کد خبر: ۳۶۷۶۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
کسی که هرگز تصور نمی‌کرد یک روز به ایران برود

روایت جالب یک فرانسوی از سفر به ایران+فیلم

بنجامین مارتینی، کارگردان جوان در مدت اقامت دو هفته ای خود در تهران بسیار تحت تأثیر قرار گرفته و حالا با یک ویدئو شوکه کننده باز گشته است./از یک عابر آدرس رستوران را پرسیدیم و ما را دم در رستوران همراهی کرد و با ما غذا خورد/همه جا مجانی اقامت کردیم/رفتن به آنجا برای من مثل یک شوخی بود.
آفتاب‌‌نیوز :
او در این ویدئو تمام روایت‌های منفی درباره ایران را با تصاویری هیجان انگیز، رد کرده است: 

ایران یک کویر بزرگ است
فرهنگ ایرانی خیلی بدوی است
ایران جای امنی نیست
ایرانی‌ها دانشگاه نرفته اند
ایرانی‌ها غذای خوشزه ندارند
سنت‌های ایرانی کسل‌کننده است
ایرانی‌ها غربی‌ها را دوست ندارند
ایرانی‌ها تفریح ندارند
ایرانی‌ها عقبه تاریخی ندارند

پس به ایران سفر نکنید

اما در پایان نوشته: «ممکن است بهترین سفر عمرتان را تجربه کنید»

روزنامه فرانسوی لوپوئن درباره این فیلم و سازنده‌اش چنین نوشته است؛

بنجامین هرگز تصور نمی‌کرد که یک روز به ایران برود. در اوایل سال 2016 این جوان اهل پاریس به همراه دوستش باتیست لوبیهان، در اینترنت چرخی می زنند تا مقصدی بکر برای سفر پیدا کنند. کارگردان جوان که در تهیه فیلمهای کوتاه با موضوعات غیرمنتظره تبحر دارد، با نام مستعار "تولت" شناخته شده است. بالاخره در سایت پروازهای ارزان‌قیمت دو جوان 25 ساله با 200 یورو بلیط تهیه می کنند به مقصد جمهوری اسلامی ایران. سرزمین روحانیون و پاسداران انقلاب اسلامی که برنامۀ هسته ای آنها برای مدت زمان طولانی، تیتر اول بود.

بنجامین می‌گوید: در اوایل رفتن به آنجا برای من مثل یک شوخی بود، اما هر چه بیشتر اطلاعات در مورد ایران جمع می کردم، بیشتر مطمئن می شدم و برای رفتن مصمم‌تر. به خصوص ایرانی هایی که اطرافم بودند من را برای رفتن به این کشور تشویق می کردند. مثلا رضا فعالی که او را در دستشویی یکی از رستوران های پاریس دیدم، آدرس منزلش را به من داد و به من اطمینان داد که یکی از سفرهای فراموش‌نشدنی زندگیم خواهد بود.

در فوریه 2016 بنجامین و باتیست سوار بر هواپیما راهی تهران می شوند. در بدو ورود به فرودگاه امام خمینی در عرض چند دقیقه ویزایشان را می گیرند و وارد بزرگترین شهر ایران می شوند؛ شهری با 15 میلیون نفر جمعیت که بلندی کوه هایش به 4000 متر می رسد.

بنجامین، کارگردان جوان می گوید: اولین چیزی که من را در بدو ورود تحت تأثیر قرار داد، استقبال و برخورد ایرانی‌ها بود. او می گوید از یک عابر آدرس رستوران را پرسیدیم و ما را دم در رستوران همراهی کرد و با ما غذا خورد. شما این چیزها را در فرانسه نمی بینید. بله، این گرما و مهربانی را ممکن است در سایر کشورهای شرقی ببینید از افغانستان گرفته تا مراکش، اما در ایران استقبال و گرمای ایرانی ها به شدت انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. در همه جای دنیا به توریست به چشم فرصت های پولی می نگرند، اما ایرانی ها می خواهند بیشتر از فرصت و چیزهایی که بدست می آورند، بیشتر به شما بدهند.

این دو جوان فرانسوی در مدت اقامت دو هفته‌ای خود، مجموعا با بلیط هواپیما فقط 1100 یورو خرج کردند. آنها می گویند تقریبا در همه جا مجانی اقامت کردیم. تنها چیزی که خریداری کردیم، هدایا برای میزبان مان بود.

دو مسافر جوان در داخل ایران، با اتوبوس و پروارهای داخلی (با کمتر از 30 یورو) به سیاحت پرداختند و بزرگی و عظمت امپراطوری ایران را از نزدیک کشف کردند. تحت جمشید بی‌نظیر، مهد تمدن، شیراز رمانتیک و شاعران بی‌نظیرش، موزائیک‌ها، و بالاخره از پیست‌های اسکی تا بیایان‌های صحرا مثل مرنجاب که فاصله یک ساعته و نیمی از تهران دارد.

در تهران انواع و اقسام منظره ها را پیدا می کنید: شنزار، دریاچه نمک، بیشه‌زارها و خارزارها و همه این مناظر، فوق العاده هستند. در یکی از شبها در کنار راهنماها در کنار آتش صحبت می کردیم، آنها گفتند: ایران کشوری مسلمان است، اما بسیار مدرن‌تر از آنچه تصور می‌کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، دو جوان در طول اقامت‌شان در اصفهان و بر روی 33 پل دیدند که مأموران گشت، به دختران جوان تذکر می دادند که حجابشان را درست کنند. بنجامین می گوید: هیچ خشونت فیزیکی در این تذکر مشاهده نشد.

بنجامین می گوید: توصیه نمی‌کنم به ایران بروید، چون ممکن است بهترین سفر زندگیتان باشد. این عنوان فیلم کوتاهی است که بنجامین از سفرش به ایران تهیه کرده و تلاش کرده کلیشه های موجود درباره ایران را عیان کند.

لوپوئن؛ ۱۳ می ۲۰۱۶


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
0
1
ایران واسه کسانی که مسافرت می کنند بهشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
1
4
ایران واسه کسانی که مسافرت می کنند شاید بهشت باشه اما واسه مردم این روزاش مخصوصا جوون های طبقه پایینش ....!!!؟
کیوان خستوان
|
United States of America
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
1
لطف خداوند شامل حال من شد واین افتخار را دارم که امروز به عنوان راهنمای گردشگری تورهای ورودی درخدمت میهن وملتم هستم و باکمال میل عظمت ایران دیروز وایران امروز را به مهمانان خارجی معرفی میکنم . هرانسان سالمی که وارد این مرز وبوم میشود،درمقابل بزرگی این ملت سرتعظیم فرو میاورد.هرکس بد ایران را بگوید ، یابیمار روانی است یا حسادت میکند.
بایستد قلبی که برای ایران نطپد.
ارین
|
Armenia
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
0
خیلی جالب بود ممنون.. منم سفر زیاد میرم و سعی میکنم ارزون دربیاد خیلی سایتارو گشتم و به نظرم سفرم.......... از همه ارزرون تر بود پیشنهاد میکنم خواستین سفر برین یه سر به اینجا بزنین جاهای گردشگری هم معرفی کرده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین