کد خبر: ۳۶۶۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲

برنامه‌های وزارت نیرو برای فرار از سیلاب

وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه بنا را بر این گذاشته که تا 30 هزار کیلومتر رودخانه را تعیین حریم بستر کند که به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب، انجام این کار تنها به 2000 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار ایسنا، رحیم میدانی امروز در اولین کنفرانس ملی احیاء و ساماندهی رودخانه‌های شهری با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای حل بحران سیلاب‌ها اظهار کرد: با توجه به این‌که وزارت نیرو تنها متولی این امر نیست لذا لازم است تا تمام سازمان‌های متولی برای این مهم بسیج شوند.

به گفته وی انتظار ما این است که از این به بعد سازوکارها منطبق با مبادی و معیارهای فنی وزارت نیرو باشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب تصریح کرد: وزارت نیرو با همکاری موسسه تحقیقات آب یک شرح خدمات جامع تحت عنوان خطرپذیری رودخانه‌های شهری تهیه کرده است، لذا انتظار می‌رود که افراد مسئول در شهرداری مطالعات لازم را در این شرح خدمات انجام دهند.

میدانی گفت: اگر مطالعات جامع و کافی در زمینه‌ی مهار سیلاب‌ها صورت نگیرد قطعا با آمدن سیلاب‌هایی بیش از 50 سال کشور دچار خسارت مالی و جانی می‌شود.

وی با اشاره به توسعه شهرنشینی گفت: این امر نیازمند تامین منابع آبی و غذایی است، به همین دلیل در این زمینه باید پروژه‌ها مدیریت و اولویت‌بندی شوند.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان این‌که دلیلی ندارد تا پروژه‌های سودآور جامعه متوقف شود، بیان کرد: با توجه به این‌که ایران کشور بی‌پولی در زمینه‌ی تامین منابع عمرانی نیست لذا لازم است که در امور مهمی همچون این مساله بودجه لازم تخصیص بگیرد.

میدانی تصریح کرد: در حال حاضر جامعه تحول تکرار اشتباهات را ندارد به همین دلیل لازم است مدیریت بحران از هم‌اکنون و به صورت ویژه آغاز شود.

وی با اشاره به اهمیت وجود دستگاه‌های هشدار برای مدیریت سیلاب گفت: متاسفانه در حال حاضر سازمان هواشناسی تجهیزات کافی در اختیار ندارد، اما اگر تجهیزات هشدار در سازمان هواشناسی تکمیل شود قطعا اطلاعات کامل‌تری برای مدیریت سیلاب در اختیار مسوولین قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان این‌که فراهم‌ آوردن تجهیزات هشدار تنها 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: اگر بتوان این تجهیزات را ارتقاء و تکمیل کرد قطعا مدیریت سیلاب‌ها ارتقاء پیدا می‌کند.

میدانی با اشاره به رویکرد وزارت نیرو در زمینه‌ی پروژه‌های مهار سیلاب گفت: در دولت یازدهم رویکرد وزارت نیرو مبتنی بر این است که در کنار اقدامات اجرایی سیاست‌های مشابه ساماندهی رودخانه‌ها را با مدیریت پیوسته منابع آب در حوزه‌های آبریز عملیاتی کند.

وی تصریح کرد: از الزامات توسعه شهرنشینی تولید فاضلاب‌های شهری است، لذا اگر محل دفع زباله‌ها مدیریت نشود روان‌آب‌ها به شدت دچار مشکل می‌شوند.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان این‌که اگر ما قادر به ایجاد شبکه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نباشیم قطعا در جنوب تهران شاهد فاضلاب خام خواهیم بود، اظهار کرد: این مساله می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی مردم به وجود آورد.

میدانی با بیان این‌که در کشور ما معمولا اختیارات با مسوولیت‌ها تناسب کامل و معناداری ندارد، ادامه داد: این‌طور نیست که وزارت نیرو در اجرای پروژه‌های عمرانی اول باشد، چرا که اجرایی شدن یک پروژه منوط به گذر از مجلس و دیگر ارگان‌ها است.

وی در خصوص این مساله که چرا تاکنون تعیین حریم رودخانه‌ها به میزان کمی صورت گرفته است، گفت: این مساله ناشی از ضعف مسوولان بوده است، اما امیدواریم که از این به بعد بتوانیم این مساله را به طور درستی ساماندهی کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین