کد خبر: ۳۶۸۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

این بیماری "چراغ خاموش" نابود می‌کند!

یک متخصص داخلی با اشاره به ابتلای 25 تا 30 درصد بزرگسالان جامعه به فشار خون بالا، گفت: متاسفانه این بیماری که عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد، بدون علامت است.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر تورج احمدی جویباری به مناسبت روز جهانی "فشار خون" (27 اردیبهشت) در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه 25 تا 30 درصد افراد بزرگسال جامعه مبتلا به فشارخون هستند، گفت: میزان بروز این عارضه بسته به سن متفاوت است و با افزایش سن آمار ابتلا به فشار خون نیز افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در جمعیت بالای 60 سال به طور معمول 40 درصد افراد مبتلا به فشار خون هستند و این میزان در جمعیت 40 تا 60 سال حدود 25 تا 30 درصد بوده و در جمعیت زیر 40 سال نیز 10 تا 15 درصد است.

جویباری فشارخون را بیماری بدون علامت دانست و عنوان کرد: همین امر موجب شده تا بسیاری بیماران تا سالها مبتلا به این عارضه باشند، بدون آنکه اطلاعی از بیماری خود داشته باشند.

وی فشار خون را یکی از فاکتورهای اصلی ابتلا به بیماری‌های کلیوی عنوان کرد و افزود: همین بی علامت بودن فشارخون موجب می‌شود تا به طور معمول بیماران بدون هیچ علامتی دچار عوارض قلبی و کلیوی ناشی از فشار خون شوند.

جویباری اظهار کرد: در همین راستا توصیه ما این است که افراد از سن 20 سالگی به بعد سالانه دو بار فشارخون خود را اندازه بگیرند و در صورت داشتن فشار خون بالا حتما نسبت به کنترل آن اقدام کنند.

این متخصص داخلی اظهار کرد: با انجام آزمایش چنانچه فشار خون دیاستولی فرد مساوی یا بالاتر از 90 میلیمتر جیوه و فشار سیستولی آن مساوی یا بالاتر از 140 میلیمتر جیوه بود، فرد مبتلا به فشار خون بالاست.

جویباری شایع ترین عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را فشار خون عنوان کرد و افزود: در حالی بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه عامل مرگ تعداد زیادی از افراد هستند که می‌توان با کنترل فشارخون از بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی کنترل فشارخون به همراه دیابت را دو راهکار اساسی در زمینه افزایش طول عمر جوامع دانست و تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته تنها با کنترل این دو عامل، طول عمر مردم را 10 سال افزایش داده‌اند.

این متخصص داخلی افزود: این درحالیست که تحول در نظام سلامت در کشور ما از بخش درمان شروع شده، حال آنکه پیشگیری و آموزش مقدم بر درمان هستند.

جویباری اظهار کرد: ما به جای اینکه دستگاه دیالیز بخریم و منتظر بیماران کلیوی باشیم بهتر است با آموزش و پیشگیری در زمینه فشارخون از دیالیزی شدن افراد پیشگیری کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین