کد خبر: ۳۶۶۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

پارلمان عراق فردا فعالیتش را از سر می‌گیرد/ نمایندگان کرد بازگشت به جلسات را مشروط کردند

ریاست پارلمان عراق اعلام کرد پارلمان از فردا (سه شنبه) فعالیت خود را از سر می‌گیرد. همزمان نمایندگان کرد عراقی برای بازگشت به جلسات پارلمان شرط گذاشتند.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، ریاست پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان باید از فردا سه شنبه در پارلمان حضور یافته و وظایف خود درباره قانونگذاری و نظارت در چارچوب کمیته‌هایشان انجام دهند.

به گزارش ایسنا، ریاست پارلمان عراق از کمیته‌ها خواست جلسات همیشگی خود را برای آماده‌سازی قوانین لازم و ضروری با هدف تدوین آن برگزار کنند.

در این بیانیه آمده است که موعد جلسه جامع پس از پایان مقدمات فنی تعیین خواهد شد.

تشدید تدابیر امنیتی در اطراف نهادهای دولتی

دفتر اطلاع‌رسانی حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه اعلام کرد که دولت تدابیر لازم را برای تأمین برگزاری جلسات پارلمان و محافظت از نهادهای حکومت اتخاذ کرده است و به درخواست سلیم الجبوری، رئیس پارلمان نیروهایی از وزارت دفاع وظیفه محافظت از مقر پارلمان را به جای نیروهای حاضر برعهده گرفته‌اند.

سلیم الجبوری در کنفرانس مطبوعاتی در سلیمانیه گفت: نمی‌توان جلسات پارلمان را بدون مشارکت نمایندگان کرد برگزار کرد. حوادثی که رخ داد نتیجه انباشته شدن برخی مشکلات بود. ما اکنون باید برای حل سیاسی بحران از طریق دیدگاه فراگیر و نهایی کردن پرونده اصلاحات وزارتی و حمایت از روند اصلاح تلاش کنیم.

نمایندگان کرد پارلمان عراق روز پنجشنبه گذشته عدم مشارکت خود را در جلسات پارلمان اعلام کردند و خواهان ضمانت‌هایی برای تکرار نشدن تجاوز علیه پارلمان و اعضای آن شدند.

دولت حیدر العبادی نیز به دلیل تحریم جلسات توسط فراکسیون‌های "الاحرار" و "ائتلاف کردستان" روز یکشنبه نتوانست جلسه خود را برگزار کند.

در همین حال سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر حیدر العبادی درباره این مسئله گفت: جلسه کابینه در نزدیک ترین زمان ممکن برگزار خواهد شد. جلسات کابینه قانونی است و همچنان ادامه دارد. اخباری هم که درباره منحل دانستن پارلمان پس از شکست در برگزاری سه جلسه پیاپی منتشر شده صحت ندارد.

الجبوری درحالی به مذاکرات خود در اقلیم کردستان پایان داد که هنوز توافقی برای بازگشت کردها در جلسات پارلمان حاصل نشده است.

وی گفت: مذاکراتی که طی 24 ساعت اخیر با رهبران کرد داشتم پیامی را درباره جایگاه مهم آن‌ها به عنوان طرفی اصلی در حمایت از روند سیاسی می‌رساند. این دیدارها بخشی از مأموریت من برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و اتخاذ موضع یکپارچه برای حمایت از روند سیاسی بود.

الجبوری تأکید کرد که موضع کردها را درباره اهمیت دادن ضمانت‌ جهت تکرار نشدن حوادث اخیر درک می‌کند.

شروط نمایندگان کرد برای بازگشت به پارلمان

از سوی دیگر سوزان بکر، نماینده ائتلاف کردستان از شروطی که نمایندگان کرد برای بازگشت به جلسات پارلمان گذاشته‌اند، پرده برداشت. وی گفت: باید نشست‌هایی میان رؤسای فراکسیون‌های سیاسی و گروه‌ها و احزاب در دولت برای ساختار حل بحران برگزار شده و طرفی که به نمایندگان کرد در پارلمان حمله کرده عذرخواهی کند.

تاکید بر لزوم تقویت مذاکرات سیاسی

همچنین فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق و نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون در بغداد دیدار و درباره تحولات سیاسی و امنیتی بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف بر لزوم تقویت مذاکرات گسترده میان طرف‌های سیاسی و به کار بردن نهایت تلاش برای از سر گیری جلسات پارلمان با حضور تمامی نمایندگان تأکید کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین