کد خبر: ۳۶۷۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲

نظریه تازه‌ای درباره چیستی ماده تاریک ارائه شد

ماده تاریک یکی از اسرار اعجاب‌انگیز کائنات است که بیش از 80 درصد از کل هستی را تشکیل داده است اما هنوز ماهیت آن برای ما ناشناخته مانده است؛ با وجود این، به‌‌تازگی نظریه‌ای در این‌ باره ارائه شده است که راه‌های تازه‌ای برای درک ماهیت این ماده باز می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به‌ نقل از New Scientist، یک استاد و دانشجو از داشنگاه آستین به تازگی نظریه‌ای درباره چیستی ماده تاریک ارائه داده‌اند که بهتر از نظریه‌های قبلی می‌تواند رفتار و ماهیت این ماده اسرارآمیز را توضیح دهد. در نظریه‌های قبلی ماده تاریک بیشتر شبیه ذرات غیرمتعامل و چگال درنظر گرفته می‌شد اما نظریه پروفسور شاپیر و دانشجوی سابق او، بوها لی از دانشگاه آستین این ماده را ترکیب چگالی از «بوزون‌»‌ها معرفی می‌کند.

براساس نظریه تازه، برخلاف آنچه در گذشته تصور می‌شد، ماده تاریک در گذشته‌های دور (چندین میلیارد سال قبل) بیشتر رفتاری شبیه به تشعشعات داشته است. این ماده که ترکیب عجیبی با نام «چگالیده بوزو-انشتین» فرض شده است، مقاومت خاصی از خود در برابر فشار و ضربه نشان می‌دهد که به گفته این تیم تحقیق دو نفره، باعث می‌شود خواص مایع برای آن قابل پذیرش باشد.

این تئوری بیان می‌کند که ماهیت مایع‌گونه ماده تاریک باعث می‌شود که در مقابل هرگونه فشردگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد و این ماهیت می‌تواند توضیح مناسبی برای کاهش سرعت دور شدن اجزاء کائنات پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ یا آغاز کائنات) ارائه می‌دهد.

بخش دیگری از این نظریه که درباره واکنش ماده تاریک به فشردگی، ضربه و هرگونه اختلال در ماده تاریک بحث می‌کند، گره دیگری را به سوی گشوده شدن می‌برد. در این قسمت ماده تاریک در مقابل هر فشردگی و ضربه‌ای واکنش بازتابی نشان می‌دهد و این باعث می‌شود موجی در این ماده ظاهر شود.

به گزارش آنا، از این طریق احتمال یافتن امواج گرانشی مربوط به میلیاردها سال قبل و در زمان انفجار بزرگ، ممکن می‌شود. در صورتی که چنین انفجاری وجود داشته باشد، براساس این نظریه باید امواج باقی‌مانده از آن همچنان در ماده تاریک وجود داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین