کد خبر: ۳۶۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۱

نشست 3 کشور اروپایی برای تعیین سرنوشت ایران

آفتاب‌‌نیوز : در همین حال اسکات مک کللان، سخنگوی کاخ سفيد، نهاد رياست جمهوری آمريکا به ايران هشدار داده که اگر به روند کنونی ادامه دهد و به تعهدات بين المللی خود عمل نکند، هيچ راهی جز ارجاع موضوع به شورای امنيت سازمان ملل متحد باقی نمی ماند. 

همچنین خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرده است که دولتهای اروپایی در حال رايزنی برای اتخاذ موضعی مشترک در قبال از سرگيری بخش حساسيت برانگيزی از فعاليت اتمی ايرانند.



ژاک شيراک رئيس جمهور فرانسه که هنگام اعلام خبر ازسرگيری تحقيقات حساس اتمی در ايران در حال ميزبانی مهمانی سال نو ميلادی در کاخ اليزه در پاريس بود، در جمع ديپلماتهای خارجی شرکت کننده در اين مهمانی گفت: "همه در برابر قانون يکسانند، برای مثال همه به حق ايران و کره شمالی در دستيابی به انرژی اتمی برای مقاصد صلحجويانه اذعان دارند  

اما جامعه جهانی بايد نسبت به امنيت خود اطمينان پيدا کند و ايران و کره شمالی اگر دستی را که ما بسوی آنها دراز می کنيم رد کنند دچار اشتباهی جدی می شوند".

فرانک والتر اشتاين ماير وزيرخارجه آلمان نيز گفته است که ايران از خط قرمز عبور کرده و می داند که چنين کاری بدون پيامد نخواهد ماند.

او از محمد برادعی، رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی خواسته است بسرعت برآوردی از خطری که ازسرگيری تحقيقاتغنی سازی اورانيوم می تواند دربر داشته باشد ارائه دهد.

سرگئی لاوروف وزيرخارجه روسيه نيز که کشورش فراهم کننده اصلی فناوری اتمی برای ايران است از اينکه ايران  دست به ازسرگيری فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم بزند ابراز نگرانی کرده است.

گئورگی شولت، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز گفته که ايران با اين اقدام نشان داده که با ديپلماسی سرناسازگاری دارد.

ايران بنابر توافقنامه ای که با دولتهای بريتانيا، فرانسه و آلمان امضاکرده، تعهد داده است که تا زمانی که نگرانی اين کشورها از فعاليت اتمی در آن کشور برطرف نشود، دست به غنی سازی اورانيوم يا هرگونه فعاليت مرتبط با آن نزند.

اما دولت ايران اعتقاد دارد که فعاليت پژوهشی به منظور دستيابی به فناوری سوخت اتمی که شامل غنی سازی اورانيوم در مقياس آزمايشگاهی نيز می شود بخشی از اين تعهد نيست و توقف اين فعاليت پژوهشی طی دو سال و نيم گذشته اقدامی داوطلبانه بوده است.

هرچند دولتهای اروپايی، آمريکا، روسيه و آژانس بين المللی انرژی اتمی با اين تفسير ايران از موافقنامه ای که با اروپاييها امضا کرده است موافق نيستند.

برداشتن پلمب بخشی از تأسيسات غنی سازی اورانيوم در ايران برای تحقيقات اتمی از يک هفته پيشتر به آژانس بين المللی انرژی اتمی اطلاع داده شده بود و آن گونه که محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی ايران گفته، اين آژانس شامگاه دوشنبه (نهم ژانويه) مجوز فک پلمب اين تأسيسات را صادر کرده است.

دستگاههای سانتريفیوژ اورانيوم که بخش اصلی غنی سازی اين فلز راديواکتيو در آنها صورت می گيرد در تأسيسات اتمی نطنز در مرکز ايران استقرار دارند اما به گفته آقای سعيدی، تحقيقات در زمينه غنی سازی اورانيوم منحصر به مکان خاصی نيست بلکه در تمامی مراکزی که از قبل به آژانس اعلام شده بود ادامه می يابد. 

سعيدی با اشاره به پافشاری جمهوری اسلامی بر غنی سازی اورانيوم در داخل کشور و مخالفت اروپاييان با اين نظر، ابراز اميدواری کرده که در آينده نزديک، چارچوب روشنی مورد توافق دو طرف قرار گيرد تا ايران بتواند به فعاليتهای مورد نظر خود دست بزند بی آنکه باعث نگرانی اروپاييان شود.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی که در نشست پيشين خود ايران را ناقض مقررات بين المللی در زمينه جلوگيری از گسترش سلاحهای هسته ای در جهان اعلام کرد قرار است ماه مارس آينده نشست بعدی خود را برگزار کند و معاون سازمان انرژی اتمی ايران گفته است که کشورش در نظر دارد تا آن زمان به اقداماتی دست بزند که نشان دهنده تصميم جدی برای همکاری با آژانس باشد.

اين در حالی است که اين شورا می تواند در نشست بعدی خود تصميم بگيرد رسيدگی به آنچه تخلف ايران از پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی می داند را به شورای امنيت سازمان ملل متحد واگذار کند و اين کشور را با پيامدهای ناخوشايندی رودررو سازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین