کد خبر: ۳۶۸۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵

سهیلا جلودار زاده: وکیل الدوله نیستیم / تعامل وتقابل مجلس با دولت در مجلس نهم معنای اش وارونه شد

هشتم خرداد ماه بهارستان ترکیب جدیدی را به خود می بینید صاحبان 70 درصد صندلی های سبز خانه ملت تغییر کرده اند. ویژگی های مجلس دهم و حضور پررنگ زنان در این دوره مجلس باعث شد تا با سهیلا جلودار زاده منتخب مردم تهران در این مجلس و عضو شورای مرکزی خانه کارگرگفت و گو کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : جلودار زاده که نماینده ادوار پنجم، ششم و میان دوره‌ای هفتم نیز بوده است در مورد ویژگی های مجلس دهم می گوید: نقدی که اصلاح طلبان به مجلس نهم داشتند این بود که مجلس گذشته، یک مجلس کاملا سیاسی بود. به معنای بهتر، نمایندگان محترم این مجلس همه مسائل جامعه را از دید سیاسی و جناحی خودشان می دیدند بین خواست جامعه ودیدگاه نمایندگان مجلس نهم فاصله وجود داشت. اصلاح طلبان مجلس به عنوان کسانی که مورد اعتماد مردم قرار گرفته اند به هیچ وجه نمی خواهند تجربه مجلس قبل را تکرار کنند. ما می خواهیم مجلس دهم را به یک مجلس همسو با جامعه تبدیل کنیم.

مشروح گفت و گوی ایرنا با سهیلا جلودار زاده منتخب مردم تهران در مجلس دهم در ذیل آمده است :

**پس از 12 سال اصلاح طلبان وارد مجلس شدند. برنامه این جناح سیاسی در مجلس دهم بیشتر بر چه مسائلی تکیه دارد؟

- اصلاح طلبان در مجلس دهم بیش از هر چیز سعی می کنند به مسائل ومشکلات اقتصادی جامعه توجه کنند. نقدی که اصلاح طلبان به مجلس نهم داشتند این بود که مجلس گذشته یک مجلس کاملا سیاسی بود. به معنای بهتر نمایندگان محترم این مجلس همه مسائل جامعه را از دید سیاسی و جناحی خودشان می دیدند بین خواست جامعه و دیدگاه نمایندگان مجلس نهم فاصله وجود داشت.همین امر نتیجه انتخابات 94 را رقم زد و چهره مجلس تغییر کرد. اکنون باید بگوییم تغییر 70 درصدی مجلس خواست مردم بود. اصلاح طلبان مجلس به عنوان کسانی که مورد اعتماد مردم قرار گرفته اند به هیچ وجه نمی خواهند تجربه مجلس قبل را تکرار کنند. ما می خواهیم مجلس دهم را به یک مجلس همسو با جامعه تبدیل کنیم. بیشتر درگیری ها میان دولت و مجلس نهم به دلیل نگاه سیاسی و جناحی برخی نمایندگان به تصمیمات دولت بود. برای پیشرفت کشور و حل مشکلات اقتصادی باید تفکر و باورهایمان را تغییر دهیم. اگر این اتفاق رخ دهد، می توان مجلسی داشت که کشور را تا حد زیادی رشد دهد. کشورهایی مانند ترکیه و مالزی که تا چندسال پیش به لحاظ اقتصادی دچار عقب ماندگی بودند، امروز به رشد قابل قبولی رسیده اند. معتقدم، برای مردم و دولت این کشورها صرفا مقوله کار کردن در اولویت بوده است. امروز هم شرایط برای همکاری دولت و مجلس فراهم شده است. همگان امیدوارند مجلس دهم؛ راه متفاوتی را نسبت به مجلس نهم در تعامل با جامعه و دولت بپیماید.

**حمایت نمایندگان حامی دولت در مجلس دهم؛ باعث شده است تا منتقدان مدعی شوند که برخی منتخبان وکیل الدوله اندو این بحث را مطرح کنند.مجلس دهم در رابطه با دولت قرار است در کجا بایستد؟

- تعامل وتقابل مجلس با دولت در مجلس نهم معنای اش وارونه شد. نوع نگاه مجلس نهم به این رابطه به طور کلی متفاوت از مجلس دیگر بود تجربه نمایندگی به من می گوید،نماینده مجلس باید بر کار دولت نظارت داشته باشد.امروز می بینیم که متاسفانه مجلس به دولت دستور می دهد. مجلس باید بر رعایت قوانین نظارت کند نه اینکه به خاطر برکناری یا جابه جایی مدیران دستگاه ها به وزرا کارت قرمز بدهند. این رابطه هیچ گاه در تاریخ مجلس معنا نداشته است. ما در مجلس دهم می خواهیم این رابطه را به جای درست و قانونی اش بازگردانیم.

**اگر این رابطه منطقی است پس چرا منتقدان این جریان از لفظ وکیل الدوله استفاده می کنند؟!چرا همایش لیست امید در مسجد ریاست جمهوری برگزار شد؟

- ما وکیل الدوله نیستیم، ما نماینده مردم هستیم و سعی می کنیم مانند مجلس نهم نباشیم. در طول سال های گذشته رابطه دولت و مجلس در مسیر نادرستی قرار گرفته بود. ما به خوبی می دانیم که راه حل مشکلات کشور با سنگ اندازی در کار دولت حل نمی شود. مشکلات و خواست مردم با تعامل با دولت و نظارت درست صورت می گیرد که وظیفه مجلس است.

**منظور شما از تعامل با دولت چیست ؟تعامل در چه زمینه ای و با چه رویکردی؟

- تعامل با دولت به معنای درک شرایط کشور و گام برداشتن در مسیر منافع ملی است نه منافع شخصی، منطقه ای و جناحی. آنچه در مجلس نهم دیدیم بیشتر بحث ها منطقه ای و سیاسی بود. وظیفه مجلس نظارت بر عملکرد دولتمردان است و این نظارت تنها با تعامل صورت می پذیرد. بسیاری بر این باورند که مجالس گذشته وظیفه نظارتی شان را در مقابل دولت احمدی نژاد انجام ندادند. تخلف های دولت های نهم و دهم باید توسط مجلس پیگیری می شد که ما با وضعیت امروز در اقتصاد کشور روبه رو نشویم. مجلس می توانست دولت را به تبعیت از قانون و برنامه های توسعه که مصوب همان مجالس بود وادار کند اما متاسفانه در دولت نهم و دهم بیشترین میزان قانون گریزی وجود داشت و مجالس گذشته کار چندانی صورت ندادند. من اتفاقا این تعریف را که به بهانه همسو بودن دولت و مجلس؛ نمایندگان وظایف شان را فراموش کنند نمی پسندم. درست است که مجلس دهم تا حدود زیادی به دولت آقای روحانی نزدیک خواهد بود و در اغلب سیاست‌ها با یکدیگر هم‌پوشانی خواهند داشت و این مساله کار آقای روحانی را در مسائل اجرایی تا حدود زیادی راحت می‌کند اما پاسخگویی به مطالبات مردم را برای ما مشکل‌تر خواهد کرد. مجلس آینده شاید مجلس ایده آل اصلاح‌طلبان نباشد اما به مراتب از مجلس نهم بهتر خواهد بود و با محوریت اعتدالگرایان تشکیل خواهد شد.

**چرا معتقدید محوریت مجلس آینده با اعتدال گرایان خواهد بود ؟ اصلاح طلبان چه جایگاهی دارند؟ منظور از اعتدال گرایان چه گروهی هستند؟

- به نظر من اکثریت مجلس آینده در اختیار لیست امید خواهد بود. یعنی فراکسیون امید فراکسیون اکثریت مجلس خواهد بود. فراکسیون امید چنانکه دیدیم متشکل از اصلاح طلبان، اصول گرایان معتدل و افراد مستقلی است که رویکردشان حمایت از دولت است. محوریت اعتدال گرایان بدان معناست که برخی از چهره‌های مستقل که وارد مجلس شده‌اند در نهایت به سمت دولت تمایل پیدا خواهند کرد و در بسیاری از مسائل مورد نظر مجلس با اصلاح‌طلبان همراه خواهند بود. در نتیجه فراکسیون امید در نهایت150تا 160 نماینده خواهد داشت. از سوی دیگر برخی اصول گرایان هم هستند که تلاش می‌کنند مرزبندی خود را با جریان‌های سیاسی حفظ کنند آنها فراکسیون اصول گرایی را هدایت می کنند. از آنجا که یک اقلیت جبهه پایداری در مجلس حضور دارد دیگر فراکسیونی تحت عنوان پایداری نخواهیم داشت.

**ریاست مجلس با چه کسی خواهد بود آقای عارف یا آقای لاریجانی؟

- به نظر من آقای عارف و آقای لاریجانی باید در خصوص هیات رئیسه با یکدیگر تعامل کنند. مساله دیگر اینکه به نظر می‌رسد فراکسیون امید تعیین‌کننده رئیس مجلس دهم شود که از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل تشکیل شده است. به نظر می رسد نظر فراکسیون امید آقای عارف باشد. مردم به دنبال تغییر ساختارهای مجلس هستند. به همین دلیل ریاست آقای لاریجانی در چنین شرایطی ضروری نیست؛ به هر حال ایشان رئیس مجالس هشتم و نهم نیز بوده‌اند. در نتیجه ریاست آقای عارف برمجلس می‌تواند منشا تغییرات مهمی در ساختارهای مجلس شود. اما اگر فراکسیون تصمیم بگیرد که آقای لاریجانی رئیس باشد باید به نظر اکثریت احترام گذاشت.

**عملکرد انتخاباتی زنان در انتخابات مجلس دهم چگونه بود؟

- می توان ادعا کرد که عملکرد انتخاباتی زنان با توجه به امکانات و ابزارهایی که در اختیار داشتند قابل قبول بود. پس از انتخابات هم فعالان سیاسی زن تلاش می کنند در هر کمیسیون مجلس آینده حداقل یک زن وجود داشته باشد که این مطالبه تا حدود زیادی محقق شده است. تعداد نمایندگان زن مجلس دهم با مجلس نهم تفاوت زیادی نکرده است؛ با این وجود ما امیدواریم کیفیت حضور زنان در مجلس دهم نسبت به مجلس گذشته تفاوت‌های معناداری داشته باشد و زنان نقش پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای مجلس داشته باشند.

**تشکیل فراکسیون زنان در مجلس دهم در چه مرحله ای است ؟

- برنامه‌ریزی لازم برای تشکیل فراکسیونی قوی صورت گرفته است.فراکسیونی که کیفی باشد و فقط به حضور نمایشی زنان بسنده نکند.

**ظاهرا بحث حضور زنان در هیات رئیسه مجلس مطرح شده است. این حضور تا چه حد موثر است؟

- حضور زنان در هیات رئیسه مجلس به خواسته خود زنان مطرح شده است. به هر حال زنان در مجلس دهم می خواهند در هیات رئیسه حضور داشته باشند این خواسته مطرح شده و مورد استقبال دیگر منتخبان قرار گرفته است.

**برنامه اصلاح طلبان برای حضور پررنگ چهره‌های جدید در مجلس چیست؟ به هر حال برخی از چهره‌های وارد شده به مجلس دارای تجربه کافی در زمینه مسائل سیاسی نیستند.

- شورای عالی سیاستگذاری به صورت دقیق و منسجم برای این مساله برنامه‌ریزی کرده است. این شورا در حال تدوین چگونگی عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم است و تمام جوانب مساله را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که بسیاری از منتخبان جدید که وارد مجلس شدند دارای تحصیلات و تخصص بالایی هستند و زمینه‌های پیشرفت زیادی در آنها مشاهده می‌شود. تشکیل فراکسیون‌های تخصصی نیز در مجلس دهم جزو فعالیت های موثر است که اصلاح طلبان پیگیری می کنند. به عنوان مثال بنده شخصا به دنبال تشکیل فراکسیون اشتغال و کار آفرینی خواهم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین