کد خبر: ۳۶۶۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

گزارش نیویورک تایمز از وضعیت عربستان/ ریاض دچار دردسر، پریشانی و نابسامانی شده است

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت: عربستان که به دلیل کاهش قیمت نفت دچار دردسر و به خاطر خصومت ها در خاورمیانه، پریشان و نابسامان شده است، برای پیگیری مسیر جدید خیز برداشته است.
آفتاب‌‌نیوز : نیویورك تایمز با اشاره به فرمان روز شنبه «سلمان» پادشاه عربستان برای تغییر وزیران كلیدی و تغییر ساختار نهادهای دولتی، افزود: این نخستین گام های محكم و منسجم برای اجرای طرحی جاه طلبانه به منظور كاهش وابستگی شدید این كشور به نفت، تنوع در اقتصاد و بهبود كیفیت زندگی مردم كشور به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، این تغییر و تحولات و تلاش برای تغییر ساختار دولت، درست در زمانی شروع شد كه عربستان در شرایط دشواری قرار دارد. نظم منطقه ای كه عربستان مدت ها هدایت آن را در دست داشت، فروپاشیده است، عراق، سوریه و یمن درگیر جنگ هستند، ایران در حال توسعه نفوذ خود است، افت قیمت نفت، اقتصاد عربستان را تكان داد و باعث كسری شدید بودجه دولت شده است.

«عادل مالك» كارشناس اقتصادهای جوامع مسلمان در دانشگاه آكسفورد در مورد شرایط فعلی عربستان گفت: نیاز واقعی به انجام اصلاحات، چیزی است كه در عربستان شاهد آن هستیم، نیازی كه در سطح بسیار بالای حاكمیتی نیز احساس شده است. درواقع، به وضوح می توان دید كه این آتش به جان حاكمان افتاده است.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از سعودی ها از این طرح موسوم به «چشم انداز 2030 سعودی/ Saudi Vision 2030» كه «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان ارائه كرد، به عنوان هدف قدرتمند از سوی خاندان سلطنتی تقدیر كردند، خاندانی كه غالبا در بیان طرح هایش و یا برنامه ریزی برای آینده شكست خورده است.
با این حال، با وجود تقدیر بسیاری از سعودی ها از این طرح، تحلیلگران و اقتصاددانان نسبت به توانایی دیوانسالاری متورم و نیروی كار بومی غیرمولد برای تامین اهداف جاه طلبانه این طرح تردید دارند.

نیویورك تایمز با اشاره به دستور پادشاه عربستان به بركناری «علی النعیمی» كه از سال 1995 وزیر نفت عربستان بود، نوشت: گرچه نعیمی خودش از مدت ها پیش گفته بود كه دوست دارد بازنشسته شود اما، برخی تحلیلگران خارجی بركناری وی را نشانه دست و پنجه نرم كردن محمد بن سلمان با او می دانند.
«دیوید گلدوین» از مقامات ارشد انرژی در وزارت امورخارجه در دوره اول ریاست جمهوری «باراك اوباما» در این رابطه گفت: اساسا، كنار گذاشتن او در قالب تعدیل و اصلاح كابینه به جای جشن گرفتن بازنشستگی اش، حتی طبق معیارهای عربستان دور از ادب و نزاكت بود.
سلمان پادشاه عربستان در فرمان روز شنبه، وزارت نفت این كشور را به وزارت انرژی، صنعت و منابع زیرزمینی تغییر نام داد و «خالد الفالح» وزیر سابق بهداشت عربستان را به جای وی نشاند.
النعیمی كه بیش از دو دهه مسئولت وزارت نفت عربستان را برعهده داشت، یكی از متنفذترین چهره های كارتل نفتی اوپك به شمار می رفت.
اما نفوذ وی به تازگی به دلیل قدرت گرفتن محمد بن سلمان پسر پادشاه سعودی محدود شده است.
به موجب فرمان ملك سلمان، وزیران انرژِی، نفت، آب، حمل و نقل، بازرگانی، امور اجتماعی، بهداشت و حج نیز بركنار شدند و یك كمیسیون جدید نیز با عنوان «كمیسیون فرهنگی و تفریحی» در این كشور تاسیس شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین