کد خبر: ۳۷۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۹

سیاست های متضاد کنگره و کاخ سفید در قبال خاورمیانه

آفتاب‌‌نیوز :

بهر حال بازسازی سیاست های منطقه ای در کنگره امریکا به موضوعی پیچیده تبدیل شده ولی با سیاست های رئیس جمهوری این کشور در منطقه در تضاد کامل است. در ابتدا عنوان شد که جلوی تولید سلاح های کشتار جمعی عراق گرفته می شود سپس کاخ سفید ادعا کرد، حمله به عراق قسمتی از مبارزه علیه تروریسم بوده است. نئو محافظه کاران این کشور تاکید کردند که برقراری دموکراسی در عراق، موتور اصلاحات در جهان عرب را روش خواهد کرد.
ولی پس از گذشت مدت زمان طولانی و عدم دستیابی به مدرکی مشخص، حمایت مردم از آنچه در عراق به وقوع پیوست بسیار کاهش یافت تا حدی که امریکا تا نوامبر مایل نبود که سیاست های خود را به طور مشخص بیان کند ولی پس از اظهارات جک مورتا، نماینده حزب دموکرات و حمایت وی از عقب نشینی از عراق، کاخ سفید مجبور به بیان بخشی از تفکراتش در عراق شد.
دولت بوش با بکار گیری سیاست خروج از عراق سعی کرد نظر جوامع بین الملل و مردم امریکا را در خصوص حمایت از وی در جنگ عراق جلب کند ولی به رغم برگزاری انتخابات پنتاگون اعلام کرد که فقط عده معدودی از سربازان امریکایی از بغداد خارج خواهند شد.
بهر حال نفوذ کنگره در خاورمیانه کاهش یافت. در سودان نماینده امریکا سعی کرد با مذاکرات دو جانبه از جنگ در این منطقه بکاهد و صلح و آرامش را بین شورشیان این منطقه حاکم کند.
در ماه اخیر، دولت بوش تلاش زیادی در خصوص برقراری صلح و آرامش بین فلسطین و اسرائیل انجام داد و خواستار آن شد که هر دو طرف مناقشه گذشته را فراموش کنند و به آرامش بیاندیشند. کاخ سفید با تشویق اسراییل از عقب نشینی از نوار غزه از مقامات این رژیم خواست تا به فلسطینیان اجازه حضور بیشتری را در منطقه بدهند و موضوع فلسطین به عنوان یکی از مهم ترین مباحث مورد بررسی در کنگره امریکا عنوان شده است.
طی سال های 2005-2004 بوش، دولت مصر به عدم برقراری دموکراسی و ایجاد جامعه مدنی متهم کرد و فشارهای زیادی را به مقامات این کشور به ویژه پس از سفر رایس در ماه ژوئن وارد کرد ولی اکنون امریکا با کاهش فشارهای بین المللی بر مقامات این کشور خواستار کاهش تنش های در جهان است.
برای بررسی سیاست های پیچیده جدید بوش در جهان باید منتظر اقدامات بعدی وی باشیم. بهر حال کاخ سفید خواستار نرمش در خصوص کشورهای منطقه خاورمیانه است و فشار بوش بر کنگره در راستای سیاست های کاخ سفید، برای آینده وی در جهان و به ویژه حفظ محبوبیتش در بین مردم امریکا بسیار نامناسب خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین