کد خبر: ۳۶۷۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۸

حضور مجدد ایران در لبنان از نگاه المستقبل

آفتاب‌‌نیوز : این روزنامه لبنانی که در مالکیت خانواده ی رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان است وجریان مخالف سوریه را در این کشور رهبری می کند در گزارشی به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص ادعا کرد ایران وسوریه کارشناسان ساخت بمب را آموزش داده وبه داخل سزمین های اشغالی اعزام کرده اند. 

المستقبل به نقل از این روزنامه صهیونیستی افزود : این کارشناسان در اردوگاه های آوارگان فلسطینی در لبنان وسوریه توسط کارشناسان ارانی وعناصری از حزب الله لبنان آموزش داده شده اند. 

بر اساس ادعای هاآرتص ایران وحزب الله در ارزیابی خود از اوضاع منطقه اعزام کارشناسان بمب گذاری را به داخل سرزمین های اشغالی در این شرایط بهترین راهکار دیده اند تا آنها بتوانند بر فعالیت گروه های مسلح فلسطینی نظارت کنند.
 
این روزنامه لبنانی همچنین در مقاله ای به قلم " نصیر الاسعد" مدعی شد صحنه فعالیت های فلسطینیان ساکن لبنان اکنون در قبضه محوری سوری ـ ایرانی قرار دارد . 

به زعم این نویسنده اکنون تمامی اردوگاه های آورگان فلسطینی در جنوب وشمال لبنان تحت نفوذ جریان سوری ـ ایرانی است واین جریان تامین کننده سلاح وپول برای این اردوگاه هاست از اینرو باید در مورد نزدیک شدن به مسئله فلسطینیان در لبنان چه از نظر سیاسی وچه در بعد نظامی آن با دقت بیشتری عمل کرد. 

نویسنده مقاله پس از حمله به عملکرد سوریه در لبنان ونوع اعمال نفوذ خود در جریان های فلسطینی در مورد نوع رویکرد جمهوری اسلامی ایران نوشت : 

طی سالیان گذشته روال بر این بود که ایران بیشتر به صحنه داخلی فلسطین ونیز ارتباط با گروه های اسلامگرا اهتمام می ورزد ودر این چارچوب روابط خود را با جنبش های حماس وجهاد اسلامی گسترش می دهد. به نحوی که می توان گفت که صحنه لبنان برای ایران تنها ممر وگذرگاهی برای ورود به داخل فلسطین مورد استفاده قرار می گرفت وکمک های مالی به فلسطینیان از این طریق انجام می گرفت ... 

اما اکنون طرح فراگیر ایران ابعاد گسترده تری به خود گرفته است وارتباط تنگاتنگی با بالا رفتن محمود احمدی نژاد از پلکان ریاست جمهوری ایران دارد. 

این طرح فراگیر با ایجاد نزدیکی دوجانبه بین داخل فلسطین وتکیه بر جنبش های اسلامی فلسطین از یک سو وبین صحنه فلسطین در لبنان از طریق ایجاد کودتای کامل در ساختار فلسطینی لبنان وتسلط کامل بر اردوگاه های آوارگان به اجرا در می آید. 

مسئله جدید پیش آمده این است که طی یک سال گذشته نوعی همسویی بین ایران وسوریه به وجود آمده است به نحوی که سوریه تجارب چندین ساله ی خود را در این رابطه در اختیار طرح فراگیر ایران قرار می دهد تا این ارتباط بین داخل وخارج فلسطین وتقویت مقاومت لبنان به طور همزمان با استفاده از کمک های مالی ایرانی که هنوز حد ومرزی برای آن نمی دانیم محقق گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین