کد خبر: ۳۶۶۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷

چاقی می‌تواند مسری باشد؟

بسیاری بر این باورند که چاقی ناشی از پرخوری یا تحرک کم یا ترکیبی نامبارک از ژن‌ها است اما نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد توضیح چاقی چندان ساده نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
همشهری آنلاین بر اساس گزارش نیچر نوشت: «پژوهشی جدید نشان می‌دهد میکروب‌های درون روده انسان می‌توانند بر افزایش وزن اثر بگذارند و از آنجایی که این میکروب‌ها از قابلیت جا‌به‌جایی از انسانی به انسان دیگر برخوردارند، این امکان وجود دارد که چاقی مسری باشد.

دانشمندان بریتانیایی موفق شدند برای اولین‌ بار ثابت کنند یک سوم هاگ‌هایی که توسط باکتری‌های درون روده انسان تولید می‌شوند،‌ می‌توانند در هوای آزاد زنده باقی بمانند و این به آن معنی است که افرادی که در معرض این هاگ‌ها قرار بگیرند، ممکن است دچار تغییر در باکتری‌های روده شوند.

این به آن معنی نیست که اگر فرد چاقی در صورت شما عطسه کند، وزنتان یکباره افزایش پیدا می‌کند،‌ اما پژوهش‌های پیشین رابطه‌ای را میان ساختار باکتری روده و وزن انسان نشان داده‌اند. اکنون بر اساس مطالعه جدید اگر باکتری بتواند خارج از بدن انسان زنده بماند، پس اکوسیستم درونی بدن انسان می‌تواند تحت تاثیر باکتری‌های اعضای دیگر خانواده و دوستان قرار گیرد.

در واقع نتایج این پژوهش جدید نمی‌گوید که هاگ‌ها از تخم میکروب‌ها از فردی به فرد دیگر می‌پرند بلکه تنها از توانایی آنها برای انتقال یافتن خبر می‌دهد و البته همین نیز شایستگی مطالعات و بررسی بیشتر را دارد.

باکتری‌هایی مانند کلوستریدیوم دیفیسیل نیز به همین شکل پراکنده می‌شود. به گفته ترور لاولی بیماری‌های زیادی وجود دارند که در اثر بر هم خوردن توازن اکوسیستم باکتریایی درون بدن ایجاد می‌شوند و التهاب روده یا چاقی نیز می‌توانند در دسته این بیماری‌ها باشند.

به گفته لاولی افرادی که در یک خانه زندگی می‌کنند باکتری‌های مشترکی دارند و ژنتیک تنها هفت تا 13 درصد از خطر انتقال بیماری را تشکیل می‌دهد. برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند و ترکیبی از ژنتیک و انتقال باکتری می‌تواند آنها را در معرض خطر قرار دهد.

بر اساس یکی از نظریه‌هایی که از نتایج پژوهش جدید ارائه شده‌ است، برخی از بیماری‌ها در میان یک خانواده شایع است زیرا افراد این خانواده در یک محل زندگی می‌کنند. لاولی و همکارانش با کشت 130 نوع مختلف باکتری در شرایط آزمایشگاهی تصمیم دارند با تجزیه و تحلیل این باکتری‌ها در خارج از بدن به تولید داروهایی بپردازند که می‌توانند انواع مختلفی از بیماری‌های مرتبط با روده را درمان کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین