کد خبر: ۳۷۰۷۸۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
رییس ستاد انتخابات کشور مطرح کرد:

اگر داستان اصفهان پیش نمی‌آمد خیلی خوب بود/چاره‌ای جز عقب‌نشینی مقابل شورای نگهبان نداشتیم/به فرمانداران برخورد

رئیس ستاد انتخابات کشور رعایت دقیق قانون انتخابات، رعایت بی طرفی وزارت کشور و اعتقاد به حق‌الناس بودن رای مردم را از جمله عوامل برگزاری انتخابات آرام و باشکوه دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدحسین مقیمی با بیان اینکه برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری یک اقدام ملی بود که با همکاری همه نهادها، قوا، رسانه‌ها و همچنین حضور مردم بسیار باشکوه برگزار شد گفت: ما تجربه تلخ یا سختی در این انتخابات نداشتیم و اگر داستان اصفهان پیش نمی‌آمد خیلی خوب بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه همچنان پای ثبت‌نام از دوازده هزار نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم اظهار کرد: برای ثبت‌نام از این تعداد به وزارت کشور انتقاد وارد شد در حالیکه ما قانون انتخابات را اجرا کردیم.

معاون سیاسی وزیر کشورهمچنین با بیان اینکه سه ماموریت اجرای اقتصاد مقاومتی، تکریم ارباب رجوع و پی‌گیری مسائل اجتماعی شهرستان‌ها به عهده فرمانداران گذاشته شده است افزود: این امکان وجود دارد که اگر فرمانداری نتواند این ماموریت‌ها را به خوبی اجرا کند، جابجا یا تغییر کند بنابراین تغییرات احتمالی فرمانداران به دلایل سیاسی و انتخاباتی نیست زیرا فرمانداران انتخابات را به خوبی اجرا کردند.

متن کامل گفت‌وگوی محمدحسین مقیمی با ایسنا درباره روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و مسائل پیش آمده در این زمینه، نحوه تعامل وزارت کشور با شورای نگهبان و جابجایی فرمانداران به شرح زیر است:

وزیر کشور از ما رعایت سه اصل را خواست

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در زمان صدور احکام اعضای ستاد انتخابات، وزیر کشور سه مسأله را به ما یادآوری کرد و خواهان رعایت آن‌ها شد گفت: موضوع اول این بود که رهبری رای را حق‌الناس می‌دانند و ما باید در وزارت کشور از حق مردم صیانت کنیم. موضوع دوم رعایت دقیق قانون انتخابات و موضوع سوم هم رعایت بی طرفی وزارت کشور در تمامی مراحل انتخابات بود. ما هم این سه اصل را پذیرفتیم و با رعایت این اصول انتخابات را برگزار کردیم.

وی در ادامه افزود: تمام تلاش ما در روند برگزاری انتخابات این بود که این سه موضوع را محقق کنیم و خدا را هم شاکریم که توانستیم بسیار خوب عمل کنیم. این که نتیجه انتخابات در 207 حوزه در انتخابات مجلس و 31 حوزه در انتخابات مجلس خبرگان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، بیانگر موفقیت ما در اجرای این سه اصل است.

وزارت کشور از گروه‌های سیاسی رسمی در مقابل خودسرها پشتیبانی کرد

مقیمی درباره اتهامات وارده به وزارت کشور در خصوص طرفداری از یک جناح سیاسی در انتخابات خاطرنشان کرد: هرکسی در کشور می‌تواند از این حرف‌ها بزند که ما نباید پاسخگوی دیگران باشیم بلکه باید مسؤول عمل خود باشیم. وقتی شورای نگهبان نتیجه انتخابات را تایید می‌کند یعنی انتخابات سالم برگزار شده است. این انتخابات در آرامش کامل و با کمترین مشکل امنیتی برگزار شد. در انتخابات گذشته در برخی مناطق ناامنی وجود داشت ولی این‌بار انتخابات با شور و نشاط و با امنیت کامل برگزار شد وجریان‌های سیاسی کشورهم فعالیت‌های خود را به طور کامل انجام دادند و اکنون هیچ حزب رسمی در کشور نداریم که بگوید با محدودیت برای فعالیت‌های انتخاباتی مواجه بوده است. هر کجا هم که برخی محدودیت‌ها توسط برخی گروه‌های غیررسمی و خودسرشکل می گرفت، وزارت کشور از گروه‌های سیاسی رسمی پشتیبانی کرد.

معاون سیاسی وزیر کشورهمچنین با بیان اینکه تبلیغات انتخابات هم بدون مشکل برگزار شد و همه توانستند در چارچوب قانون تبلیغات کنند تصریح کرد: هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند برای داوطلب تائید صلاحیت شده‌ای نتوانسته تبلیغات کند یا با محدودیت مواجه شده است. ما در این انتخابات نشان دادیم جامعه از رشد سیاسی خوبی برخوردار است و وقتی ما شرایط را آماده کردیم، احزاب در چارچوب قوانین برنامه‌های خود را ارائه کرده و فعالیت کردند.

گزارشی به ما نرسید که از امکانات دستگاه‌های اجرایی برای تبلیغات استفاده شد

رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اتهام دخالت مسئولان اجرایی در انتخابات گفت:‌ وزیر کشور در یک اقدام ابتکاری از همه مدیران وزارت کشور که خواهان حضور در انتخابات بودند خواست سه یا چهارماه جلوتر از موعد قانونی استعفا دهند تا این شائبه به وجود نیاید که آنها از امکانات دولتی استفاده می‌کنند. این حکم وزیر کشور، قانون نبود بلکه تدبیر وزیر کشور برای کاهش شائبه‌ها بود.

مقیمی در همین رابطه افزود: در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده که اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت نمی‌توانند له یا علیه داوطلبی فعالیت کنند. بنابراین کارمندان دولت اگر در وقت غیراداری بدون ذکر منصب خود فعالیت کنند، منع قانونی برای آن‌ها وجود ندارد ولی اگر در ساعات اداری بخواهند فعالیت کنند باید مرخصی بگیرند. در این مسیر هم هیچ کارمند دولتی نمی‌تواند از امکانات دولتی له یا علیه کسی استفاده کند. البته منظور از امکانات دولتی همه امکاناتی است که از بودجه عمومی دولت تشکیل شده و در واقع منظور از امکانات دولتی یعنی امکانات نهادهای حاکمیتی.

وی در ادامه با بیان اینکه ما به همه استان‌ها بخشنامه کردیم که نسبت به اجرای این بخش از قانون انتخابات حساس‌تر باشند اظهار کرد: در طول انتخابات گزارشی به ما نرسیده که از امکانات دستگاه‌های اجرایی برای تبلیغات استفاده شده است اگر گزارشی هم به ما می رسید حتما به آن رسیدگی می کردیم. کسانی هم امروز ادعا می‌کند که دولت از امکاناتش به نفع یک جریان استفاده کرده باید به ما اعلام کنند که چه فردی در چه اداره‌ای این اقدام را انجام داده است زیرا وقتی ادعاها مصداقی باشد ما حتما به آن رسیدگی می‌کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره نحوه رسیدگی به شکایات داوطلبان انتخابات تصریح کرد: پس از پایان انتخابات هرکسی می‌تواند به نحوه برگزاری انتخابات به هیأت‌های اجرایی و نظارت شکایت کند. البته هم زمان افراد هم می‌توانند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. در ابتدا به شکایات در هیأت‌های اجرایی و نظارت رسیدگی می‌شود و اگر تخلف اثرگذاری انجام نشده باشد، هیأت‌های اجرایی و نظارت آن را صورت جلسه کرده و موضوع تمام می‌شود اما اگر تخلف اثرگذار باشد به شورای نگهبان گزارش می‌شود.

مقیمی در ادامه درباره رسیدگی به شکایات در حوزه انتخابیه ماکو اظهار کرد: پس از شمارش آرای این حوزه، نفر اول بیست رای کم داشت تا 25 درصد آرای حوزه را به دست آورد. وی شکایتی را اعلام کرد مبنی بر اینکه رای او درست شمرده نشده است. بعد از شکایت او هیأت‌های اجرایی و نظارت تعدادی از صندوق‌ها را بازشماری کرده و طی این بازشماری، 25 رای به آرای این نفر افزوده شد و چون این مسأله در نتیجه انتخابات تاثیرگذار بود، هیأت‌های اجرایی و نظارت نتیجه را به شورای نگهبان گزارش کردند و این بار تمام صندوق‌ها بازشماری شد و شورای نگهبان هم به همان نتیجه هیأت‌های نظارت و اجرایی رسید و فرد مذکور در همان دور اول انتخاب شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا آقای حدادعادل تاکنون مستندی از شکایت خود ارائه کرده است؟ گفت:‌ تا الان که گزارشی به دست ما نرسیده ولی خبر ندارم که آیا اسناد و مدارکی هم به شورای نگهبان فرستاده است یا خیر.

اگر از جابجایی سازمان یافته جمعیت مطلع می‌شدیم حتما جلوی آن را می‌گرفتیم

معاون سیاسی وزیر کشور هم‌چنین درباره جابجایی‌های جمعیت در روز انتخابات از یک حوزه به حوزه دیگر خاطر نشان کرد: در قانون نیامده است که کسی نمی‌تواند در مرحله اول در حوزه دیگری رای بدهد اما ما اگر از جابجایی سازمان یافته جمعیت مطلع می شدیم حتما جلوی آن را می‌گرفتیم که چند مورد هم اتفاق افتاده که ما تذکر داده و توصیه کردیم که این افراد بازگردند. ما تا جایی که متوجه شدیم جلوی این نوع جابجایی جمعیت را گرفتیم ولی احتمال دارد در جایی هم متوجه این جابجایی نشده باشیم.

مقیمی در پاسخ به این پرسش که این جابجایی‌ها متعلق به کدام جریان سیاسی بود، گفت: ما در برخورد با تخلفات دنبال این نبودیم که تخلف به کدام جریان مرتبط است. ما همواره به مسئولان اجرایی انتخابات توصیه می کردیم که با هرکسی که تخلف کرد با او برخورد کنند.

پس از بازشماری آرا در مشهد نتیجه انتخابات این حوزه تغییر نکرد

وی درباره اعتراض به نتیجه انتخابات در شهر مشهد هم گفت:‌ پس از اعلام نتایج، عده‌ای شکایت کردند که رای ما درست خوانده نشده است. پس از اعلام شکایت آن‌ها، اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت صندوق‌ها را بازشماری کردند که نتایج در برخی از صندوق‌ها تغییر کرد که البته آن هم به دلیل اشتباه سهوی در شمارش آرا بود . پس از بازشماری آرا، اختلاف آرای شمارش شده در حدی نبود که نتیجه انتخابات تغییر بکند.

مقیمی درباره شکایت در تبریز نیز اظهار کرد: در تبریز هم بعد از اعلام شکایات،‌ هیأت‌های اجرایی و نظارت صندوق‌ها را بازشماری کردند که نتیجه دور اول تائید شد اما داوطلبان دوباره شکایت کردند که شورای نگهبان دوباره آرا را بازشماری کرد.

به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور با وجود اعضای هیأت نظارت، نماینده وزیر کشور و نماینده داوطلب در شعب امکان تخلف بسیار کم است. وزیر کشور هم در این دوره در پای هر صندوق یک نماینده داشت که کسی او را نمی شناخت.

طبق قانون چاره‌ای جز عقب‌نشینی در مقابل شورای نگهبان نداشتیم

وی در ادامه با اشاره به تعامل خوب وزارت کشور و شورای نگهبان در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وزیر کشور به ما درباره تعامل سازنده با شورای نگهبان توصیه زیادی کرد و ما هم هر اقدام خود را با تایید شورای نگهبان انجام می‌دادیم . کارشناسان ما و شورای نگهبان دائما با هم جلسه داشتند که یکی از نتایج این همکاری‌ها، انتخاب یک هیأت اجرایی برای دو انتخابات بود. در واقع ما در وزارت کشور کار اجرایی انتخابات انجام می دادیم و شورای نگهبان کار نظارت و در این بین همکاری و تعامل خوبی میان ما شکل گرفته بود.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چرا در موارد اختلافی با شورای نگهبان، وزارت کشور عقب‌نشینی می کرد گفت: ما چاره دیگری نداشتیم. به طور مثال در ارتباط با ماشینی کردن انتخابات ما همه اقدامات لازم را انجام دادیم اما شورای نگهبان مخالف برگزاری این انتخابات بود و طبق قانون تا شورای نگهبان تائید نمی کرد ما نمی توانستیم انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم و البته امیدواریم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بتوانیم توافق شورای نگهبان را در این زمینه به دست آوریم. شورای نگهبان هم باید اطمینان کامل پیدا کند که از رای مردم در انتخابات الکترونیکی صیانت می‌شود.

تجربه تلخی از برگزاری انتخابات ندارم

مقیمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تجربه سخت یا تلخی از برگزاری انتخابات داشتید گفت: نه تجربه تلخی نداشتیم فقط اگر داستان اصفهان پیش نمی آمد خیلی خوب بود . درروند برگزاری انتخابات وزیر کشور و رئیس جمهور همواره در جریان نحوه برگزاری انتخابات بودند. ما همیشه به وزیر پاسخگو بودیم و وی مدام من را احضار می کرد و از مسائل پیش آمده در انتخابات از من سوال می‌کرد البته وزیر دراجرای انتخابات دخالت نمی کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در پیش از برگزاری انتخابات در حوزه‌هایی مانند کوهدشت و ایذه دعواهای محلی داشتیم اظهار کرد: اما انتخابات بدون هیچ مشکلی در این حوزه‌ها برگزار شد، البته معاون امنیتی وزیر کشور مسئولیت امنیت کوهدشت را مستقیما بر عهده گرفت و فرماندار این شهر گفت که من انتخابات را بدون هیچ مشکلی برگزار می کنم که همین اتفاق هم افتاد.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه تاکید کرد:‌ حتی یک مورد هم نداشتیم که در حوزه‌ای کمبود تعرفه پیش بیاید وقتی هم که انتخابات در طرشت دیرتر برگزار شد ما مورد سوال قرار گرفتیم با این وجود سعی کردیم که در برگزاری انتخابات هیچ مشکلی ایجاد نشود.

به فرمانداران برخورد که چرا از آن‌ها آزمون می گیریم

رئیس ستاد انتخابات کشوررعایت دقیق قانون، رعایت بی طرفی وزارت کشور و اعتقاد به حق‌الناس بودن رای مردم را از جمله عوامل برگزاری انتخابات آرام و باشکوه دانست و گفت:‌ وزیر کشور وقتی به من حکم داد بر رعایت این سه اصل تاکید کرد و ما هم تمام اقدامات خود را بر اساس این سه شاخص انجام دادیم. ما جلسات متعددی برای فرمانداران برگزار کردیم تا آن‌ها را برقانون انتخابات مسلط کنیم و حتی در این بین به فرمانداران هم برخورد که چرا از آن‌ها آزمون می گیریم.

مقیمی در ادامه یادآور شد: من در جلسات به فرمانداران و بخشداران می گفتم که باید بی‌طرف باشند و در مسیر اجرای انتخابات فرقی بین مخالف و موافق خود نگذارند و برای آن‌ها فقط قانون ملاک باشد. من به آن‌ها گفتم اگر بی طرفی را رعایت کنید شما فرماندار جمهوری اسلامی ایران هستید وگر نه فرماندار این نظام نیستید. کسانی که می‌گویند ما به فرمانداران گفتیم که از چه کسی حمایت کنند کاش یک بار در جلسات ما حضور داشتند تا در جریان نحوه برگزاری این جلسات قرار می‌گرفتند. ما به فرمانداران می‌گفتیم شما باید به گونه‌ای یکسان با کسی که تا دیروز به شما فحش می داد و کسی که رفیق شماست عمل کنید.

ما همچنان پای ثبت‌نام‌ از دوازده هزار نفر هستیم

وی با اشاره به ثبت‌نام دوازده هزار نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: برگزاری انتخابات کار خیلی سختی بود و عنایات خدا هم متوجه ما شد که توانستیم انتخابات را با شکوه و سالم برگزار کنیم. این انتخابات با شور سیاسی خوبی هم همراه بود که از مصادیق آن ثبت‌نام دوازده هزار نفر برای انتخابات و حضور فعال همه جناح‌های سیاسی بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش که چرا به وزارت کشور به خاطر ثبت‌نام از این تعداد انتقاد می‌شود اظهار کرد: ما همچنان پای ثبت‌نام‌ از 12هزار داوطلب انتخابات هستیم زیرا قانون انتخابات را در مرحله ثبت‌نام اجرا کردیم حالا بعضی‌ها در مورد ثبت‌نام این تعداد حرف‌هایی می زنند که باید از‌آن‌ها بگذریم.

چراهای رسانه‌ها موجب علاقمندی مردم به انتخابات شد

مقیمی در بخشی دیگری از صحبت های خود در مورد نقش رسانه‌ها در برگزاری باشکوه انتخابات گفت: رسانه‌ها موجب علاقمندی داوطلبان و مردم برای حضور در انتخابات شده اند. رسانه‌ها به اهمیت انتخابات پرداختند و در جریان برگزاری انتخابات چراهای زیادی مطرح کرده که این چراها موجب شد مردم با علاقمندی بیشتری انتخابات را دنبال کنند. رسانه‌ها همواره در تمامی مراحل انتخابات نقش مهمی در ایجاد شور سیاسی داشتند و بسیار خوب عمل کردند. ما هم در وزارت کشور امکانات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار دادیم و تعامل خوبی با آن‌ها داشتیم و اطلاع‌رسانی وزارت کشور به خوبی انجام شد.

انتخابات، دلیل جابجایی فرمانداران نیست

معاون سیاسی وزیر کشور درباره تغییرات استانداران و فرمانداران خاطر نشان کرد: این انتخابات سالم و باشکوه برگزار شد و مجریان انتخابات به خوبی عمل کردند که نشانه آن هم تائید 207 حوزه انتخابیه توسط شورای نگهبان بود. برگزاری انتخابات یکی از وظایف استانداران، فرمانداران و بخشداران است و این افراد ده‌ها وظیفه دیگر هم دارند. اکنون بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است و فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان‌ها وظیفه اجرای این مهم را دارند. از سویی گزارش مسائل اجتماعی شهرستان‌ها هم مطرح شده و در این زمینه دستورات رهبری به ما رسیده است که باید آن‌ها را اجرا کنیم. وزیر کشور هم بر تکریم ارباب رجوع تاکید دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما در جلسه اخیر خود در مشهد 4 ساعت درباره اقتصاد مقاومتی، سه ساعت در مورد مسائل اجتماعی و یک ساعت هم در مورد تکریم ارباب رجوع با فرمانداران صحبت کرده ایم گفت:‌ فرمانداران وظیفه دارند که این ماموریت‌ها را هم به خوبی اجرا کنند. بنابراین اگر جابجایی هم انجام شود به دلیل انتخابات نیست زیرا شاید استاندار یا فرمانداری نتواند این مسئولیت‌ها را اجرا کند. از سویی هم ممکن است عده‌ای از فرمانداران بازنشسته شوند که البته سیاست کلی وزارت کشور این است که تغییرات از درون وزارت کشور انجام شود یعنی مثلا معاون بخشداری ارتقای درجه پیدا کرده و بخشدار شود.

مقیمی درباره دلیل تغییر استاندار خوزستان هم خاطرنشان کرد: آقای مقتدایی از استانداران باسابقه ما و همچنین از مدیران ارشد وزارت نفت بودند که از یک سال پیش می‌گفت می‌خواهم بروم اما وزیر کشور هم مدام با آن مخالفت می کرد. مقتدایی وقتی دید نمی‌تواند از طریق وزارت کشور به هدف خود برسد از طریق وزارت نفت اقدام کرد زیرا او کارمند وزارت نفت است. وزیر کشور هم پس از اینکه وزارت نفت با بازنشستگی او موافقت کرد، دستور جابجایی مقتدایی را صادر کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور در پایان درباره جابجایی‌های مقتدایی در استان خوزستان هم گفت: وزارت کشور این جابجایی متعدد در مدت زمان کم را قبول ندارد و ما باید بررسی کنیم که این تغییرات به چه دلیلی انجام شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
1
5
کاش پیش نیامده بود؟ خوب حالا که پیش آمده چی؟ هیچی؟
ایرج توفیقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
1
0
حق با کی بود.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
0
اقای مقیمی نفرمایید
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
5
وزیر کشور به دلیل عملکرد ضعیف در ردصلاحیت ها و دفاع نکردن از مینو خالقی شایسته استیضاح و برکناری است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین