کد خبر: ۳۶۷۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳

فوران آتشفشانی که هیچکس آن را روی زمین ندید/عکس‌های ماهواره ناسا

کوه آتشفشان سورابایا برای اولین بار طی ۶۰ سال گذشته در نمایشی دیدنی دو بار فوران کرد، اما از آنجایی که هیچ انسانی در جزیره دورافتاده این آتشفشان زندگی نمی‌کند، تنها ناظر این رویداد طبیعی ماهواره رصد‌خانه زمین ناسا بوده‌است.
آفتاب‌‌نیوز : براساس گزارش ديسكاوري، اين آتشفشان در جنوب اقيانوس اطلس واقع شده‌است و زمين‌هاي اطراف آن هيچ سكنه‌اي ندارد. از اين رو ماهواره ناسا تنها شاهد دو فوران اين آتشفشان در روزهاي 24 آوريل و اول مي 2016 بوده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین، فوران‌هاي آتشفشاني در مناطق دورافتاده‌اي مانند جنوب اقيانوس اطلس معمولا چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرند. اما پيشرفت در زمينه نظارت ماهواره‌اي و لرزه‌اي ديدگاهي جديد از رويداد‌هاي آتشفشاني در سرتاسر جهان در اختيار دانشمندان قرار داده‌است. به گفته رصد‌خانه زمين،‌امروزه دانشمندان مي‌توانند نشانه‌هاي وقوع يك رويداد در مناطقي بسيار دورافتاده و غيرمسكوني را به دست آورند.


كوه سورابايا در جزيره بريستول، يكي از بزرگترين جزيره‌هاي مجمع‌الجزاير ساوث ساندويچ واقع در 1776 كيلومتري بونوس‌آيرس در آرژانتين واقع شده‌است. اين آتشفشان 1100 متري يك آتشفشان چينه‌اي است، آتشفشاني بلند و مخروطي شكل كه از مواد آتشفشاني از قبيل گدازه و خاكستر ساخته شده‌است. اين كوه معمولا زير لايه‌هاي يخي و برفي پوشانده شده‌است و به همين دليل است كه كسي در اين جزيره سرد زندگي نمي‌كند.

سيستم تصويربرداري ماهواره لند‌ست 8 حين فوران‌هاي اين كوه دو تصوير در رنگ غير حقيقي به ثبت رسانده‌است كه هردوي اين تصاوير از تركيبي از نورهاي فروسرخ موج كوتاه، نزديك به فروسرخ و نور سرخ به دست آمده‌اند. در هر تصوير داغ‌ترين بخش كوه به رنگ‌هاي قرمز درخشان و نارنجي ديده مي‌شود و توده‌هاي بزرگ سفيد رد خاكستر ناشي از فوران آتشفشان است. رنگ سبز آبي درون تصوير نيز توده‌هاي يخي را نمايش مي‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین