کد خبر: ۳۶۸۵۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶

وعده جدید عربستان درباره حج ایرانی‌ها

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سعودی‌ها اخیرا اعلام کرده‌اند که حاضرند تمهیداتی را فراهم کنند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود، تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای که در آن عزت، کرامت و حرمت زائران حفظ نشده و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد، امضا نخواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، سعید اوحدی با اشاره به انتشار بیانیه اخیر وزارت حج و عمره عربستان، اظهار کرد: سه موضوعی که سعودی ها در این بیانیه به آن اشاره کردند، موضوعاتی نبوده که در مذاکرات اخیر به آنها پرداخته شده باشد.

وی افزود: ما با طرف سعودی بیش از 20 ساعت مذاکره داشتیم و ملاحظات ما در سه صفحه و 11 بند به آنها ارائه شد، امیدوار بودیم که طرف سعودی در بیانیه اش به شرایط و ملاحظات ما که توقعاتی منطقی و عقلانی بود، پاسخ می داد.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سعودی ها در این بیانیه به موضوع صدور ویزای الکترونیکی برای حجاج اشاره داشتند. همچنین عنوان کردند؛ ما در خصوص انتقال حجاج پیشنهادی داده ایم که مغایر با قوانین بین المللی صنعت هوانوردی است، درحالی که خواسته ما درباره پروازها همان چیزی است که سال های گذشته انجام می شد، چرا که بهره مندی زائران از خدمات پروازی کشور حق مسلم آن ها است.

وی افزود: البته در این بیانیه به درستی آمده که ما این تفاهم نامه را امضا نکردیم. ما اعتقاد داریم همانطور که عربستان اعلام می کند، حج از روابط سیاسی جدا است، پس شرایط مذاکره و تفاهم نامه ای که بخواهد به امضا برسد باید همانند سال های گذشته باشد و دقیقا به دلیل اینکه شروط ما در تفاهم نامه لحاظ نشد از امضای آن امتناع کردیم.

رییس سازمان حج و زیارت به دیدار اخیر با مراجع عظام تقلید نیز اشاره کرد و یادآور شد: مراجع عظام تقلید نیز بر دو موضوع و دغدغه مهم تضمین برای تأمین امنیت حجاج و حفظ عزت، حرمت و کرامت زائران تأکید دارند.

اوحدی با بیان این که طرف سعودی بر نظم زائران ایرانی اذعان دارد، گفت: با وجود این دیدگاه چه دلیلی دارد که سعودی ها بخواهند برای زائران ما محدودیت قائل شوند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری فاجعه منا، حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و رفتار دو پلیس فاسد در فرودگاه جده، اظهار کرد: این امری کاملاً منطقی است که ما با توجه به دغدغه مردم و زائران از طرف سعودی بخواهیم در خصوص تأمین امنیت حجاج به ما تضمین دهند، در حالی که ما نیز 20 راهکار خود را در این باره به صورت مکتوب و ترجمه شده به زبان عربی به آنها ارائه کردیم و لازم می دانیم این راهکارها که نتیجه ساعت ها جلسات کارگروه های تخصصی و نشست با هیئت های علمی است، به تفاهم نامه حج ضمیمه شود.

رییس سازمان حج و زیارت حفظ حرمت، کرامت و عزت زائران ایرانی را دغدغه جدی این سازمان و نظام دانست و بیان کرد: سال های گذشته شاهد برخی رفتارها و برخوردهای غیرمتعارف با زائران ایرانی در فرودگاه های عربستان بوده ایم، ما در مذاکرات از سعودی ها خواستیم که به شکل مکتوب به ما این اطمینان را بدهند که دیگر شاهد چنین رفتارهایی در مبادی ورودی آن کشور نباشیم.

او همچنین به بیانیه اخیز سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: ما در این بیانیه، صریح و شفاف خواسته های خود را اعلام کردیم. اگر عربستان اراده ای برای پذیرش حجاج ایرانی دارد، به صورت صادقانه و شفاف اعلام کند که کدام بند از خواسته های ما قابل نقد است.

وی افزود: اگر بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با جدیت پیگیر حج هستند، به دلیل آن است که حج فریضه و واجب شرعی است و حقی است که خداوند به زائران عطا کرده و نمی خواهیم به راحتی این حق از آنان سلب شود. البته تأکید می کنیم که اقامه آن ملزم به حفظ عزت و کرامت زائران و تأمین امنیت آن ها است.

رییس سازمان حج و زیارت با یادآور این نکته که اجرای عملیات حج هم اکنون وارد محدوده زمانی قرمز شده است، گفت: خوشبختانه ظرفیت خوبی در خانواده حج و زیارت وجود دارد، اما اگر اراده جدی در عربستان برای پذیرش زائران ایرانی وجود دارد، باید در روزهای آینده مشخص شود تا کمیته های ما هر چه زودتر بتوانند برای امضای قراردادهای مسکن، تدارکات و حمل و نقل عازم عربستان شوند.

او سپس به پیشنهاد اخیر سعودی ها اشاره کرد و گفت: اخیرا وزارت حج عربستان اعلام کرده که حاضر است تمهیداتی فراهم کند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود که این اقدامی مثبت و البته حق مسلم زائران و نتیجه پیگیری های انجام شده بوده است.

اوحدی بار دیگر تاکید کرد: قطعا سازمان حج و زیارت تفاهم نامه ای را که در آن عزت و کرامت و حرمت زائران حفظ نشود و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد امضا نخواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
0
این روش حج با توهین به ایرانیها ،بدترین نوع آن درکل جهانه
نکنید
سام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
0
به آن پيرمرد يا پيرزني و يا هر شخص ديگري كه كل آرزوش قبل از مرگ ، رفتن به خونه خداست - اونم بعد از ساليان زيادي كه يه مقدار پول پس انداز كرد و بعد از مدت ها كه نوبتش شده - بگيد كه : خودمان مسبب اين سبب هستيم.كسايي كه بي هيچ منطق و عقلانيتي به سفارت عربستان حمله كردند.و نه تنها باعث تنش در روابط ايران و عربستان شدند بلكه سبب قطع رابطه با كل كشورهاي همسايه و عربي شدند.اين اشخاص هزينه هاي زيادي به كشور تحميل كردند كه كوچيكش نرفتن حجاج به عربستان ميباشد.اين آقايون بايد جوابگوي اينهمه تنش در منطقه باشند.مسبب و نفرات مسئول حمله به سفارت عربستان بايد پاسخگوي زائرين خانه خدا باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
0
فقط یه سری چیزای کلی علیه همدیگه بلغور میکنن.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین