کد خبر: ۳۶۹۰۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱

زمان تحویل بخش‌های دیگری از اس-۳۰۰ به ایران

روسیه چندین بخش دیگر از سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ را تا پایان سال جاری میلادی به ایران تحویل خواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از "ولادمیر کوژین" دستیار ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو تا پایان سال جاری میلادی چندین بخش از سامانه دفاع موشکی اس-300 را به ایران تحویل خواهد داد.

به گزارش تسنیم، کوژین اضافه کرد که روسیه تا کنون "تقریبا" یک بخش را تحویل ایران داده است.

در چارچوب راهبرد تکمیل شبکه دفاع هوایی جمهوری اسلامی ایران، تهران سال 2007 قرار داد خرید چند سامانه دفاعی و غیرتهاجمی را با روسیه امضا و بخشی از وجه آن را پرداخت کرد.

با وجود لازم الاجرا بودن این قرار داد و اینکه خرید مجموعه های دفاعی شامل هیچگونه ممنوعیت سازمان ملل و حتی تحریم های یکجانبه و غیرقانونی ضد ایرانی اتحادیه اروپا و آمریکا نبود، اما فشارهای رژیم صهیونیستی و واشنگتن بر رییس جمهوری پیشین روسیه در سال 2010 سبب اختلال در اجرای این قرار داد شد که جمهوری اسلامی در رایزنی با مسکو در زمان ریاست جمهوری دمیتری مدودیف، تلاش بسیاری کرد مقامات روس را به وفای به عهد ترغیب کند.

بعد از ادامه تعلل مسکو در روند تحویل سامانه اس 300، بحث احتمال پیگیری قضایی پرونده در محاکم بین المللی مطرح و به اطلاع روسیه رسید و همزمان چندین جلسه هماهنگی برای رفع اختلافات دو کشور با محوریت بازگرداندن سامانه های موشکی به روند واگذاری به ایران، برگزار شد.

تعلل روسیه در تحویل این سامانه های دفاعی که توان بسیار بالا و دقیق مقابله با نفوذها و تهدیدهای هوایی و همچنین رصد و انهدام چندگانه پرنده های دشمن را دارد، سبب شده بود تا روابط دو کشور تحت تاثیر این پرونده قرار بگیرد و همچنین وجهه بین المللی روسیه در اجرای قراردادهای امضا شده و نهایی را زیر سوال ببرد.

هرچند تاخیر روسیه در تحویل این سامانه تاثیر کاهنده بر روابط اقتصادی و سیاسی تهران و مسکو نگذاشت، ولی سبب شد ایرانیان با احتیاط به توسعه روابط با روسیه بنگرند و در پی ساز وکارهایی باشند که مانع تاخیر در اجرای قرار دادهای لازم الاجرا با این کشور باشد.

اما با تغییر دولت روسیه و آشکار شدن بیشتر اهداف سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران با بهانه جویی های هسته ای و استفاده ابزاری از کشورها در این مسیر، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه مارس 2015 رسما اعلام کرد که ممنوعیت فروش سامانه اس 300 به ایران لغو شده است که این تصمیم با واکنش انفعالی رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شد.

مقامات رژیم صهیونیستی که زمان دولت مدودیف بارها با سفر به روسیه لغو کامل و غیرقابل بازگشت قرار داد را می خواستند، درصدد برآمدند فشارها بر کرملین را دوباره تجدید کنند، اما اظهار نظرهای شفاف و صریح پوتین و دیگر مقام های ارشد روسی و رایزنی مقامات تهران و روسیه در باره روند اجرای این قرارداد 8 ساله تل آویو را در ناامیدی کامل قرار داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین