کد خبر: ۳۶۶۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶

آتش بس شكننده درشطرنج چند بعدی سوریه

گروه های مختلف تروریستی ومعارضان دولت سوریه با نقض كامل آتش بس، برخی مناطق جنوبی شهر 'حلب' ازجمله 'خان طومان' و 'الخالدیه' را به اشغال خود درآوردند.
آفتاب‌‌نیوز : تحركات جدید گروه های تروریستی تكفیری سوریه به رغم توافق های قبلی پیرامون آتش بس صورت گرفت كه با هماهنگی مسكو و واشنگتن حاصل شده بود.
مسكو و واشنگتن 27 فوریه گذشته درپی توافقی با برقراری آتش بس در سوریه موافقت كردند.
ازسوی دیگر چهارشنبه گذشته اعلام شد كه آمریكا وروسیه درخصوص گسترش آتش بس به شهر «حلب» نیز توافق كرده‌اند.

پس ازاعلام این خبر فرماندهی كل ارتش و نیروهای مسلح سوریه شامگاه چهارشنبه از آغاز اجرای آتش بس درحلب خبر داد. فرماندهی كل ارتش سوریه طی بیانیه ای اعلام كرد كه آتش بس در حلب از بامداد روز پنج شنبه (16 اردیبهشت) به اجرا درمی آید.
با این وجود این آتش‌بس ساعاتی بیش دوام نیاورد وگروه های تروریستی مختلف درائتلافی یكپارچه خان‌طومان، الخالدیه، ابو رویل، خربة حج عز و دو ارتفاع مسطاوی و دلیش را زیر آتش‌ خمپاره و راكت گرفتند و سرانجام این مناطق را به اشغال خود در آوردند.

از دیدگاه كارشناسان ، حملات اخیر گروه های تروریستی ومعارضان دولت سوریه بیشتر ازآنكه ارزش نظامی داشته باشد ، بیانگر فریبكاری وسوء استفاده از قوانین و قواعد بین المللی است.
گروه های تروریستی تكفیری مورد حمایت قدرت های فرامنطقه ای با سوء استفاده از شرایط آتش بس موفق به اشغال این مناطق شدند.

در واقع این گروه ها از آتش بس به عنوان ابزاری درجهت مقاصد نظامی بهره گرفتند كه البته روشن است از این روش فقط یك بار می توان استفاده كرد و ازاین پس چنانچه توافق آتش بسی نیز بدست آید، قطعا برای تروریست ها نمی تواند امنیت گذشته را تامین كند.
نكته حایز اهمیت دیگر اینكه گروه های تروریستی تكفیری حاضر در صحنه نظامی سوریه چگونه ممكن است بدون هماهنگی حامیان خود به نقض آتش بس اقدام كرده باشند؟

به بیان دیگر ، چنانچه نقض آتش بس كنونی در سوریه بدون هماهنگی محور واشنگتن صورت گرفته در آن صورت باید گفت، آمریكا كنترل چندانی برمعارضان ندارد و این در حالی است كه مقامات كاخ سفید همواره با دسته بندی گروه های معارض سوریه به میانه رو، همسو و ... تلاش دارند آنان را از صفوف تروریست ها جدا كنند تا در مذاكرات سرنوشت سوریه امتیازات بیشتری كسب كنند.
از سوی دیگر چنانچه تحولات اخیر درسوریه ونقض آشكار آتش بس دراین كشور با هماهنگی و اطلاع واشنگتن بوده در آن صورت روشن است كه قدرت های ماوراء آتلانتیك و حامیان منطقه ای گروه های تروریستی تكفیری، با توافق های فریبكارانه وعدم پایبندی به قواعد بین الملل درصدد شعله ور كردن آتش جنگ در سوریه هستند.

كشورهای ماوراء آتلانتیك سابقه طولانی در مداخله نظامی در قاره ها و كشورهای مختلف جهان دارند كه هر یك از این مداخلات ویژگی های منحصر به خود داشته و واجد نتایج گوناگونی بوده است.
با این وجود سوریه با هیچ یك از تجارب گذشته كشورهای فرامنطقه ای برای مداخله نظامی قابل مقایسه نیست.

تعدد متغیرهای حاضر در صحنه سیاسی و نظامی سوریه از یك سو و موقعیت استراتژیك این كشور و نقش آن در امنیت منطقه از سوی دیگر موجب شده است كه از معادلات حاكم بر سوریه، توابعی چند وجهی استخراج گردد.
براین اساس صحنه سیاسی سوریه به مثابه یك شطرنج چند بعدی است كه لزوما همه ابعاد آن نمی تواند در كنترل گروه های تروریستی و حامیان آنها باشد.
نكته اخر اینكه چنانچه ابعاد این شطرنج به خاطر عدم رعایت قواعد از سوی برخی بازیكنان سیاسی ، نظامی فروریزد، در آن صورت جمع كردن صحنه برای همه بازیگران دشوار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین