کد خبر: ۳۶۶۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵

صالحی خبر داد:برای فروش آب سنگین به آمریكا باید نحوه پرداخت پول كاملا مشخص شود

رییس سازمان انرژی اتمی از ادامه مذاكره برای فروش آب سنگین به آمریكا خبر داد و گفت: این فرایند در جریان است، قرار بود كه آب سنگین برود اما بعد از قضیه 2 میلیارد دلار احتیاط كردیم. فعلا در حال مذاكره هستیم و باید نحوه پرداخت پول كاملا مشخص شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اكبر صالحی روز سه شنبه در حاشیه مراسم چهلمین كنگره سالانه جامعه جراحان ایران گفت: سازمان انرژی اتمی توجه ویژه ای به حوزه سلامت دارد و از سرریز تجارب اندوخته شده در این سازمان در حوزه های مختلف استفاده می شود.
وی ادامه داد: در دو- سه سال اخیر یكی از تجهیزات گلوگاهی و بسیار مهم یعنی سانتریفیوژهای پاپیولار را به وزارت بهداشت تحویل دادیم و امسال هم سانتریفیوژهای زونال و اولترا را تحویل دادیم.
رییس سازمان انرژی اتمی اضافه كرد: این تجهیزات برای ساخت داروهای نوتركیب و جدید و جداسازی پروتئین ها، RND و DNA به كار گرفته می شود.

صالحی افزود: در بازار بین المللی كشورهای دارنده این تجهیزات آن ها تحت عنوان تجهیزات دوگانه در اختیار كشوری قرار نمی دهند و لذا ما وارد این عرصه شدیم.
وی در ادامه به تولید رادیوكیت ها اشاره كرد و اظهارداشت: بیش از 20 مورد رادیوكیت های مختلف تشخیصی و درمانی را تولید می كنیم و به 150 مركز پزشكی خدمات ارائه می كنیم.
صالحی ادامه داد: علاوه بر این FDG پدها را تامین می كنیم. ضمن این كه سرمایه گذاری 250 میلیارد تومانی در حوزه GMP و GPP سرمایه گذاری می كنیم تا با كمك صندوق توسعه ملی رادیوداروها را در قالب GMP تولید كنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این كه مقدمات راه اندازی این مركز فراهم شده اظهارامیدواری كرد: امسال این مركز راه اندازی شود.
به گفته صالحی تاسیس بیمارستان پزشكی هسته ای با بهره گیری از مدرن ترین تجهیزات موجود از دیگر اقدامات سازمان انرژی اتمی است كه البته راه اندازی آن حدود چهار الی پنج سال طول می كشد.
وی در ادامه ضمن قدردانی از جامعه پزشكان اظهارداشت: جا دارد به سهم خود از مجموعه پزشكان كشور تشكر ویژه كنم. خود من سال گذشته و بعد از شصت و اندی سال برای اولین بار از كمك های پزشكان بهره مند شده ام و آقای دكتر فاضلی ما را از یك مرگ حتمی نجات دادند و به سهم خودم از زحمات این عزیزان قدردانی می كنم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پزشك را واسطه فیض الهی می دانم كه یك دست آن در دست خدا و دست دیگرش بر سر بیمار است.
صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بخش سلامت در فضای پساتحریم گفت: در حوزه سلامت می شود گفت سایه تحریم بر روی این بخش نیست.
وی با اشاره به سفر هفته های اخیر خود به اروپا اظهارداشت: هفته پیش با متخصصین كشورهای چك، اسلواكی در خصوص همكاری های هسته ای صحبت كردیم به ویژه كشور چك پیشینه خوبی در صنعت هسته ای دارد و می تواند تمام تجهیزات را از ابتدا تا انتها بسازد و با این كشورها برای ساخت نیروگاه های بعدی وارد گفت و گو شدیم.

معاون رییس جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص راستی آزمایی های آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در اتریش با آقای آمانو جلسه مفصلی داشتیم و مروری بر سه ماه برجام. این كه چه اقداماتی تا امروز انجام شده و چه اقداماتی باید انجام شود و همچنین درباره هماهنگی های لازم، گفت و گو كردیم.
صالحی یادآور شد: در این دیدار نسبت به تفسیر و تاویل های یك طرفه برجام هشدار دادیم. خوشبختانه زبان برجام زبان گویایی است و به انگلیسی نوشته شده است و نباید تصور كنند به زبان دیگری نوشته شده، چون گاهی پیش می آید كه حتی از برخی كلمات تفاسیر مختلفی می شود.

وی در عین حال گفت: وقتی شما سند قطوری مانند برجام دارید كه چند صد صفحه و چند صد بند دارد، یقینا در برخی امور با مسایلی روبرو می شوید كه قابل رفع است و مشكلی خاصی نداریم.
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین از گفت و گوها با روسیه برای فروش آب سنگین خبر داد.
صالحی همچنین از ارائه خدمات به 150 مركز پزشكی هسته ای در كشور خبر داد كه از تجهیزات مرتبط با پرتوها استفاده می كند و گفت: تجهیزاتی همچون گاما كامرا و ایكس ری از جمله تجهیزاتی هستند كه سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت آن را تامین می كند.
وی با بیان این كه سازمان انرژی اتمی به عنوان دستگاه پایشگر، درستی به كارگیری تجهیزات را ارزیابی می كند، اظهارداشت: پروژه جدیدی تحت عنوان ساخت شتابگرهای كوچك خطی در سازمان تعریف شده است، ضمن این كه در زمینه سیكلوترون ها كار می كنیم كه یك مورد داریم و یكی هم می خریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: یك دستگاه رودوترون ساختیم كه در قزوین نصب می شود.
به گفته صالحی علاوه بر این، پروژه ای هزار میلیارد تومانی چشمه نور را داریم كه اجرایی شدن آن 10 الی 15 سال زمان می برد و امسال مجلس 60 میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین