کد خبر: ۳۶۶۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷

تشخیص علائم اولیه آلزایمر با اسکن چشم

دانشمندان توانسته اند با تکنیک اسکن چشم بیماری آلزایمر را در ابتدایی ترن مرحله و قبل از ظهور علائم اصلی تشخیص دهند.
آفتاب‌‌نیوز : یافته های محققان دانشگاه رودآیلند آمریکا نشان می دهد تکنیک جدید اسکن چشم می تواند علائم اولیه بیماری آلزایمر را تشخیص دهد. به گفته محققان، تشخیص در مراحل اولیه کمک می کند تا فرد زمانی درصدد درمان برآید که نتیجه درمان به مراتب موثرتر از زمان پیشرفت این بیماری است.

به گزارش مهر، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، بیماری آلزایمر متداول ترین شکل زوال عقل است که به مرور زمان پیشرفت کرده و هیچ نشانه ای از کاهش علائم آن دیده نمی شود.

هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما برخی داروها می توانند روند پیشرفت بسیاری از علائم بیماری، نظیر از بین رفتن حافظه و مهارت های ارتباطی، نوسانات اخلاقی و افسردگی را آهسته کنند.

در گزارش جدید محققان، آنها توانستند با استفاده از روش OCT (توپوگرافی همدوسی اپتیکی) که یک تکنیک اثبات شده تصویربرداری پزشکی برای مشاهده جزئیات میکروسکوپی است علائم اولیه آلزایمر را تشخیص دهند.

پزشکان با دستگاه OCT می توانند بدون هیچ گونه دردی شبکیه چشم را معاینه کرده و مشکلات و ناهنجاری های آن را دریابند.

محققان در این تحقیق، ۶۳ شرکت کننده که به خاطر علائم اولیه و سابقه خانوادگی در معرض ریسک بالای بیمار آلزایمر قرار داشتند را مورد بررسی قرار دادند.

آنها در ابتدا با انجام اسکن PET میزان تجمع بتا-آمیلوئید شرکت کنندگان را تعیین کردند. سپس اسکن OCT را انجام داده و نتایج آنها را مقایسه کردند.

در هر دو اسکن وجود تجمع بتا-آمیلوئیدها آشکار شد. تشخیص وجود پروتئین های بتا-آمیلوئید در پشت بافت چشم از علائم اولیه آغاز بیماری آلزایمر است.

مزیت اسکن OCT نسبت به اسکن PET این است که در اسکن OCT هیچ ماده یا رنگدانه ای به چشم تزریق نمی شود و در هر کلینیک چشم پزشکی به راحتی قابل انجام است. از اینرو پزشکان می توانند از این تکنیک برای تشخیص درست و دقیق بیماری آلزایمر و تجویز دارو استفاده نمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین