کد خبر: ۳۶۸۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲

روش نوین برای ارزیابی سریع خسارت لرزه‌ای سازه‌ها

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، چارچوبی برای ارزیابی سریع خسارت لرزه‌ای قاب‌های خمشی فولادی عرضه کردند که تقریب مناسبی از نتایج حاصل از روش‌های دقیق و زمان بر ارائه می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر سید مهدی کیا مجری طرح با اشاره به اهمیت برآورد میزان خسارات سازه‌ها در بلایای طبیعی، گفت: روش‌ موجود در این زمینه هر چند که روش‌ جامع و دقیقی است ولی کاربردی کردن آنها در برآورد میزان خسارات سازه‌ها هزینه بر است.

وی هزینه بر بودن این چارچوب را نقطه ضعف آنها ذکر کرد و ادامه داد: این امر سبب شده است که استفاده از این چارچوب برای جامعه مهندسی جذابیتی نداشته باشد.

کیا، با تاکید بر ضرورت وجود سامانه‌هایی برای برآورد سریع خسارات ناشی از زلزله یادآور شد: برای این منظور در قالب پایان نامه دکتری مطالعاتی را در این زمینه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی کردیم.

مجری طرح بستر محاسباتی استفاده شده در این طرح را «قابلیت اطمینان مرتبه اول» ذکر و خاطرنشان کرد: استفاده از توانمندی بالقوه این بستر محاسباتی به منظور ارزیابی سریع ریسک لرزه‌ای مستلزم وجود مدل‌های احتمالاتی برای بخش‌های مختلف فرایند ارزیابی خسارت لرزه‌ای است که متاسفانه خلاء ناشی از نبود این مدل‌ها بزرگترین مانع در تحقق تفکر اصلی حاکم بر این تحقیق یعنی استفاده از قابلیت اطمینان مرتبه اول جهت ارزیابی سریع خسارت لرزه‌ای شده است.

وی اضافه کرد: از این رو تلاش‌های گسترده‌ای در راستای ارائه مدل‌های تقاضا و خسارت صورت گرفت و در نهایت از این سامانه برای ارزیابی خسارات ناشی از زلزله بر روی 3 سازه استفاده شد.

این محقق با بیان این که این سازه‌ها 4، 5 و 7 طبقه بوده است، اضافه کرد: نتایج حاصله نشان داد که ارزیابی‌های انجام شده با روش پیشنهاد شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به خوبی با نتایج حاصل از روش دقیق در دنباله توزیع ( جایی که احتمال وقوع پایین ولی پیامدها و خسارت بسیار زیاد بوده لذا برای تصمیم گیری نقاط بسیار مهمی محسوب می شوند) همخوانی دارد.

کیا، با تاکید بر این که از این سامانه قبل از وقوع زلزله برای ارزیابی سازه‌ها استفاده می‌شود، افزود: بر اساس آیین نامه لرزه‌ای سازه‌ها‌، انتظار می‎رود که سازه‌هایی ساخته شوند که در برابر زلزله‌های شدید فروریزش نداشته باشند اما در خصوص میزان خسارتی که ممکن است سازه تحت تاثیر زلزله‌هایی با شدت کمتر از آنچه که موجب فروریزش می‌شود، تجربه کنند، هیچ اطلاعاتی در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه این رویکر در آیین نامه‌های لرزه‌ای قادر به پاسخگویی سوالات سرمایه گذاران و شرکت‌های بیمه در خصوص وضعیت خرابی سازه‌ها در برابر زلزله نیست، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا اقساط بیمه سازه‌ها بر مبنای نتایج حاصل از تحلیل ریسک لرزه‌ای تعیین می‌شود.

کیا، خاطرنشان کرد: با ارائه این روش در کنار آیین نامه‌های طراحی لرزه‌ای علاوه بر این که امکان وقوع فروریزش را می‌توان به حداقل رساند، امکان ارزیابی خسارت لرزه‌ای قاب‌های خمشی فولادی را برای جامعه مهندسین فراهم می‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین