کد خبر: ۳۶۹۸۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
آیت‌الله امینی، امامی‌کاشانی، هاشمی‌شاهرودی و جنتی در صف ریاست‌خبرگان

در مهمترین دوره خبرگان چه‌خواهد گذشت؟ گزینه‌های ریاست‌ چه‌کسانی‌ هستند؟

خبرگان پنجم در شرایطی روز سه‌شنبه، چهارم خردادماه، آغازبه‌کار خواهد کرد که در نوع خود می‌تواند یکی از مهم‌ترین دوره‌های خبرگان در تاریخ جمهوری اسلامی باشد. از فعالیت‌های قبل از انتخابات این دوره گرفته تا حالا که بحث ریاست آن داغ است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اخیرا در گفت‌‌‌‌وگوی مفصلی با «آفتاب‌‌نیوز» درباره ریاست مجلس خبرگان پنجم گفته بود فردا در مهمترین دوره خبرگان چه‌خواهد گذشت؟ گزینه‌های ریاست‌ چه‌کسانی‌ هستند؟«فعلاً بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم... در آنجا نیاز نیست که انسان رئیس باشد و همین که در خبرگان باشم، خوب است. ولی اگر خدای نکرده زمانی لازم باشد که اقدامی شود، اگر حضور داشته باشم، خیلی با ریاست فرق ندارد.» همین‌گفته آیت‌الله درباره عدم نامزدی برای ریاست خبرگان کافی بود تا برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی به گمانی‌زنی درخصوص نامزدهای ریاست مجلس خبرگان پنجم بپردازند.

به گزارش آفتاب، هرکدام از این رسانه‌ها نیز با توجه به گرایش سیاسی خود و به‌نقل‌از برخی فعالان سیاسی و چهره‌ها و اعضای مجلس خبرگان رهبری، افرادی را برای ریاست‌ مجلس خبرگان معرفی کرد‌ه‌‌اند.

پنجمین رئیس کیست؟

روزنامه «شرق» در همین‌باره نوشته است: خبرگان پنجم در شرایطی روز سه‌شنبه، چهارم خردادماه، آغازبه‌کار خواهد کرد که در نوع خود می‌تواند یکی از مهم‌ترین دوره‌های خبرگان در تاریخ جمهوری اسلامی باشد. از فعالیت‌های قبل از انتخابات این دوره گرفته تا حالا که بحث ریاست آن داغ است. اگر در ادوار پیشین این مجلس، به‌ویژه تا مقطع خبرگان سوم، به‌ویژه ردصلاحیت روحانیون متعلق به جریان چپ خبرساز بوده است؛ از خبرگان چهارم موضوع رقابت‌های قبل از انتخابات به میان مردم کشیده شد و در خبرگان پنجم که هفتم اسفند سال گذشته برگزار شد، این موضوع به اوج خود رسید. اکنون، ریاست این مجلس در کانون توجه قرار گرفته است؛ موضوعی که قرار است روز سه‌شنبه بعد از تشکیل هیأت‌رئیسه سنی، بحث و بررسی شده و هیأت‌رئیسه دائم و اعضای آن انتخاب شوند.

گزینه‌های ریاست

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در رأس فهرست خبرگان مردم به عنوان نفر اول تهران جایگاه خود را در این مجلس تثبیت کرد، یکی از مهم‌ترین گزینه‌های ریاست به شمار می‌رود؛ گرچه خود چندی پیش در گفت‌وگو با سایت آفتاب اعلام کرده بود که فعلا قصد کاندیداتوری ندارد. آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی هم گفته بود که نظر هاشمی‌رفسنجانی به ورود آیت‌الله امینی به عرصه رقابت است؛ بنابراین به نظر می‌رسید که تا قبل از روز چهارم خرداد رقابت بین نماینده آیت‌الله هاشمی و احتمالا آیت‌الله احمد جنتی باشد

جنتی نامزد می‌شود یا نمی‌شود؟

اما نامزدشدن یا نشدن آیت‌الله جنتی برای ریاست خبرگان، محل بحث خبرگزاری‌ها و سایت‌های همسوی اصولگرایان بود. جنتی به عنوان نفر شانزدهم از تهران توانست به حضور متوالی خود در خبرگان تداوم ببخشد و گمان آن می‌رود که یکی از نامزدهای جدی برای ریاست مجلس خبرگان باشد. ابراهیمی این احتمال را در حالی رد کرد که سایت رسا، پوشش‌دهنده اخبار حوزه علمیه قم، در واکنشی اعلام کرد که اتفاقا آیت‌الله احمد جنتی بنای نامزدی برای ریاست خبرگان را دارد و درخواست‌ها دراین‌باره را پذیرفته است. رسا این خبر را به نقل از منبع آگاهی نوشته که نامی از آن نبرده است.

به گزارش آفتاب، آیت‌الله موحدی‌کرمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز درباره نامزدی آیت‌الله جنتی به خبرگزاری تسنیم گفته است: جمع زیادی از اعضای خبرگان خواستار ریاست آیت‌الله جنتی بر مجلس خبرگان هستند...بنده به هیچ‌عنوان کاندیدای ریاست خبرگان نخواهم شد. آیت‌الله موحدی‌کرمانی همچنین از احتمال کاندیداتوری هاشمی‌شاهرودی و امینی برای ریاست خبرگان خبر داد.

روزنامه شرق درباره آیت‌الله ابراهیم امینی می‌نویسد: یکی از مسن‌ترین چهره‌های خبرگان این دوره است و در هیأت‌رئیسه سنی هم جای خواهد گرفت، ازجمله گزینه‌هاست. حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی هم به انتخاب گفته است که «اگر آقای هاشمی و آقای امینی نیایند، فرد بعدی که می‌تواند تا اندازه‌ای جریان اعتدال را هدایت بکند، آقای امامی‌کاشانی است».سایت انتخاب همچنین امروز در خبری نوشت که «با درخواست تعداد زیادی از اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و نظر مساعد برخي مراجع تقليد و توصيه شخصيت‌هاي برجسته انقلاب، آيت الله ابراهيم اميني عصر امروز كانديداتوري رياست مجلس خبرگان را پذيرفت.»

بنابراین تا به اینجا به‌جز آیت‌الله احمد جنتی و مؤمن، دیگر نامزدهایی که از آنها به عنوان گزینه‌های محتمل نام برده شده، در فهرست مورد حمایت هاشمی در دروه پنجم خبرگان حضور دارند. دوره‌ای که دو غایب برزگ دارد؛ یعنی آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله مصباح‌یزدی، یکی رئیس جامعه مدرسین و خبرگان چهارم و دیگری عضو این تشکل حوزوی که پدر معنوی جریان پایداری هم به حساب می‌آید. 

درهمین حال، آیت‌الله نورمفیدی، عضو مجلس خبرگان به سایت انتخاب گفته است که احتمال کناره‌گیری تمامی کاندیداهای ریاست خبرگان به‌نفع آیت‌الله امینی وجود دارد. 

نگاهی به خبرگان ملت در آستانه فصلی نو

خبرگزاری ایسنا نیز نوشته است: مجلس خبرگان رهبری در این 33 سال تقریباً روزهای کم‌حاشیه‌ای را پشت سر گذاشته است. از همان 23 تیر 62 که مرحوم مشکینی توانست با 45 رأی در مقابل 13 رأی احمد آذری قمی به ریاست خبرگان برسد و هاشمی رفسنجانی نایب رئیس اول شد تا زمان درگذشت شیخ علی مشکینی یعنی 8 مرداد 1386 نفرات اول و دوم هیأت رئیسه ثابت بودند. مشکینی شیخ‌الرئیس بود و هاشمی رفسنجانی نایب رئیس اول. البته نایب رئیسی دوم در دوره اول با فوت ربانی املشی به ابراهیم امینی رسید و در دوره دوم و سوم هم امینی همچنان نایب رئیس دوم باقی ماند اما با کاندیدا نشدن امینی در دوره چهارم، محمد یزدی که برای اولین بار واد مجلس خبرگان می‌شد به نایب رئیسی این دوره رسید.

قصه خبرگان چهارم با سایر ادوار تفاوت داشت و یکی از خبرسازترین ادوار این مجلس بود. اگر تصمیم تاریخی خبرگان اول در انتخابات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جانشینی امام راحل را خبرسازترین تصمیم (14 خرداد 68)، معرفی آیت‌الله منتظری به عنوان قائم مقام امام (ره) (آبان 64) و پذیرش استعفای او (فروردین 68) را اتفاقات مهم دوره اول خبرگان بدانیم بعد از آن انتخابات مختلف هیأت رئیسه در دوره چهارم از خبرسازترین فعالیت‌های خبرگان در طول این سال‌ها به حساب می‌آید.چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری چهار رئیس مختلف را تجربه کرده است. دوره‌ای که انتخابات آن در 24 آذر 1385 برگزار شد و برای آنکه با انتخابات مجلس همزمان شود دو سال به عمر آن افزوده شد و برخلاف سیار ادوار 10 سال طول کشید. اولین اجلاسیه دوره چهارم اول اسفند 85 با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز و نوزدهمین و آخرین اجلاسیه این دوره 18 و 19 اسفند 94 برگزار شد. دوره‌ای که سه‌شنبه این هفته (4 خرداد 95) با آغاز به کار دوره پنجم عملاً پایان خواهد یافت.

خبرگان چهارم کار خود را با ریاست آیت‌الله مشکینی، نایب رئیس اول و دوم هاشمی رفسنجانی و محمدی یزدی آغاز کردند و قربانعلی دری نجف‌آبادی و سیداحمد خاتمی نیز منشی هیأت رئیسه شدند، اما تنها پنج ماه پس از تشکیل دوره چهارم شیخ‌الرئیس همیشگی خبرگان در 8 مرداد 86 بعد از 25 سال ریاست درگذشت. روحانی مورد اعتمادی که در دهه 60 مسئول گزینش و اعزام قضات از سوی امام (ره) شد و در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای بازنگری قانون اساسی نیز حضور داشت.

با درگذشت شیخ علی مشکینی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در غیاب رئیس مرحوم نیز ریاست جلسات سالانه را بر عهده داشت در انتخابات ریاست اسفند 87 شرکت کرد و توانست با کسب 51 رأی رقابت را از آیت‌الله یزدی که 26 رأی آورده بود ببرد و دومین رئیس خبرگان شود.

انتخابات هیأت رئیسه خبرگان هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و نوبت بعدی در اجلاسیه 89 بود اما در این میان اتفاقات سال 88 باعث شد تا برخی سیاسیون در داخل و خارج مجلس خبرگان علیه ریاست هاشمی رفسنجانی بر این نهاد که طبق اصول 107، 108 و 111 قانون اساسی وظیفه انتخاب و نظارت بر رهبر را بر عهده دارد، موضع‌گیری‌هایی انجام دهند.

شیخ اعتدال که ایام پیش و پس از انقلاب اسلامی فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده بود این بار نیز برای مصلحت نظام در آخرین لحظه از کاندیدا شدن برای ریاست خبرگان انصراف داد تا آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی که در انتخابات میان‌دوره‌ای به این مجلس راه یافته بود و برای اولین بار عبای خبرگان را بر تن می‌کرد خیلی زود شولای ریاست را هم بر دوش بیاندازد و سومین رئیس خبرگان چهارم لقب بگیرد.با ریاست پدرخوانده جناح راست، محمد یزدی و سیدمحمود هاشمی شاهرودی نیز نواب رئیس اول و دوم شدند و دری نجف‌آبادی و احمد خاتمی نیز همچنان منشی هیأت رئیس باقی ماندند تا هیأت رئیسه یکپارچه در اختیار جامعتین قرار گیرد.

اما قصه ریاست خبرگان چهارم تمامی نداشت چرا که این ریاست به مهدوی کنی هم سازگار نبود و او بعد از کمتر از چهار سال ریاست ابتدا به کما رفت و چند ماه بعد در 29 مهر 93 درگذشت تا باز هم بحث ریاست خبرگان بالا بگیرد. تا برگزاری اجلاسیه اسفند 93 هاشمی شاهرودی ریاست موقت خبرگان را در دست گرفت و حتی در انتخابت ریاست کاندیدا هم اما چون هاشمی رفسنجانی، محمد یزدی و محمد مومن نیز کاندیدا شده بودند برای جلوگیری از تشتت آراء کنار کشید. این‌بار در انتخابات هیأت رئیسه این محمد یزدی بود که در انتخاباتی که در طول ادوار خبرگان سابقه نداشت که به مرحله دوم کشیده شود در مرحله دوم با 47 أی توانست ...بر مسند ریاست خبرگان تکیه بزند تا خبرگان چهارم چهارمین رئیس عمامه سفید خود را نیز تجربه کند.هاشمی شاهرودی و موحدی کرمانی نیز نواب رئیس اول و دوم شدند و دری نجف‌آبادی و احمد خاتمی کرسی منشی هیأت رئیسه را حفظ کردند.

از میان 86 نماینده خبرگان چهارم 10 نفر در طول این 10 سال از دنیا رفتند که شاید شاخص‌ترین آنها پس از مشکینی و مهدوی کنی، شیخ عباس واعظ طبسی بود که به خاطر کسالت حتی در انتخابات دوره پنجم نام‌نویسی نکرد و غروب 7 اسفند پس از آنکه رأی خود را صبح همان روز به صندوق انداخته بود به کما رفت و 14 اسفند دار فانی را وداع گفت.علی‌محمد محمدی گیلانی (تهران)، ابوالقاسم خزعلی (خراسان رضوی)،‌ حسام‌الدین مجتهدی (کردستان)، حسین معصومی زرندی (کرمانشاه)، مختار امینیان (گیلان)، سیدحسن طاهری خرم‌آبادی (لرستان) و سیدصابر جباری (مازندران) دیگر خبرگانی بودند که در طول دوره چهارم از دنیا رفتند.32 چهره جدید در میان نمایندگان دوره پنجم خبرگان حضور دارند و این مجلس نسبت به دوره چهارم 38 درصد تغییر کرده است و دو کرسی نیز نسبت به ادوارگذشته به آن اضافه شده و با سهم جدید کرج، خبرگان پنجم 88 نفره خواهد بود.

نقشه مخالفان هاشمی

خبرگزاری ایلنا نیز با اشاره به معرفی آیت‌الله جنتی برای نامزدی ریاست خبرگان از سوی برخی رسان‌های اصولگرا، نوشته است: قابل پیش‌بینی بود که مخالفان هاشمی و ضربه خوردگان از نتایج انتخابات خبرگان بازی را به هم بزنند و نقشه‌ای را پیش ببرند تا ریاست هاشمی رفسنجانی را در مجلس خبرگان به چالش بکشند؛ حتی اگر پانزده منتخب از شانزده منتخب تهران از میان یاران هاشمی باشند باز هم مخالفان هاشمی امیدوارند با پیش کشیدن ملاقات دختر بزرگ آیت‌الله هاشمی با یکی از همبندانش و انتشار مشکوک تصاویر این دیدار، سعی کنند به جایگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضربه بزنند.با این حال هاشمی از همه بهتر می‌داند که رای مردم به او، رقیب اصلی را از میدان به در کرده است. 

روزامه آرمان نیز در همین‌باره نوشت: اين روزها بحث رياست مجلس خبرگان در محافل سياسي و البته حوزوي مطرح مي‌شود. اما اين موضوع به دليل حساسيت بالا نيازمند مراقبت‌هایي هم هست، چنان كه آيت‌ا... بطحايي نماينده دور پنجم مجلس خبرگان با بيان اينكه در انتخاب رئيس مجلس خبرگان بايد از تاريخ عبرت بگيريم گفت: آنهايي كه در گذشته بر خط منافع شخصي و جناحي حركت كردند، نه تنها سودي نبردند، بلكه خسران دنيا و آخرت نيز نصيبشان شد و وظيفه ماست كه در انتخاب مان رضايت خدا را در نظر بگيريم.
 
دیدار «خبرگان پنجم» با رهبر انقلاب

به گزارش آفتاب، اجلاس پنجمین دوره مجلس خبرگان فردا(سه‌شنبه 4 خرداد) با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضور سران سه قوه و سفرای کشورهای خارجی آغاز می‌شود.هیئت‌رئیسه سنی، مسئولیت برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه دائمی را بر عهده دارد. در این انتخابات، رئیس مجلس خبرگان و نواب رئیس و اعضای کمیسیون‌ها مشخص می‌شوند و هیئت 5 نفره‌‌ای برای تنظیم بیانیه پایانی تشکیل می‌شود.در روز چهارشنبه اجلاس به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کند و برخی نمایندگان به قرائت نطق‌های پیش از دستور می‌پردازند. در روز پنجشنبه نیز اعضای خبرگان به زیارت مرقد مطهر امام راحل رفته و بعد از تجدید میثاق با آرما‌ن‌های امام راحل با رهبر معظم انقلاب ملاقات می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین