کد خبر: ۳۶۷۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
هشدار جمهوری‌خواهان به اوباما در مورد رفتارش با ایران

جنجال اظهارات مشاور اوباما در مورد برجام/دفاع کاخ‌سفید

کاخ سفید در برابر فشار جمهوری‌خواهان از اظهارات اخیر بن رودز، مشاور ارشد باراک اوباما، در مورد نحوه ارائه توافق اتمی با ایران دفاع کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، می گوید که دولت اوباما درحال بررسی درخواستی برای شهادت دادن بن رودز در برابر کمیته نظارتی مجلس نمایندگان است.

رئيس این کمیته خواستار حضور بن رودز شده تا شهادت دهد آیا او و دیگران در مورد توافق اتمی ایران ادعاهای نادرست مطرح کرده اند یا نه.
اما جاش ارنست گفت که اگر جمهوری‌خواهان می خواهند درباره اظهارات نادرست مربوط به توافق اتمی ایران تحقیق کنند باید برخی از هم‌حزبی‌های خود را برای شهادت فرابخوانند.

او گفت که چندین قانونگذار حزب جمهوری‌خواه در اظهارات خود درباره فواید اقتصادی آن توافق برای ایران "یا به شدت اشتباه کردند تا دروغ گفتند."

نیویورک تایمز پنجشنبه پیش مقاله ای براساس مصاحبه با بن رودز منتشر کرد که باعث جنجال زیاد شد.آقای رودز در آن مصاحبه به نیویورک تایمز گفته بود خبرنگارانی که توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را پوشش دادند نسبت به امور جهان کم‌اطلاع هستند و تلویحا گفت که موفق به جا انداختن روایت خود از توافق از طریق آنها شده است.

برخی از این اظهارات چنین برداشت کرده‌اند که بن رودز و سایر مقام‌ها برای پیش بردن و به کرسی نشاندن پیام رئيس‌جمهور از رسانه‌ها سوءاستفاده کرده‌اند.

آقای رودز که از دستیاران با نفوذ تیم مشاوران امنیت ملی آمریکا است روز یکشنبه در وبلاگ خود در سایت "میدیوم" به واکنش‌ها به مصاحبه‌اش با نیویورک تایمز که روز پنجشنبه منتشر شده بود پاسخ داد و گفت فقط در پی انتشار حقایق بوده است.

به گزارش بی بی سی، جاش ارنست هم روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: "آیا شما قاطعانه تکذیب می‌کنید که مقام‌های بلندپایه دولت علنا درباره جنبه‌های توافق اتمی دروغ گفته‌اند؟" پاسخ داد "بله" و افزود "فکر می‌کنم واقعیت‌های این توافق و فواید آن روشن می‌کند که امنیت ملی ایالات متحده آمریکا بهبود یافته است."

همچنین رئیس کمیته امور خارجی کنگره آمریکا خطاب به دولت باراک اوباما نسبت به رفتار ضعیفش در مقابل ایران هشدار داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا کاخ سفید را به سستی و ضعف در مقابل ایران و توافق هسته ای با این کشور متهم کرد.

رویس در جلسه این کمیته گفت: باراک اوباما در زمان انعقاد توافق هسته ای با ایران بر باقی ماندن تحریم ها به خاطر نقض قوانین حقوق بشر توسط ایران وعده داده بود ولی تا کنون به هیچ کدام از آنها عمل نکرده است.بر اساس توفق کاخ سفید و کنگره قرار بود بخشی از تحریم های ایران باقی بماند و این کشور نتواند به سیستم مالی جهانی دسترسی داشته باشد.

انتقاد رویس احتمالاً اشاره به سفر جان کری به انگلیس برای گفتگو با بانک های این کشور درباره تعامل با شرکت های ایرانی بوده است.

«جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا نیز در جلسه استماع کنگره وعده داده بود ایران حتی بعد از اجرای برجام نیز به سیستم مالی آمریکا دسترسی پیدا نخواهد کرد.

رویس که عضو حزب جمهوری‌خواه و یکی از چهره‌های بانفوذ در میان نمایندگان کنگره محسوب می شود خطاب به دولت اوباما نسبت به رفتارهای ضعیف در مقابل ایران هشدار داد.

وی ادعا می کند کاخ سفید نسبت به آزمایش های موشکی ایران واکنش چندانی نشان نداده است و در قبال حمایت از ترویسم توسط ایران تنها چند نفر از مقامات ایرانی تحریم شده اند.

رویس از تلاش‌های دولت اوباما برای شفاف‌ سازی تحریم ‌های موجود برای موسسات مالی اروپا و بخصوص انگلیس انتقاد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین