کد خبر: ۳۶۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۴ - ۰۰:۲۳

سفر آتي صدراعظم آلمان به آمريكا - اميدها، ابهامات برلين

آفتاب‌‌نیوز :  
اين نخستين ديدار مركل از آمريكا پس از انتخاب شدن به سمت صدراعظمي آلمان از حدود سه ماه پيش است. وي انتظار دارد كه با اين ديدار بهبود قابل توجهي در همكاريهاي دو كشور بويژه در عرصه سياسي ايجاد شود.
هر چند روابط برلين و واشنگتن در دوران "گرهارد شرودر" صدراعظم سابق آلمان به علت برخي مسايل ازجمله جنگ آمريكا در عراق به سردي گراييده بود، اما بي‌ترديد بازسازي و بهبود مناسبات دو كشور يكي از اولويت‌هاي سياست خارجي مركل در مبارزات انتخاباتي وي و احزاب ائتلاف مسيحي اين كشور ازجمله حزب دمكرات مسيحي بود.
مركل هم اينك نيز در پست صدراعظمي آلمان براي تحقق بهبود هرچه بيشتر روابط دو سوي آتلانتيك بشدت تلاش مي‌كند كه ازجمله اقدامات وي مي‌توان به تعيين مشاوراني اشاره‌كرد كه تمايل بيشتري به بهبود روابط برلين و واشنگتن دارند.
از همين روست كه مركل پس از به قدرت رسيدن، "برنت موتسلبورگ" مشاور سياست خارجي صدراعظم سابق را كه ديدگاهي ضد آمريكايي داشت و آلمان را به سمت روسيه سوق‌داد، بركنار و "كريستن هويسكن" را كه يكي از مشاوران "خاوير سولانا" نماينده عالي سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا بود، جايگزين وي كرد.
مركل همچنين در ابتدا با منصوب كردن "كلاوس شاريوت" به عنوان سفير آلمان در آمريكا به علت ديدگاههاي ضد آمريكايي وي مخالفت مي‌كرد اما پس از حل مساله گروگانگيري "سوزانه اوست هوف"، يك شهروند آلماني گروگان در عراق كه با مديريت شاريوت انجام شد، وي از مخالفت خود با اين انتصاب منصرف شد.
در نتيجه همين سياست‌ها و اقدامات بود كه بسياري‌از ناظران معتقد بودند با به‌قدرت رسيدن مركل، تنش‌هاي موجود بين آلمان و آمريكا كه از زمان شرودر باقي مانده بود، برطرف خواهد شد.
اما در اين ميان، مسايلي در مناسبات دو كشور رخ داد كه نشان داد حل اختلاف نظرهاي آلمان و آمريكا همچنان با دشواري‌هاي زيادي روبرو است.
ازسوي ديگر، موضوع پروازهاي محرمانه "سيا" در اروپا و بويژه از طريق فرودگاههاي آلمان كه در آنها تعداد نامعلومي از افراد مظنون به اقدامات تروريستي به بازداشتگاههاي مخفي اين سازمان در سراسر جهان بويژه در اروپا جابجا شدند، نيز يكي ديگر از مسايلي‌است كه در ماههاي اخير با واكنش بسيار منفي سياستمداران احزاب مختلف و نيز افكار عمومي آلمان مواجه و باعث بروز مشكلاتي در روابط برلين و واشنگتن شده است.
پروازهاي "سيا" و انتقال محرمانه بازداشت‌شدگان ، پيش از اين موضوع ديدار "فرانك والتر اشتاين ماير" وزير امور خارجه آلمان با "كاندوليزا رايس" همتاي آمريكايي‌اش در واشنگتن و همچنين موضوع ديدار رايس با مركل و اشتاين ماير در برلين نيز بود و با توجه به اينكه اختلاف نظر دو كشور در اين رابطه هنوز حل نشده و ابهاماتي همچنان وجود دارد، بنظر مي‌رسد بخش مهمي از مسائل مورد بحث در سفر قريب‌الوقوع مركل به آمريكا، به اين موضوع اختصاص خواهد داشت.
همچنين موضوع آزادي "حمادي"، يك شهروند لبناني كه به اتهام قتل يك نظامي نيروي دريايي آمريكا در سال ‪ ۱۹۸۷‬ميلادي در آلمان به حبس ابد محكوم شده بود، در ماههاي گذشته يكي ديگر از مشكلات موجود در روابط دو جانبه بوده است.
از ديگر موضوعات مورد اختلاف بين دو كشور بويژه در ماههاي اخير، مي‌توان به انتقاد صريح مقامات آمريكايي از آلمان در زمينه بودجه نظامي برلين اشاره كرد.
از سوي ديگر، تلاش صدراعظم آلمان براي بهبود كامل مناسبات آلمان و آمريكا با دشواريهاي ديگري ازجمله برخي نظرات مخالف احزاب آلماني مواجه است. از جمله اين نظرات مي‌توان به ديدگاههاي حزب سوسيال دمكرات آلمان كه هم اكنون دولت مركل با اتكا به ائتلاف با اين حزب زمام امور در آلمان را در دست گرفته، اشاره كرد.
از همين رو، در درون دولت جديد آلمان هم اكنون اين مشكل وجود دارد كه مركل تا چه اندازه مي‌تواند به آمريكا نزديك شود بدون اينكه حزب سوسيال دمكرات و وزيرخارجه اين حزب اشتاين ماير دلخور شوند و از سوي ديگر، حزب سوسيال دمكرات و وزير امور خارجه آلمان تا چه اندازه مي‌توانند از واشنگتن دور شوند بدون اينكه اسباب ناراحتي صدراعظم مركل را فراهم كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین