کد خبر: ۳۶۸۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰

۵۰ هزار نفر؛ جمعیت حاشیه‌نشین‌های چابهار+تصاویر

چابهار با بیش از 50 هزار نفر حاشیه نشین یکی از مناطقی است که در مقایسه با جمعیت خود بیشترین شمار حاشیه نشینی را در کشور دارد و حتی جمعیت سکونتگاههای غیر رسمی آن از جمعیت حاشیه نشینی مراکز برخی استانها بیشتر است.
آفتاب‌‌نیوز :
حاشیه نشینی یکی از معضلات مهم و مشکلات اساسی در طول 21 سال گذشته شهر چابهار است که پس از ایجاد منطقه آزاد و راه اندازی واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک شکل گرفته و روز به روز بر جمعیت حاشیه نشین آن افزوده شده است.

براساس آمارها چابهار با بیش از 50 هزار نفر حاشیه نشین یکی از مناطقی است که در مقایسه با جمعیت خود بیشترین شمار حاشیه نشینی را در کشور دارد و حتی جمعیت سکونتگاههای غیر رسمی آن از جمعیت حاشیه نشینی مراکز برخی استانها بیشتر است.

جمعیت زیادی از افراد جویای کار از شهرها و روستاهای مختلف استان سیستان و بلوچستان به امید اشتغال و زندگی بهتر به چابهار کوچ کرده اند و در مناطق کمب مراد آباد، عثمان آباد، جنگلوک، کمب للو، تیس، رمین و غیره در حاشیه شهر ساکن شده اند.

۵۰ هزار نفر؛ جمعیت حاشیه‌نشین‌های چابهار+تصاویر

معمولا افراد ساکن در مناطق حاشیه نشین چابهار کارگر و از قشرهای کم درآمد و ضعیف جامعه هستند که توان مالی برای تهیه زمین در داخل شهر و ساخت مسکن مقاوم را ندارند.

شماری از ساکنان مناطق حاشیه ای شهر چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به بیان دلایل مهاجرت شان و مسایل و مشکلات موجود پرداختند.

علی جدگال یکی از ساکنان «کمب مرادآباد» گفت: حدود 19 سال قبل به علت نبود اشتغال در روستا و برای تامین معاش خانواده از بخش دشتیاری برای کارگری به چابهار آمدم و در این منطقه ساکن شده ام.

۵۰ هزار نفر؛ جمعیت حاشیه‌نشین‌های چابهار+تصاویر

وی افزود: متاسفانه برخی مسوولان به ویژه نامزدان شوراهای اسلامی شهر در زمان رای گیری و انتخابات با وعده های حل مشکلات برق، مدرسه، آب سالم و بهداشتی، طرح هادی و تعیین تکلیف زمین ها آرا مردم را جمع می کنند و بعدا هیچ خبری از پیگیری مشکلات نیست.

وی ادامه داد: صدها بار به مسوولان مراجعه کرده ایم ولی هیچ مشکلی از مردم حل نشده است.

امینه ملک رئیسی یکی دیگر از ساکنان سکونت گاه غیر رسمی کمب نیز گفت: 18 سال قبل به همراه خانواده برای کار و کسب روزی حلال از شهرستان سرباز به چابهار آمده ایم.

وی با بیان اینکه برق و مدرسه از مهمترین مشکلات اساسی مردم حاشیه نشین است، افزود: از یک تیربرق در نزدیکی منطقه کمب بیش از یکصد سیم بصورت غیراستاندارد و غیر قانونی وصل و از روی زمین، دیوار و درختان به خانه ها هدایت شده است که تاکنون در زمان بارندگی ها چند نفر از مردم و حیوانات اهلی مانند گوسفند دچار برق گرفتگی و کشته شده اند.

علی ابیر یکی از جوانان حاشیه نشین خاطرنشان کرد: هیچ مدرسه ای در منطقه حاشیه نشینی دایر نشده است و مردم مجبورند فرزندان خود را به داخل شهر ببرند و یا اینکه بابت نداشتن هزینه ترک تحصیل کنند.

رئیسی یکی دیگر از ساکنان مناطق حاشیه شهر می گوید: آب به وسیله گالن و فرغون آورده می شود و هیچگونه آب لوله کشی در این مناطق وجود ندارد. 

۵۰ هزار نفر؛ جمعیت حاشیه‌نشین‌های چابهار+تصاویر

مسلم بشکار از جوانان و فعال مسائل اجتماعی شهر چابهار افزود: مناطق حاشیه نشینی چابهار پناهگاهی برای افراد معتاد به مواد مخدر و بزهکار شده است و با خیال راحت در طول روز در داخل شهر به کارهای خلاف مشغول می شوند و سپس در حاشیه شهر انواع مواد مخدر مصرف می کنند.

وی ادامه داد: انتظار می رود مسئولان چابهار و استان سیستان و بلوچستان فکری اساسی برای حل مشکلات حاشیه نشینان بکنند تا یکبار برای همیشه مشکلات مردم محروم و کم درآمد مناطق کمب مراد، کمب للو، جنگلوک، رمین و غیره مرتفع شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چابهار به دلیل اتصال به آبهای اقیانوسی و داشتن بنادر و منطقه آزاد موقعیت مناسبی برای تجارت و فعالیت های اقتصادی دارد.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه مسئولان کشوری برای حل معضلات حاشیه نشنیان چابهار به صورت جدی ورود پیدا نکرده اند، افزود: عزم جدی مسئولان کشوری می تواند در مدت کوتاهی مشکلات ساکنان حاشیه شهر را حل کند.

وی ادامه داد: مسوولان زمانی می توانند مشکلات حاشیه نشینان شهر چابهار را در دستورکار قرار دهند که خود یک بار از کوچه پس کوچه ها و خانه های مسکونی این افراد دیدن و از نزدیک مسائل و مشکلات را لمس کنند آن گاه متوجه خواهند شد که مردم با چه مشکلاتی رو به رو هستند.

وی بیان کرد: مسوولان دست اندرکار براساس جمعیت چابهار باید برای ارایه خدمات بهداشتی، ساخت مدرسه، آبرسانی و برقرسانی به ساکنان شهری و روستایی تلاش کنند تا مردم با مشکل و کمبود امکانات رفاهی رو به رو نشوند.

فرماندار چابهار گفت: چنانچه چاره اندیشی لازم برای رفع مشکلات ساکنان فعلی این محلات نشود روز به روز جمعیت حاشیه نشینی بیشتر می شود و کار تصمیم گیرندگان سخت تر خواهد شد.

موهبتی افزود: جمعیت حاشیه نشنین در حال حاضر از 50 هزار نفر عبور کرده است و کم کم از جمعیت شهر پیشی خواهند گرفت و بندر چابهار را با چالش جدی رو به رو می کنند.

عضو شورای اسلامی شهر چابهار نیز در نشست با خبرنگار ایرنا گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری چابهار تلاش های زیادی برای حل مشکلات حاشیه نشینان شهر انجام داده اند و عزم اعضای شورای شهر برای پیگیری مشکلات مناطق حاشیه شهر جدی است.

عبدالله کتری زاده با بیان اینکه حل مشکلات حاشیه نشنیان چابهار همکاری بین بخشی و تلاش همه دستگاههای دست اندرکار را می طلبد، افزود: برای حل مشکل برق از هر خانوار 15 میلیون ریال برای انشعاب برق اخذ شده است ولی متاسفانه کار با مشکل رو به رو و راکد شده است.

وی بیان کرد: پس از پیگیری و برگزاری جلسات در سال گذشته قرار بود مبلغ 30 میلیارد ریال از محل کمک های نهاد رهبری برای جدول گذاری، بازگشایی معابر و طرح هادی منطقه کمب اختصاص پیدا کند که این امر نیز در حال پیگیری برای تحقق است.

وی گفت: یک طرح دیگر برای تعیین تکلیف اراضی کمب قرار بود اجرا شود و کلیه ساکنان 200 مترمربع زمین واگذار شود که در حال حاضر جلوی آن هم گرفته شده است.

عضو شورای اسلامی شهر چابهار خواستار پیگیری و رفع مشکلات مردم حاشیه نشین چابهار شد و افزود: زندگی حاشیه نشینان بدون امکانات رفاهی اسفبار است و در شان و جایگاه بندر راهبردی چابهار نیست.

این در حالی است که برخی از شهروندان چابهار عامل وقوع معضلاتی چون سرقت، زورگیری، قتل و خرید و فروش موادمخدر را حاشیه نشینان می دانند.

یکی از شهروندان چابهار دراین باره گفت: در مناطق حاشیه ای شهر افراد بزهکار زیادی سکونت دارند و چون کنترل نمی شوند و نیاز به تامین هزینه موادمخدر دارند روزها و شبها برای سرقت و زورگیری به داخل شهر می آیند و پس از انجام عمل خلاف مجددا به این محلات فرار می کنند.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد، افزود: بساری از حاشیه نشینان نیز انسانهای سالمی هستند اما مشکلات زندگی آنان را مجبور به سکونت در این محلات کرده است.

یکی دیگر از شهروندان که خود را «ع.ش» معرفی کرد، گفت: مدتی است سرقت ها و زورگیریهای شبانه در چابهار افزایش پیدا کرده که عامل اصلی آنها نیز ساکنان محلات حاشیه ای شهر هستند.

وی افزود: این قبیل محلات باید ساماندهی و از امکانات رفاهی لازم چون آب، برق، آموزش و بهداشت برخوردار شوند تا هم قابل کنترل باشند و هم از پراکندگی شان به داخل شهر جلوگیری شود.

ع.ش ادامه داد: به نظر من تخریب محلات حاشیه ای باعث می شود که افراد بزهکار و خلافکار در سطح شهر پراکنده و باعث بروی معضلات جدیدی شوند، بهتر است همان محلات ساماندهی و با برنامه ریزی مناسب کنترل شوند.

شهرستان چابهار با 13هزار و 161 کیلومترمربع وسعت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به کنارک متصل است.

این شهرستان زیبا و ساحلی در منطقه مکرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین