کد خبر: ۳۶۸۴۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷

عربستان با 116 میلیارد دلار بزرگترین وام‌دهنده به آمریکا در خاورمیانه

بر اساس اسناد منتشر شده، عربستان با خرید 116 میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا به بزرگترین طلبکار این کشور در میان کشورهای صادرکننده نفت تبدیل شده است. چین و ژاپن بزرگترین خریدار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا و اصلی‌ترین وام‌دهندگان به سیستم اقتصادی آمریکا هستند.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از پایگاه راشا تودی، وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اولین بار پس از چهار دهه اقدام به انتشار اسناد مالی مربوط به بزرگترین بستانکاران سیستم اقتصادی واشنگتن کرده است. در این میان اطلاعاتی درباره مالکان خارجی اوراق بهادار وجود دارد که نشان می‌دهد مجموع فروش اوراق قرضه آمریکا هشت درصد رشد داشته و به رکورد بی‌سابقه شش تریلیون و 290 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش ایسنا، چین با یک تریلیون و 240 میلیارد دلار بزرگترین وام دهنده به سیستم اقتصادی آمریکاست؛ پس از آن ژاپن با افزایش چهار درصدی اوراق خود طلب‌ از دولت واشنگتن را در ماه مارس به یک تریلیون و 140 میلیارد دلار رسانده است. جزایر کیمن، متعلق به بریتانیا واقع در دریای کارائیب با 265 میلیارد دلار پس از چین و ژاپن قرار دارد؛ اوراق قرضه این جزایر از ماه فوریه 9 / 3 درصد رشد داشته است.

در میان کشورهای صادرکننده نفت، عربستان در صدر قرار دارد اما در مجموع با داشتن 116 میلیارد و 800 میلیون دلار از اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا در جایگاه سیزدهم قرار دارد.

ویتنی اسمیت، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت، سابقا آمار کشورهای صادرکننده نفت تجمیع می‌شد اما برای اولین بار از سال 1974، این وزارتخانه تصمیم گرفت تا آمارها را به تفکیک کشورها اعلام کند تا بیشتر بتوان از آن استفاده کرد.

وی افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که در راستای شفافیت و قانون اعلام اطلاعات عمل کنیم. جداسازی بدهی‌ها و انتشار آن در واکنش به درخواست شبکه خبری بلومبرگ و طبق قانون آزادی اطلاع‌رسانی انجام شد.

آمار طلبکاری عربستان پیشتر با 14 کشور دیگر عضو اوپک از جمله کویت، نیجریه و امارات متحده عربی یکی اعلام می‌شد. در مجموع شش تریلیون و 290 میلیارد دلار از اوراق بهادار آمریکا در اختیار دولت‌ها و یا نهادهای خارجی است و از این میزان 65 درصد در دست دولت‌ها و خصوصا بانک‌های مرکزی است.

دولت آل سعود ماه گذشته اعلام کرد، اگر کنگره آمریکا قانونی را تصویب کند که ریاض را در دادگاه‌های آمریکا به عنوان همدست در حملات تروریستی 11 سپتامبر معرفی کند، "750 میلیارد دلار" از اوراق بهادار و دارایی‌های خود را در آمریکا به فروش می‌رساند. با این حال، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که انتشار آمار دقیق از اوراقی که عربستان در اختیار دارد هیچ ارتباطی به تهدیدهای این کشور ندارد.

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد، اسناد منتشر شده خزانه‌داری آمریکا سوالات تازه‌ای ایجاد کرده است چرا که ارقام اعلام شده با آنچه که از دارایی‌های عربستان در دست است، همخوانی ندارد. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ذخایر بانک مرکزی عربستان سعودی‌ (SAMA) به 587 میلیارد دلار می‌رسد و بر اساس عرف جهانی بانک‌های مرکزی دو سوم ذخایر خود را به صورت دلار نگه می‌دارند در حالی که آمار اعلام شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به این معناست که یک پنجم دارایی‌های بانک مرکزی عربستان به شکل دلار نگهداری می‌شود چرا که اوراق قرضه آمریکا از معتبرترین اسناد مالی دنیا هستند و یقینا سعودی‌ها ترجیح می‌دهند برای تبدیل ذخایر خود به دلار در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

یکی از کارشناسان مرکز بین‌المللی وودرا ویلیسون در واشنگتن به بلومبرگ گفت: سیاست همیشه با مخفی‌کاری همراه بوده و این شامل امور مالی هم می‌شود. آمار مذکور به این سوال پاسخ نداد که سعودی‌ها مالک چه میزان از بدهی آمریکا هستند و به طور شگفت‌آوری این آمار با هم مطابقت ندارد.

بدهی ملی آمریکا در حال حاضر 19 تریلیون و 160 میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود که کسری بودجه فدرال در دهه آتی رشد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
0
اونها هم نفت دارنند ما هم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین