کد خبر: ۳۶۷۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۷

امام الهی، شهروند متعهد آمریکایی یا تروریست ایرانی؟

آفتاب‌‌نیوز : الهی که سابقاً در خدمت نیروی دریایی ایران بوده است در جنگ ایران – عراق در دهه ی 1980 بدست نیروهای صدام مجروح شد. وی در سال 1991 وارد ایالات متحده شد و اکنون یک شهروند آمریکایی است. امام الهی می گوید: «وقتی که من تابعیت آمریکایی را بدست آوردم و قسم خوردم که به آمریکا وفادار باشم، واقعاً همین منظور را داشتم. بنابراین سفیر ایران یا هر کشور دیگری در آمریکا نیستم.» 

الهی به طور مرتب با رهبران یهودی و مسیحی و شخصیت های سیاسی دیدار می کند. او همچنین در مناسبت های مختلف در سازمان ملل سخنرانی کرده است و حتی با بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا دیدار کرده است. اما او بیشتر وقت خود را در مسجدی واقع در نزدیکی دربودن می گذراند که بازدید کننده های زیادی دارد. مسجد «خانه ی اسلامی معرفت» سابقاً یک کلیسا بود. اما امروز یکی از بزرگترین مساجد ایالات متحده می باشد. امام الهی به عنوان رهبر معنوی، نفوذ قابل توجهی در جامعه مسلمانان دربودن دارد. منتقدان الهی می گویند او از نفوذی که در بین مسلمانان شهر دارد سوء استفاده می کند و احساسات ضد اسرائیلی را در بین آنها بر می انگیزد و به نفع ایران فعالیت می کند. یکی از وکلا و نویسندگان دترویت به نام دلی اشلوسل اولین کسی بود که از روابط دولت ایران با الهی نوشت: «به باور من، آقای الهی مأمور دولت ایران است. وی نه تنها با آنها همدردی می کند، بلکه برای آنها کار هم می کرده است و فکر می کنم هنوز هم برای آنها کار می کند. من به سایت اینترنتی او رفتم و عکس های او را با آیت الله خمینی دیدم. ما می دانیم آمریکاییان برای 444 روز در آن دوران گروگان ایرانیها بودند. 

ما عکس هایی از او داریم که در مجلس ایران موعظه می کند. ما عکس هایی از او با رئیس جمهور سابق ایران محمد خاتمی داریم. ما عکس هایی از او با کروبی داریم که رئیس مجلس ایران است (بوده است).» الهی این عکس ها را نه تنها پنهان نکرده است بلکه آنها را در وب سایت مسجد قرار داده است. 

علاوه بر اینها در نسخه اخیر بولتن مسجد خانه ی اسلامی معرفت، الهی عکسی از دیدار خود با «محمد حسین فضل الله» رهبر روحانی گروه حزب الله دارد. الهی می گوید: «ما باید مصاحبه ی دیگر راجع به اینکه آیا «حزب الله» یک سازمان تروریستی است یا خیر انجام دهیم. می دانم که از نظر قانونی در حال حاضر در آمریکا حزب الله در لیست سازمان های تروریستی قرار دارد و چه این قانون را قبول داشته باشیم و چه نداشته باشیم، باید از قانون این کشور پیروی کنیم.» 

مقامهای اطلاعاتی آمریکا می گویند حزب الله سالانه 100 میلیون دلار از دولت ایران دریافت می کند. اما الهی نقش حزب الله را در نبرد با نیروهای اسرائیلی در لبنان ستایش می کند. الهی گفت: «آنها با اشغال کشورشان مقابله می کردند. من فکر می کنم از این اقدام حتی دولت ما نیز حمایت می کند.» 

الهی به گفته منتقدانش خطری جدی برای آمریکا محسوب می شود و باید تابعیت او باطل و از کشور اخراج شود. اما به جای اینکه دولت آمریکا به چنین اقدامی دست بزند، با الهی ملاقات می کند. دنیل روبرتز که مأمور مخصوص اف. بی. آی در دترویت می باشد، با الهی بطور مرتب دیدار و گفتگو می کند، مردی که گفته است «من حاضرم جان خود را برای آزادی لبنان بدهم.» روبرتز درباره هدف از دیدار با الهی می گوید: «ما اینجا فردی را داریم که در جامعه مسلمانان از اعتبار و احترام خاصی برخوردار است ما می توانیم با این افراد رابطه برقرار کنیم و آنها می توانند به ما اعتماد کنند که ما حقیقت را به آنان می گوییم.» 

روبرتز جزئیات گفتگو با الهی را فاش نساخت اما گفت که او بر این باور نیست که افراط گرایی و ضد یهودی گری در دربودن به عنوان یک مشکل وجود باشد. 

الهی در مورد خواست اخیر احمدی نژاد برای حذف اسرائیل از نقشه جهانی در ستون ماهیانه خود در روزنامه «دترویت نیوز» می نویسد: «بسیار روشن است که آقای احمدی نژاد سخنی ضد یهودی نگفته است.» 

بسیاری از یهودیان دترویت از این روزنامه خواسته اند تا دیگر به الهی اجازه نوشتن در روزنامه را ندهد اما سردبیر روزنامه، نولان فینلی الهی را به عنوان یک میانه‌رو در جامعه مسلمانان دربودن معرفی کرده است. الهی می گوید که مایل به برقراری روابط دوستانه با تمام یهودیان جهان است اما ظاهراً دیدگاه های او درباره خاورمیانه چندان باب میل یهودیان نبوده است. الهی منکر این است که مأمور دولت ایران در آمریکا می باشد، اتهامی که منتقدان یهودی او به وی وارد می کنند. اما او می گوید ایران دارای دموکراسی است و آمریکا باید از انقلاب 1979 در ایران حمایت می کرد. الهی در مورد حادثه 11 سپتامبر 2001 هنوز متقاعد نشده است که القاعده به تنهایی این کار را کرده باشد. و به اسرائیل نیز دردست داشتن در حادثه یازده سپتامبر مشکوک است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین