کد خبر: ۳۷۵۰۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱

موسوی لاری: اگر برجام بد بود نتانیاهو از آن حمایت می کرد

وزیر اسبق کشور گفت: اگر برجام رخدادی منفی بود نتانیاهو از آن تعریف و حمایت می کرد و همچنین مورد حمایت تندروهای جمهوری خواهان و لابی صیهونیست ها در آمریکا قرار می گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، عبدالواحد موسوی لاری نماینده مردم لار در مجلس اول و نماینده مردم تهران در مجلس سوم و وزیر کشور در دولت اصلاحات با ایرنا به گفت و گو نشست.
وی به ایرنا گفت: اگر برجام کاملا منفی بود چرا رهبری از آن حمایت کردند؟ چرا مجلس نهم از آن حمایت کرد؟ مشخص است برجام منافعی هم برای ما داشته است.
وی تصریح کرد از یک سو همه دلسوزان نظام آن را اقدامی مثبت می دانند و از طرف دیگر شرورترین دشمنان نظام مخالف برجام هستند. خود این نکته، معیاری برای عاقلانه بودن پذیرش برجام است.

لاری ادامه داد: شما قبل از برجام اگر می خواستید کالایی به ارزش دلاری یک میلیون دلار بخرید باید با دور زدن تحریم ها چند برابر آن را هزینه می کردید و سرمایه های پولی کشور را هدر می دادید ولی الان این مشکل وجود ندارد. درست است که سوئیفت را هنوز همه بانک ها اجرا نکرده اند ولی موانع قانونی سوئیفت برطرف شده است.

** دنیا به دنبال بازتعریف رابطه خود با ایران است
عضو شورای عالی اصلاح طلبان گفت: همین الان 7 میلیارد دلار از هند طلب داریم. اینکه نخست وزیر هند به ایران می آید به خاطر این است که دیگر نمی تواند پولهای ما را به بهانه تحریم ها بلوکه کند. چون هند فقیر است و به این راحتی نمی تواند این پول را پس دهد دنبال راهی می گردد تا ایران به وی وقت دهد.
وی اظهار داشت: این یعنی برجام موثر بوده است چرا که قبل از برجام این کشور جواب سلام ما را هم نمی داد چون تحریم وجود داشت و دست ما به جایی بند نبود. هند و بسیاری از کشورها اکنون می خواهند رابطه خود با ایران را متناسب با شرایط بین المللی ایران که ارتقا یافته است تعریف و تنظیم کنند. موارد بی شماری در این باره وجود دارد که از حوصله بحث خارج است.
لاری ادامه داد: البته من اغراق در دستاوردهای برجام را رفتاری دشمنانه می دانم نه دوستانه. یعنی آنهایی که از برجام در افکار عمومی یک فرشته نجات می سازند یا افرادی که آن را یک هیولای مخوف می دانند هر دو به ضرر نظام و کشور کار می کنند. برجام یک معاهده حقوقی تام و تمام بین المللی نیست بلکه یک توافق است که عده ای بر اساس مصالح ملی کشور برای آن پای میز مذاکره رفتند و با حمایت هایی که از صدر تا ذیل مملکت از آنها صورت گرفت آن را به نتیجه رساندند.
لاری ادامه داد: برجام موانع زیادی را برطرف کرد. مثالی می زنم. فرمانده وقت قرارگاه خاتم می گفت 'وقتی فاز 16 و 17 عسلویه را تحویل گرفتیم هیچ شریک اروپایی حاضر نشد با ما همکاری کند.' اما الان چطور است؟ این ظرفیت در دنیا به وجود آمده که سرمایه گذاری های وسیعی در عسلویه و نقاط مستعد کشور انجام شود. ولی مشروط بر آنکه هیاهوهای داخلی کاهش پیدا کند و امنیت و آرامش بر فضای تصمیم گیری کشور حاکم شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اگر مسیر خردورزی در مجلس و دولت تقویت شود و بتوانیم سرمایه های خارجی را جذب کشور کنیم می توان پروژه های اقتصادی را فعال کرد. رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز پیامد مثبت آن خواهد بود. به تبع آن آسیب های اجتماعی نیز کم می شود و بسیاری از مسائل حاد کشور در مسیر کاهش یافتن و حل شدن قرار می گیرد.
لاری ادامه داد: البته این بستگی دارد که مسئولان چقدر از این بستر فراهم شده درست استفاده کنند. اگر آنها تحت تاثیر هیاهوها قرار نگیرند و خردورزانه تصمیم بگیرند من مطئنم ما در 6 ماه دوم امسال به سمت بهبود شرایط اقتصادی حرکت خواهیم کرد.

** اقتصاد مقاومتی و ضرورت ترمیم کابینه
وی در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود: اقتصاد مقاومتی طبق تعریف این است که در شرایط فشارهای همه جانبه ای که از ناحیه دشمن وارد می شود و با توجه به محدودیت منابع، بتوان با گرفتن تصمیمات عاقلانه و بالا بردن بهره وری ها مسیر توسعه را دنبال کرد.
وی تصریح کرد: دولت هم برای این کار باید دست به اصلاحاتی در کابینه خود بزند. شبهه ای ندارم که آقای روحانی نتوانسته در انتخاب کابینه آنطور که دلش می خواسته است رفتار کند. چرا که جو حاکم بر مجلس این اجازه را به وی نمی داد. طبعا الان که ترکیب مجلس تغییر کرده باید تغییراتی را به خصوص در تیم اقتصادی خود ایجاد کند. هماهنگی لازم در تیم اقتصادی دولت دیده نمی شود.
لاری گفت: بازخوانی و بازسازی راه طی شده دولت در سه سال گذشته ضروری است. شناخت آقای روحانی از وزرایش هم بیشتر شده و بصیرت بهتری پیدا کرده است. شاید سه سال پیش به نظر ایشان فلان وزیر برای مسئولیت فعلی خوب بوده ولی الان به این نتیجه رسیده باشد که وی در جای دیگر موثرتر می تواند باشد. این مساله ای عادی در امر مدیریت است.
وزیر اسبق کشور ادامه داد: همین طور در بخش های سیاسی و فرهنگی نیز دولت باید خود را روزآمد کند چرا که این قسمت نیز با توجه به شرایط خاص سال 92 چیده شد. یک سال وقت زیادی برای یک دولت است. می توان در این مدت یک برنامه را مطرح و آن را دنبال کرد. برنامه ششم توسعه باید در مجلس مطرح شود. آقای روحانی باید متناسب با فضای جدید کار خود را دنبال کند.

** اقتصاد باید به ریل اصلی خود بازگردد
لاری ادامه داد: واژه های 'اقدام و عمل' که رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی آورده اند یعنی بحث های نظری کافی نیست اینکه تئوری های این نوع اقتصاد تا در جامعه پیاده نشود فایده ای ندارد. بندهایی که در اقتصاد مقاومتی آمده است را باید در بستر عمل آورد. لازمه آن هم همکاری مجلس و دولت است. این بستر اکنون فراهم است و بهانه ها دیگر کم شده است. اگر دولت نتواند با همراهی مجلس گره ای از مشکلات را باز کند دیگر نمی تواند بگوید مجلس با دولت همکاری نکرده است.
وی تصریح کرد: در قرارگاه اقتصاد مقاومتی شخص آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری فرمانده است. رهبری و رئیس جمهوری هم از آن پشتیبانی کرده اند. مجلس هم همراه است. همه دست به دست هم می توانند موانع را برطرف کنند. بنابراین اگر نهادی است که خارج از ضابطه این قرارگاه( اقتصاد مقاومتی) عمل می کند می توان آن را به ریل برگرداند.
لاری اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در گذشته این بوده است که برخی از نهادها خارج از مناقصه و مزایده پروژه ها را می گرفتند. یا بخش دولتی به جای واگذاری به بخش خصوصی به شبه دولتی ها واگذار شده است. اینها باید دوباره به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. اتفاقا یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی بها دادن به بخش خصوصی است. باید اقتصاد بخش خصوصی از حاشیه به متن وارد شود. شخص آقای جهانگیری هم باید از اختیارات خود در این رابطه استفاده کند.
وزیر اسبق کشور گفت: آقای جهانگیری و دوستانش ببینند بخش خصوصی در چه نقاطی به حاشیه رانده شده است. تعارف هم نکنند. اگر نهادی در این باره مقاومت کرد هم از همان تشکیلات اقتصاد مقاومتی که طراحی شده است استفاده کنند. از رهبری هم کمک بگیرند. اگر فلان نهاد در مقابل یکی از پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی که مردمی کردن اقتصاد است مقاومت می کند باید با آن برخورد شود.
نماینده اسبق مجلس ادامه داد: هشت سال کشور آن روش های غلط را پیش گرفت. طوریکه دیگر رویمان نمی شود از آن دوران حتی یاد کنیم. آنهمه اختلاس و دزدی و بریز و بپاش ها نشان داد که مشی درستی اتخاذ نشده بود و باید اصلاح شود.

** برجام 2 مفاهمه داخلی است
وی به برجام 2 هم اشاره کرد و گفت: آقای رئیس جمهور در مناسبات بین المللی و حل بزرگترین معضل دیپلماسی کشور موفق عمل کرد.
لاری افزود: وقتی در حوزه مناسبات بین الملل آن مشکل بزرگ را حل کردیم چرا نتوانیم آن را در داخل ادامه دهیم. مشکلات داخلی ما روشن است. بخش خصوصی کاملا از گردونه تاثیرگذاری در اقتصاد حذف شده است که باید آن را به جایگاه اصلی خود برگرداند. قدرت اثر گذاری اجتماعی احزاب ما به حداقل رسیده است که بایست به طور قانونمند و در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی احزاب را فعال کرد.
وی تصریح کرد: چه کسی قرار است ما را به اهدافمان در سند چشم انداز برساند؟ دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادها و ارگان ها در کنار احزاب سیاسی . چرا نباید بتوانیم با مفاهمه و همدلی در عین داشتن سلایق متفاوت کار را پیش بریم؟ باید قدم برداریم و به جای برچسب زدن به یکدیگر، اتحاد و انسجام را دنبال کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین