کد خبر: ۳۷۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۹

هدیه ای که نصیب خودی ها شد

آفتاب‌‌نیوز : بعد از آغاز به کار دولت جدید «صفار هرندی» وزیر ارشاد ضمن باز پس گیری مسئولیت این کار از انجمن صنفی و محول کردن آن به وزارت ارشاد اعلام کرد که این کمک هزینه به صورت نقدی در اختیار خبرنگاران قرار می گیرد. اما آغاز پرداخت این هدیه که مبلغ آن حدود 3 میلیون ریال بود و نحوه اختصاص آن به خبرنگاران با اعتراضات گسترده روزنامه نگاران و رسانه های گروهی مواجه شد.
این اعتراضات بیشتر شامل تبعیض در چگونگی و میزان پرداخت آن مبلغ بود. در حالی که معاونت مطبوعاتی داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هرگونه پاسخگویی در این زمینه طفره می رود، رجبعلی مزروعی، رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران با اعلام این مطلب که مبلغ واقعی 696 میلیون تومان بوده و نه 1 میلیون دلار اظهار می داردکه به علت سلب مسئولیت از انجمن صنفی و محول کردن آن به وزارت ارشاد در دولت جدید قادر به پاسخگویی در این زمینه نیست.
به دنبال این امر و با پیگیری های که خبرنگار «آفتاب» انجام داد، مشخص شد که بسیاری از خبرنگاران این هدیه را دریافت نکرده اند به شکلی که گاه در یک روزنامه یا خبر گزاری از 6 نفر عضو یک گروه خبری تا 5 نفر هم این هدیه را دریافت کرده اند ولی به یک نفر باقی مانده بدون هیچ دلیلی این مبلغ پرداخت نشده است. همچنین بسیاری از خبرنگاران از تبعیض قائل شدن معاونت مطبوعات داخلی بین خبرگزاری ها و رسانه های نزدیک به دولت و خبرگزاری های مستقل و غیر دولتی خبر دادند و بیان کردند که هیچ مکانیسم و چارچوب مشخصی برای اهدای این مبلغ وجود نداشته است.
در برخی از خبرگزاری ها هم اگر چه با اختصاص این مبلغ به خبرنگاران موافقت شده اما مدیریت این مجموعه ها به دلیل آنچه که شائبه بروز اختلاف بین خبرنگاران نامیده اند از دریافت این هدیه چشم پوشی کرده و قضیه را معلق نگه داشته اند.
در همین حال مسئول روابط عمومی خبرگزاری مهر با اعلام اینکه از حدود 90 نفر خبرنگار این مؤسسه تنها نزدیک به 30 نفر موفق به دریافت این مبلغ شده اند می گوید: «در روزنامه تهران تایمز نیز که یک روزنامه بین المللی با تعداد زیادی خبرنگار است فقط 4 یا 3 نفر این هدیه را دریافت کرده اند.»
وی گفت: در ابتدا لیستی از تمام خبرگزاری ها و مطبوعات به وزارت ارشاد ارسال شد که در این لیست تمام خبرنگاران عضو، جهت دریافت هدیه معرفی شده بودند اما وزارت ارشاد این لیست را به خبرگزاری ها بازگشت داده و با تعیین سقف عددی برای هر روزنامه یا خبرگزاری، آنها را مکلف کرده که در چارچوب این سقف عددی اقدام به معرفی خبرنگاران کنند که این امر باعث اختلافات زیادی بین خبرنگاران و مدیریت مؤسسات شده است. این در حالی بوده که اسماعیلی مدیر عامل خبرگزاری مهر در گفتگوی کوتاهی عملکرد وزارت ارشاد را در این زمینه «موفق» اعلام کرد. این فعل و انفعالات باعث شد که خبرنگار آفتاب در تماسی با «عماد افروغ» رئیس کمیته فرهنگی مجلس که پیش از این قول پیگیری قضیه را داده بود، از نتیجه این پیگیری ها آگاه شود که «افروغ» در پاسخ با اعلام اینکه در نامه ای به صفار هرندی وزیر ارشاد خواستار روشن شدن ابعاد این قضیه شده، گفت تا مشخص شدن پاسخ این نامه، از پاسخگویی در این زمینه معذور است.
در این حال، «کریم ارغنده پور» دبیر سابق انجمن صنفی روزنامه نگاران با ارسال نامه ای به رجبعلی مزروعی رییس انجمن صنفی ضمن انتقاد از پرداخت وجوه نقدی تحت عنوان هدیه به خبرنگاران از هیأت مدیره این نهاد خواست که به عنوان متولی حفظ حقوق و حریم روزنامه نگاران، اجازه ندهد رویه های نامیمون، ساحت عرصه مظلوم روزنامه نگاری را بیش از این شکننده کند.
با بالا گرفتن انتقادات در این زمینه و در حالی که معاونت مطبوعات داخلی وزارت ارشاد با این توجیه که خود با خبرگزاری ها تماس خواهد گرفت و به همین دلیل از هرگونه توضیح در این زمینه خودداری می کند، «بدرالسادات مفیدی» دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران با اعلام این نکته که طبق نظر آقای خاتمی قرار بود این مبلغ صرف اهدای لوازم خبرنگاری به روزنامه نگاران بشود و در همان زمان مسئولیت این امر به انجمن صنفی روزنامه نگاران که بزرگترین نهاد صنفی مطبوعات است محول شد گفت: «در جلسه هیأت مدیره انجمن تصویب شد که این مبلغ به عنوان کمک هزینه خرید لپ تاپ به خبرنگاران اختصاص داده شود، در همین رابطه انجمن اقدام به ثبت نام از متقاضیان کرد که در حدود 2000 نفر از اعضا با مراجعه به انجمن اقدام به ثبت نام برای دریافت لپ تاپ کردند، اما به علت کارشکنی که در این ارتباط صورت گرفت و این نکته که ظاهراً وارد کردن این تعداد لپ تاپ کاسبی عده ای را کساد می کرد، موفق به این کار نشدیم.»
وی ادامه داد: «در دولت آقای احمدی نژاد وزارت ارشاد، مجدداً این مسئولیت را از انجمن صنفی پس گرفته و به معاونت مطبوعات داخلی ارجاع داد.
این معاونت نیز بدون هیچ مشورتی با انجمن صنفی طی نامه ای لیست کسانی که برای دریافت لپ تاپ ثبت نام کرده بودند را از ما خواست که ما هم ناچاراً این لیست را به وزارت ارشاد تحویل دادیم.»
مفیدی ضمن بیان این مطلب که وی بارها در این زمینه با آقایان صحفی، مختارپور و ظهوریان مذاکره کرده، اظهار داشت: «من یکبار به مدیر کل مطبوعات داخلی آقای ظهوریان تذکر دادم که لیست کسانی که برای دریافت لپ تاپ ثبت نام کرده بودند با کسانی که مایل به دریافت هدیه دولت هستند متفاوت است و این دو مقوله کاملاً از هم جدا هستند.»
دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران تصریح کرد: «در آخرین جلسه، هیأت مدیره انجمن تصویب شد که انجمن صنفی، اطلاعیه ای در خصوص این قضایا منتشر کند تا ابعاد قضیه برای همه روشن بشود.»
وی در پاسخ به این سوال که چرا طبق تصویب هیأت مدیره انجمن، روزنامه نگار فقط به کسی اطلاق می شود که در رسانه های مکتوب عضویت داشته باشد گفت: در آن هنگام طبق اساسنامه انجمن صنفی این استفسار صورت گرفت ولی اکنون یک اصلاحیه موقت به اساسنامه اضافه شده که اعضای خبرگزاری های غیردولتی هم می توانند به عضویت انجمن صنفی روزنامه نگاران در بیایند.»
در هر صورت واکنش ها به نوع تخصیص این مبلغ به خبرنگاران بسیار متفاوت است هر چند که اکثر خبرگزاری ها و مطبوعات به شدت نسبت به این امر اعتراض دارند و وزارت ارشاد را به نداشتن ضابطه مشخص و جانبداری از برخی رسانه های خاص متهم می کنند. اما مایل به بیان مخالفت و اعتراض خود نیستند زیرا از این هراس دارند تا در ادامه کار با مشکل مواجه شوند. لذا به نظر می آید تنها راه حل روشن شدن ابعاد این قضیه پاسخگویی شفاف وزارت ارشاد و معاونت مطبوعات داخلی به سوالات و انتقادات پیرامون این جریان باشد.
اما سیاستی که ارشاد در پیش گرفته به نظر نمی رسد راهگشا بوده و پرده از روی این ابهام بردارد. مشکلی که به وجود آمده و گریبان اکثر خبرنگاران را گرفته ناشی از سستی انجمن صنفی و سیاست جانبدارانه وزارت ارشاد است که سبب گردیده رفقا و خودی ها نسبت به دیگران ارجح بوده و توجهی به خواسته های جامعه مطبوعاتی نشود.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین