کد خبر: ۳۶۷۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲

وزیر خارجه چین: با ایران روابط تاریخی داریم

وزیر امور خارجه چین در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره در پاسخ به سوالی درباره روابط چین با ایران و کشورهای عربی گفت که کشورهای عربی دوستان بسیار عزیز ما هستند و همچنین روابط تاریخی با ایران داریم.
آفتاب‌‌نیوز :
"وانگ ئی" وزیر امور خارجه چین در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: پس از لغو تحریم های ایران ، روابط پکن با تهران گسترش خواهد یافت.

وی در پاسخ به سئوال مجری الجزیره مبنی بر چگونگی روابط چین با ایران با توجه روابط چین و کشورهای عربی و تنش بوجود آمده میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: ما آماده بر قراری روابط خوب با همه کشورها هستیم. کشورهای عربی دوستان بسیار عزیز ما هستند و همچنین روابط تاریخی با ایران داریم. می توان گفت توافق جامع هسته ای با ایران مشکل بزرگی را برطرف کرد. با اجرای «برجام» ایران می تواند با کشورهای دیگر روابط عادی داشته باشد. روابط ما ایران بر اساس اصول پنجگانه همسزیستی مسالمت آمیز است. پس از لغو تحریم های ایران طبیعی است که روابط میان این کشور و چین گسترش یابد. ما همچنین ایران را به بهبود روابط و همکاری با کشورهای همسایه تشویق و از آن در این زمینه حمایت خواهیم کرد تا برای برقراری صلح و ثبات در منطقه نقش مثبت ایفا کند.

وزیر خارجه چین  در پاسخ به سئوال مجری شبکه الجزیره درباره محاصره غزه و سرکوب فلسطینیان به دست نیروهای اسرائیلی، گفت: اولویت امروز حل مشکل انسانی نوار غزه است. برای کاهش رنج مردم غزه باید به آنها کمک شود. باید مسئله فلسطین به طور ریشه ای حل و فصل شود و طرح های جدید ارائه شود. چند روز پیش با وزیر امور خارجه فلسطین دیداری داشتم و با درباره طرح های مهمی گفتگو کردم. وزیر امور خارجه فلسطین به من گفت، همه درباره آوارگان سخن می گویند، اما نباید مسئله فلسطین فراموش شود. من با وی (وزیر امور خارجه فلسطین) اتفاق نظر دارم، زیرا بیش از نیم قرن است که ملت فلسطین آواره هستند و تاکنون نتوانسته اند کشور خود را تاسیس کنند. از این رو  نباید این پدیده ظالمانه ادامه نیابد. سال آینده هفتادمین سالگرد صدور قطعنامه تجزیه فلسطین در سامان ملل متحد است. هفتاد سال از این مسئله می گذرد و ملت فلسطین تا کنون به خواسته های بر حق خود دست نیافته اند. جامعه جهانی باید به این مسئله توجه کنند و تلاش های خود را در جهت حل مسئله فلسطین هرچه سریعتر متمرکز کند.

وانگ ئی در ادامه گفت: مسئله فلسطین مرکز مسائل غرب آسیا است. ما به ادامه وقت کشی و آوارگی مردم فلسطین اجازه نمی دهیم. از سوی دیگر میان فلسطینیان و فرانسه در خصوص گسترش حمایت های بین المللی برای حل و فصل مسئله فلسطین گفتگوهایی در جریان است و ما (دولت چین) از این مسئله استقبال می کنیم و بر ضرورت همکاری کشورهای بیشتر برای کمک به حل آن تاکید داریم و اما آماده ایم به طور فعالانه مشارکت کنیم.

وزیر امور خارجه چین درباره انتظار مردم غزه از پکن در خصوص برداشتن تحریم های غزه، گفت: ما در همه محافل و مجامع بین المللی مسئله برداشتن تحریم های نوار غزه را مطرح می کنیم، همچنین از جامعه بین المللی می خواهیم به سرنوشت ملت فلسطین توجه کنند. از دیگر کشورها می خواهیم به فلسطینیان برای تحقق آرزوهایشان که همان تاسیس کشور مستقل فلسطینی است، کمک کنند.    

به گزارش تسنیم، وانگ ئی در پاسخ به سئوال مجری شبکه الجزیره درباره نقش روسیه و سوریه در تخریب حلب و آواره شدن مردم آن و انتظار مردم کشورهای عربی از چین برای واکنش در این باره ، گفت: ما از ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خود حمایت می کنیم، همچنین ما از حل و فصل بحران سوریه از طریق گزینه سیاسی حمایت می کنیم. تاریخ همواره به ما ثابت کرده است که جنگ هرگز مشکلات را حل نمی کند و در خصوص این مسئله نیز همینطور است و باید از طریق گفتگوهای سیاسی حل شود. دولت چین همواره بر ایجاد راه حل سیاسی تاکید کرده است. از این رو چین همواره از قطعنامه های شورای امنیت که بر حل سیاسی مسئله سوریه تاکید کرده، حمایت کرده است. ما اطمینان داریم اگر همه گروه های و احزاب سیاسی سوری پشت یک میز بنشینند و منافع ملی کشور و ملت سوریه را در اولویت خود قرار دهند ، در آن زمان می توان گفت برای مسئله راه حل بوجود خواهد آمد. باید منافع حزبی و گروهی را کنار گذاشته شود. همچنین کشورهای قدرتمند فرا منطقه ای باید به ملت سوریه برای حل مشکل این کشور کمک کنند. ما از راه حل سیاسی را برای مسئله سوریه می کنیم زیرا راه حل سیاسی در جهت منافع ملت و کشور سوریه است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین