کد خبر: ۳۶۸۲۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴

مجلات برگشتی، دیگر خمیر نمی‌شوند

مشاور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال مدیران مسئول نشریات کشور از طرح خرید نشریات برگشتی، گفت: «قرار است برای سال 1395 افزایش سقف خرید و گستره توزیع داشته باشیم که این سیاست‌ها به زودی نهایی و اطلاع‌رسانی می‌شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
مهران عباسی انارکی در گفت‌وگو با «آنا» با اشاره به این‌که در حال حاضر اجرای طرح خرید نشریات برگشتی وارد ماه پنجم شده و اماکن عمومی، فرهنگی و خیریه دریافت‌کننده این مجلات استقبال خوبی از طرح داشته‌اند، افزود: «با توجه به توزیع خوب مجلات در اسفندماه به‌ویژه در نوروز 95، استقبال از این طرح چه از سوی مدیران مسئول نشریات و چه از سوی مراکز دریافت‌کننده بسیار چشمگیر و روز افزون شده است.»

وی اظهار کرد: «در طرح خرید نشریات برگشتی، یک تیم کارشناسی، نشریه‌ای که فرم درخواست را ثبت کرده، بررسی می‌کند و چنانچه حائز شرایط اعلام شده و همچنین موضوع نشریه مرتبط و مناسب برای اماکن عمومی - فرهنگی گیرنده باشد، پذیرش می‌شود. البته نظر و نیاز برخی مراکز استفاده کننده با توجه به نوع مخاطب از این نشریات نیز در بررسی و دریافت مجلات لحاظ می‌شود.»

عباسی در عین حال تصریح کرد: «در این طرح نشریه‌ای خریداری خواهیم کرد که از سوی مراکز مدنظر برای اهدا، مورد درخواست باشد و خواننده مرتبط را در اماکن عمومی از جمله کتابخانه‌های حومه شهر و کتابخانه‌های دانشگاهی، ترمینال‌های مسافربری، بیمارستان‌ها، بهزیستی، دفاتر تامین اجتماعی، مراکز ترک اعتیاد، زندان‌ها، مراکز خیریه و عام المنفعه و ... را داشته باشند. البته مجلات عمومی، خانوادگی، کودک و نوجوان با استقبال و تقاضای بیشتری تاکنون روبرو شده‌اند.»

وی اضافه کرد: «این مراکز نیازمند مجلات مختلف و در تعداد بالا هستند اما اغلب توان مالی لازم برای خریداری و بهره‌برداری مخاطبان خود را ندارند.»

مشاور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: «هدف اولیه و اصلی اجرای این طرح ضمن کمک به اقتصاد مطبوعات، بازاریابی عمومی و معرفی محصول برای نشریات و افزایش سرانه مطالعه، کمک به ترویج فرهنگ مطالعه در اماکن فرهنگی و عمومی است که در حال حاضر و با توجه به اعلام رضایت مدیران و صاحبان امتیاز نشریات و نهادهای دریافت کننده در کنار اعلام رضایت مردم در نظرسنجی‌ها، تا حدود زیادی به اهداف تعریف شده، محقق شده است.»

عباسی همچنین تاکید کرد: «با توجه به اینکه در ماه‌های ابتدایی اجرای این طرح هستیم، از نظرات و پیشنهادات کارشناسان و اهالی فرهنگ و رسانه برای رفع نقایص و بهبود طرح، استقبال می‌کنیم و حتی در طراحی و برنامه‌ریزی کار از آن بهره‌مند خواهیم شد.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلات این طرح در فرودگاه‌ها و هواپیماها نیز توزیع می‌شود؟ گفت: «مسافران هواپیما چون عموماً از توان مالی مناسبی برخوردار هستند در جامعه هدف ما قرار ندارد و گروه مورد نظر ما دهک‌های پایین جامعه هستند یا مراکزی که بیشتر شاهد حضور این افراد هستیم و از نظر اعتبار و درآمد در مضیقه است.»

طرح خرید نشریات برگشتی از دی‌ماه در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد کلید خورده است که در اسفند با خرید 100 هزار نسخه‌ای، همراه بود. از میان 100 هزار نسخه مجله خریداری شده در ماه اسفند، برای نخستین‌بار، 60 هزار نسخه مجله در حوزه‌های خانواده، فرهنگی، اجتماعی، هنری، سیاسی، سرگرمی و ... نوروز امسال در ورودی راه آهن کشوری و همچنین قطارهای مسافربری خطوط ریلی کشور برای بهره‌برداری مسافران نوروزی توزیع شده است.

تاکنون و بدون احتساب فروردین و اردیبهشت، در طرح خرید مجلات برگشتی، بالغ بر 250 هزار نسخه از نشریات عضو با اعتباری بالغ بر 240 میلیون تومان خریداری و به صورت رایگان در اختیار مراکز عمومی - فرهنگی قرار گرفته است. تا پایان اسفند ماه 105 نشریه در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

کتابخانه‌ها، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، پایانه‌های مسافربری ریلی جاده‌ای، خوابگاه‌های دانشجویی، زندان‌ها و ندامتگاه‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت، سالن انتظار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، کمپ‌های ترک اعتیاد، بهزیستی، خیریه‌ها و... از جمله مراکزی هستند که در اولویت دریافت این بسته‌های فرهنگی رایگان هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین