کد خبر: ۳۷۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۲

ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت وضعیت را پیچیده تر خواهد کرد

آفتاب‌‌نیوز : اما درکنفرانس خبری که بعد از این دیدار در کاخ سفید برگزار شد، بوش از تعیین طرح تحریم هایی که در صورت ارجاع ایران به شورای امنیت، ممکن است به ایران تحمیل شود، سر باز زد.
نیویورک تایمز، درج این خبر نوشت: بوش در حالی که سعی داشت از قرار دادن آمریکا در موضعی که خواستار اقدام عملی بر علیه ایران باشد، در حالیکه مذاکره با کشورهای دیگر بویژه روسیه و چین درجریان است، خودداری کند گفت: «من نمی خواهم بر آنچه که شورای امنیت باید انجام دهد، تأثیر بگذارم، اما فکر می کنم که منطقی است کشوری که تلاشهای دیپلماتیک را رد کرده، به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شود.
نیویورک تایمز همچنین می افزاید: با توجه به ماهیت متغیر دیپلماسی، تعدادی از کشورها از جمله چین، آلمان، فرانسه و ژاپن این طور نشان داده اند که در این مرحله نسبت به اعمال علیه ایران که 100 درصد ذخائز نفت جهان را در اختیار و بعد از روسیه بیشترین ذخائر گاز دنیا را دارد، بی میل هستند.
چین که روزانه 300 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کند، از مخالفین جدی اعمال تحریم بر علیه ایران می باشد. فرستادة چین در سازمان ملل گفته است: «ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مسأله را پیچیده تر می کند.»
با وجود تمام این بی ثباتی ها، خانم مرکل همکاری چند روز اخیر اروپا و آمریکا را بسیار موفق دانست و پیوستن کشورهای دیگر به آنها برای ایجاد موضعی مشترک را خواستار شد.
روز پنج شنبه، آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا به همراه واشنگتن مذاکراتی را در مورد ایران انجام دادند. آنها گفتند تمام آنچه را که می توانند انجام می دهند و اینکه شرایط کنونی می تواند زمان ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت باشد.
دیپلماتهای آمریکایی می گویند مهم ترین مسأله در استراتژی آنها این است که دنیا را متقاعد کنند که این آمریکا نیست که به دنبال اعمال تحریم علیه ایران است بلکه این خواسته جامعه جهانی است.
پنج عضو دائمی شورای امنیت بعلاوه آلمان روز دوشنبه در لندن در مورد مسأله هسته ای ایران گفتگو می کنند. آنها امیدوارند بتوانند جلسه اضطراری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای را برگزار کنند که می تواند باعث ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شود.
حتی اگر پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده شود، ممکن است در مرحله اول تنها ممکن است بیانیه ای علیه ایران صادر و از آن خواسته شود تعلیق فعالیتهای هسته ای اش را ادامه دهد.
مقامات چندین کشور از اظهار نظر کامل در مورد تحریم ها سر باز زدند.
مارتین جاگر سخنگوی وزارت خارجه آلمان با اشاره با تحریم های عجولانه گفت: «ما الان می خواهیم با شرکای خود مشورت کنیم.»
جان باتیس ماتی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفته است: «در این مرحله، سؤال در مورد تحریم ها زود است.
وزیر امور خارجه ژاپن تاروآسو نیز گفتگو با خبرنگاران گفته است: حتی اگر ایران به شورای امنیت فرستاده شود این لزوماً به معنی اعمال تحریم نیست. ژاپن روزانه بیش از نیم میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می کند. ژاپن همچنین در پروژه توسعة میدان نفتی آزادگان ایران سرمایه گذاری کرده است.
روسیه بار دیگر از ایران خواست تعلیق تحقیقات هسته ای را از سر بگیرد و گفت این مسأله می تواند باعث ارجاع ایران به شورای امنیت شود. وزیر دفاع روسیه سرگئی ایوانف در گفتگو با خبرگزاری اینتر فلکس گفت: «من نمی توانم به طور کامل مانع از این سناریو شوم.» وی افزود: «این امر کاملاً ممکن است اتفاق بیفتد.»



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین