کد خبر: ۳۶۷۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵

‌همه چیز درباره تب‌برفکی در آذربایجان‌شرقی

مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی به برخی اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها گروهی واکنش نشان داد و گفت: برخی رسانه‌ها مطالبی غیر منطبق بر واقعیات این بیماری نشر داده و از گسترش طاعون دامی سخن می‌گویند، در حالی که واقعیت‌ها چیز دیگری است و ما در حال کنترل این بیماری هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
"امیر حسین بهداد" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شیوع و گسترش بیماری تب برفکی نباید فقط یقه سازمان دامپزشکی را گرفت، ما تمام تلاش خود را برای مهار و کنترل این بیماری به کار گرفتیم.

‌وی اضافه کرد: اواخر سال 94 به خاطر توقف خط تولید واکسن این بیماری در داخل کشور، ما با کمبود جدی واکسن مواجه شدیم، از سوی دیگر سویه بیماری و چهره ویروس عامل بیماری تب‌برفکی تغییر و سویه جدیدی به نام O 2016 که کشنده است، وارد کشور شد.

مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: علی رغم این مسئله، سازمان دامپزشکی اقدام به خرید و توزیع واکسن بهادار(هر واکسن به قیمت سه هزار تومان) در بین دامداران کرد، برخی دامداران از این واکسن‌ها استقبال چندانی نکردند، چرا که انتظار داشتند همچون سال‌های پیش واکسن به صورت رایگان در احتیار آن‌ها قرار گیرد.

‌بهداد، با بیان اینکه ما برای خدمت‌رسانی اصرار نیز می‌کنیم، اظهار کرد: با اتحادیه دامدارن جلسات مختلفی برگزار و نسبت به عواقب بیماری تب برفکی هشدار دادیم، دامداری را به خاطر دارم که حدود 400 راس گاو نگهداری می‌کرد، کل هزینه‌ی واکسیناسیون دام‌های او به یک میلیون و 200 هزار تومان هم نمی‌رسید، ولی در حالی که سرمایه مالی او در دامداری‌اش بیش از چهار میلیارد تومان می‌شد، از تهیه واکسن سر باز زد.

‌وی گفت: عده‌ای در مورد اهمال کاری مسئولین سازمان می‌گویند، واقعیت قضیه این است که واکسنی نبود تا پیشگیری انجام گیرد، چون تهیه واکسن و تولید آن برای سویه جدید زمان بر است و باید واکسنی باشد تا تزریق انجام گیرد.

مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تولید واکسن بیماری تب برفکی در داخل کشور خبر داد و اظهار کرد: با هماهنگی‌هایی که توسط سازمان دامپزشکی انجام گرفته است، تعدادی واکسن بیماری در داخل کشور و تعدادی نیز از طریق واردات دارویی از کشورهای خارجی تامین می‌شود.

‌وی اعلام کرد: تقریبا 10 روز است که واکسن‌های تحویل داده شده به استان، توسط اکیپ‌های واکسیناسیون به دام‌ها تزریق می‌شوند.

‌مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه از ابتدای امسال، 1200 راس دام در اثر بیماری تب برفکی در استان تلف شدند، گفت: خوشبختانه تب برفکی، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و به همین دلیل مردم نباید نسبت به مصرف گوشت دام‌های بیمار نگران باشند.

‌وی لاشه تبدار و‌ یا لاشه‌ای که بیش از اندازه آنتی بیوتیک دریافت کرده است را غیر قابل مصرف دانست و تأکید کرد: از آنجایی که بیماری تب برفکی بیماری مشترک انسان و دام نیست، دامداران و مردم نگرانی بابت استفاده از گوشت قرمز نداشته باشند.

بهداد، از ورود دوباره واکسن به استان در هفته جاری خبر داد و اضافه کرد: مشکل شیوع بیماری تب برفکی ملی بوده و فرآیند کنترل بیماری روبه بهبود است.

‌وی با تاکید بر اینکه شیوع بیماری تب برفکی یک بحران ملی نیست، اظهار کرد: اگر واکسیناسیون به سرعت انجام گیرد، احتمال می دهم، بیماری طی دو تا سه هفته کنترل شود.

مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنان خود از دامداران درخواست کرد که همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته و توصیه‌های بهداشتی این سازمان را جدی بگیرند.

‌وی در پاسخ به این سوال که آیا اطلاع رسانی‌ کافی در خصوص بیماری تب برفکی انجام گرفته بود یا نه، گفت: اطلاع رسانی با تشویش اذهان عمومی متفاوت است، ما از ماه‌ها پیش نسبت به اطلاع رسانی در خصوص این بیماری اقداماتی انجام دادیم، ولی متاسفانه برخی رسانه‌ها با حاشیه سازی، مشکلاتی را به وجود آوردند.

‌وی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر برخی افراد سودجو با غیر واقعی اعلام کردن آمار تلفات دامی خود به دنبال اخذ خسارت بیشتر هستند، این در حالی است که متاسفانه برخی از دامدارن نیز در گذشته نسبت به بیمه کردن دام‌های خود کوتاهی کرده و هم اکنون به مشکلات مالی عدیده‌ای برخورد کرده‌اند.

بهداد در پایان با اشاره به اینکه در این مقطع زمانی، خرید و فروش دام به هیچ وجه به نفع دامدار نیست، گفت: اگر دامداری می‌بیند که یک فرد دام‌های خود را به قیمت پایین می‌فروشد به هیچ عنوان نسبت به خریداری دام‌های ارزان قیمت مبادرت نکند، چون گاهی دیده می‌شود یک گله سالم با ورود یک راس دام بیمار، کلاً بیمار می‌شود.

‌مدیر کل دامپزشکی استان در پایان خاطرنشان کرد: مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و تمایل نداشتن دام به خوردن خوراک، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م‌ها از علایم بیماری تب برفکی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین