد. این اختلاف نظرها تا جایی پیش رفت که در همایش صبح دیروز مجلس دهمی‌ها که به دعوت لاریجانی برگزار شد، مینو خالقی دعوت نشد اما در ضیافت شام رئیس جمهور در همان روز جزو مدعوین بود.

حالا خبرها حکایت از این دارد که مشخص شدن تکلیف مینو خالقی به هیأت عالی حل اختلاف قوا سپرده شده است.

مقام معظم رهبری بر اساس بند 7 اصل 110 قانون اساسی که حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را از وظایف رهبری می‌داند، در 3 مرداد 1390 طی حکمی خطاب به آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، هیأت عالی حل اختلاق قوا را برای تنظیم روابط قوای سه‌گانه به منظور بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه تشکیل دادند.

در حکم رهبر انقلاب خطاب به هاشمی شاهرودی که ریاست این شورا را بر عهده دارد آمده است: «لازم است مسئولان عالی نظام خود در تعامل با یکدیگر روابط قوا را به نحو مطلوب تنظیم و اختلافات احتمالی را رفع کنند و کمال همکاری را با هیأت مذکور به عمل آورند».

این هیأت در اوج اختلافات احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی در سال 90 تشکیل شد تا موضوعات مورد مناقشه بین قوا را بررسی کند و به رهبری نظر مشورتی دهد. اعضای هیأت عالی حل اختلاف قوا 5 نفر هستند که مرداد 95 حکم پنج‌ساله آنها به پایان می‌رسد.

آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهروی (رئیس): 68 ساله، فقیه شورای نگهبان، نایب رئیس فعلی مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس پیشین قوه قضائیه

سیدمرتضی نبوی: 69 ساله، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو جامعه اسلامی مهندسین، موسس حزب جمهوری اسلامی در قزوین، وزیر پست دولت محمدجواد باهنر، وزیر ارتباطات دولت موقف محمدرضا مهدوی کنی، وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت اول میرحسین موسوی، نماینده دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، مدیرمسئول روزنامه رسالت، فوق لیسانس علوم سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد: 63 ساله، نایب رئیس مجلس نهم، نماینده قزوین در دوره‌های ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، عضو جامعه روحانیت مبارز، نماینده ولی فقیه در دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین از سال 72 تا 82، مسئول عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در ابتدای انقلاب.

عباسعلی کدخدایی: 55 ساله، دکترای حقوق بین‌الملل و استاد دانشگاه، عضو حقوقدان دوره‌های چهارم و پنجم شورای نگهبان، قائم‌مقام پیشین دبیر شورای نگهبان، معاون پیشین اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، سخنگوی پیشین شورای نگهبان.

سیدصمد موسوی خوشدل: حقوقدان و از مسئولین حقوقی دفتر مقام معظم رهبری.

این پنج عضو پیش از این در دوران احمدی‌نژاد نظر مشورتی خود را در موارد اختلافی مثل قانون بودجه 91 و هدفمندی یارانه‌ها به مقام معظم رهبری ارائه کردند ، در دوره روحانی نیز پس از نامه رئیس جمهور به رهبری درباره قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر این هیأت نظر مشورتی خود را به رهبری ارائه کرد.

اکنون باید دید که نظر مشورتی پنج عضو هیأت عالی حل اختلاف به رهبر انقلاب درباره موضوع مینو خالقی منتخب سوم اصفهان چه خواهد بود و آیا راهکار مناسب برای حل این موضوع به دست خواهد آمد تا علاوه بر صیانت از حقوق شهروندی، تخطی از قانون صورت نگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
0
9
خب اینا که تقریبا همشون اصولگرا هستن بعید میدونم نظر مثبتی در مورد مینو خالقی بدن
مجيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
شوراى نگهبان جزو قواى سه گانه نیست
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
0
1
هیت حل اختلاف باید افراد کاملا بی طرف و فراجناحی باشن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین