کد خبر: ۳۶۶۸۸۹
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵

توفیقی: بی دردی مشكل عقب ماندگی صنعت نفت است/ نگران غفلت از فناوری هستیم

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینكه بی دردی و ناآگاهی گذشته مشكل عقب ماندگی صنعت نفت است، گفت: نگران غفلت از فناوری در شرایطی هستیم كه پای شركت های خارجی به كشور باز شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
جعفر توفیقی روز سه شنبه در نشست تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری های نفت و گاز استان آذربایجان شرقی در تبریز افزود: ورود شركت های خارجی هر چند می تواند فرصتی برای رقابت باشد اما در صورت غفلت از فناوری ، گرفتار مشكلات گذشته خواهیم شد .
وی با بیان اینكه در این صورت دیگر صنعت نفت نمی تواند سرپا بایستد ، اظهاركرد: بر این اساس در قراردادهای جدید نفتی كه در مرحله نهایی تصویب است حضور شركت های خارجی منوط به انتقال فناوری شده است.

وزیر پیشین علوم ، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینكه دریافت و یادگیری فناوری شركت های خارجی، دریافت كننده می خواهد ، گفت: شركت های خصوصی داخلی نقش مهمی در جذب این دانش و فناوری دارند .

وی اظهاركرد: هر چند كپی سازی گام اول در فعالیت صنعتی است ولی برای موفقیت پایدار باید به سمت تولید فن رفت .

توفیقی با تاكید بر ضرورت هماهنگی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گفت: عنصر آگاهی موتور محركه پیشرفت است زیرا كه با تلاش و مسوولیت پذیری همراه است .

وی مهمترین دلیل عقب ماندگی را غفلت دانست و گفت: آگاهی به غفلت تاریخی، پیش نیاز پیدا كردن راه حل مشكلات است .

توفیقی با اشاره به تك محصولی بودن اقتصاد كشور و خام فروشی های صورت گرفته در حوزه نفت و گاز ، گفت: برای تكمیل زنجیره ارزش در این حوزه اقتصادی نیازمند همكاری بخش خصوصی هستیم .
وی با اشاره به اینكه هر بشكه نفت را 100 دلار فروخته و هر بشكه محصولات نفتی را یكهزار دلار خریده ایم ، گفت: به این ترتیب ارزش اقتصادی نفت نصیب دیگران شده است .

توفیقی با اشاره به اینكه صنعت نفت كشور ما منهای فناوری و عملیات محور است ، گفت: دانش محور نبودن این صنعت نتیجه ناآگاهی است .

وی با اشاره به اینكه امروزه داشتن دانش نفت و گاز مهمتر از ذخایر آن است ، اظهاركرد: در زمان حاضر در مسیر آگاهی قرار گرفته ایم و این آگاهی در كنار نیروی انسانی مستعد و مصمم ما را به هدف می رساند.

توفیقی با اشاره به بزرگ بودن میدان فعالیت در حوزه نفت و گاز و زیاد بودن شركت های فعال گفت: تلاش ما در ستاد فناوری، وصل كردن تولیدكننده ها و استفاده كننده هاست و برای ارتقای فناوری حمایت مادی و معنوی می كنیم .

وی با بیان اینكه توانمندی شركت های داخلی محدود به مهندسی معكوس است ، گفت: این در حالی است كه برای موفقیت به توان طراحی نیازمندیم .

توفیقی با اشاره به اینكه كمك به توسعه و تحقیق و رسیدن به توانمندی فناوری از اهداف ستاد فناوری است ، افزود: برای ورود شركت های داخلی به بازارهای بین المللی كمك می كنیم .
وی با اشاره به اینكه نبود استاندارد مشكل فعالیت خارجی شركت های داخلی است، گفت: در این زمینه هم آماده كمك هستیم .

توفیقی با بیان اینكه دانشگاه ها نیرو تربیت می كنند اما نیروها سرگردانند و شركت های دانش بنیان كالا تولید می كنند اما استفاده نمی شود ، گفت: بازیگران نظام نوآوری باید چرخه علم تا ثروت را تكمیل كنند و برای موفقیت نیازمند شكل گیری نظام ملی نوآوری هستیم .

وی با اعلام اینكه نخستین تجربه این نظام در خوزستان در حال شكل گیری است، گفت: آذربایجان شرقی هم می تواند در این مسیر گام بردارد . 

توفیقی با اشاره به اینكه یكی از موانع توسعه نبود بازار است ، گفت: برای اتصال شركت های داخلی به بازار نفت جهانی در استان خوزستان اقدام هایی صورت گرفته است .

توفیقی با بیان اینكه تبریز در زمینه تجاری سازی فناوری هم می تواند اولین و الگو باشد ، گفت: پیشینه تاریخی تبریز نشانگر این ظرفیت و استعداد است .

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ ریاست جمهوری با بیان اینكه بار اقتصاد مقاومتی بر دوش بخش خصوصی است ، گفت: دولت میدان فعالیت بخش خصوصی را فراهم می كند .

نشست تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری های نفت و گاز استان آذربایجان شرقی به عنوان پنجمین نشست از سلسله نشست های توسعه و تجاری سازی فناوری به همت منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی برگزار شد .

به گزارش ایرنا،‌سلسله همایش های توسعه و تجاری سازی فناوری در آذربایجان شرقی از 14 اردیبهشت شروع شده و تا 30 همین ماه ادامه دارد .


 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین