کد خبر: ۳۶۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۹

مذاکره مستقیم با تهران آخرین تیر ترکش دیپلماسی آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : برای مثال با وجودی که کره شمالی از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای NPT خارج گردیده آمریکا همچنان به مذاکره با این کشور تحت چارجوب مذاکرات شش جانبه ادامه می دهد و ایران را متهم می کند که هدف ایران از انجام تحقیقات هسته ای ساخت سلاح هسته ای می باشد در حالیکه ایران همچنان به عضویت در این معاهده ادامه داده است.

برخورد متناقض دیگر بی تفاوتی آمریکا نسبت به عدم عضویت هند در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است که این خود نوعی نقض قوانین بین المللی منع گسترش تسلیحات هسته ای بشمار می رود ولی آمریکا بدون توجه به این مفاد با ادامه همکاری های هسته ای صلح آمیز خود با این کشور موافقت کرده است.

موضع گیریهای متناقض آمریکا در خصوص برنامه های هسته ای ایران از یک طرف و ناتوانی این کشور از متقاعد کردن کشورهای قدرتمندی مثل چین و روسیه برای موضع گیری علیه برنامه های هسته ای ایران از سوی دیگر باعث شده که روند مذاکرات هسته ای ایران و غرب برای مدت زیادی بی نتیجه دنبال شود.

 آمریکائیها که قصد داشتند اراده ایران برای از ادامه فعالیت های هسته ای خود را تحت الشعاع تهدیدات و دادن امتیازات اقتصادی قرار داده و مانع از سرگیری تحقیقات هسته ای شوند این روزها به این نتیجه رسیده اند که با تهدید و زور نمی توانند خللی در اراده ایران بوجود آورند.

همین مسئله سبب شده که آمریکائیها که تا چندی پیش به مذاکره با ایران تمایلی نشان نمی دادند به این نتیجه برسند که بهترین راه برای حل مناقشه هسته ای ایران مذاکره مستقیم با مقامات ایرانی است.

 "مريم راجكومار" از اعضاي پروژه عدم گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي موسسه مطالعاتي كارنگي آمريكا نيز در خصوص لزوم انجام مذاكرات مستقيم آمريكا با ايران گفته است: «بسته به نتيجه مذاكرات مستقيم (آمريكا) با كره‌شمالي، ایالات متحده ممكن است اقدام مشابهي را در قبال ايران انجام دهد ولي من فكر نمي‌كنم اين اتفاق بزودي انجام گيرد.» آمریکا در حال حاضر منتظر است تا نتیجه مذاکرات با کره شمالی به نتیجه برسد. 

"چارلز پريتچارد" از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمريكا كه در مذاكره با كره‌شمالي در مورد برنامه هسته‌اي اين كشور شركت داشته است با اشاره به اين دوره از مذاكرات مستقيم ميان آمريكا و كره‌شمالي و موفقيت دولت اين كشور در زنده نگه داشتن مذاكرات بمنظور ايجاد زمينه‌ها براي مذاكرات اصلي گفته است: «يك استراتژي مشابه مي‌تواند در متقاعد ساختن ايران براي كنار گذاشتن فعاليت‌هاي هسته‌اي خطرناكش كارساز باشد.»

اما جدا ازاینکه آمریکا حاضر به مذاکره مستقیم با مقامات تهران گردد این مسئله نیز حائز اهمیت است که واکنش تهران در خصوص پیشنهاد آمریکا چه خواهد بود و آیا مقامات تصمیم گیرنده در این خصوص تمایلی به پیشنهاد آمریکا از خود نشان می دهند یا خیر؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۸۴/۱۰/۲۱
0
0
مطلب جالبي بود
به نكات مثبتي اشاره شده بود. آمريكاپيها برخورد متناقضي در خصوص مساپل هسته اي كشورها دارند.
باز از اين مطالب كار كنيد و واقعيت ها را بيشتر منعكس كنيد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین